نیروهای فرانسوی تسلیحات ارسالی ایران به یمن را ضبط کرده‌اند

محموله جدید ضبط شده از سلاح‌های ایرانی به سوی یمن ۱۵ ژانویه در دریای عمان توقیف شد

این محموله بسیار شبیه به محموله‌های دیگر است که پیش از این  نیروهای آمریکایی ضبط کرده بودند_ @CENTCOM/Twitter

آسوشیتدپرس، روز پنجشنبه دوم فوریه (۱۳ بهمن)‌، اعلام کرد هزاران تفنگ تهاجمی، مسلسل و موشک‌های ضد تانکی را که ماه ژانویه در حال ارسال از ایران به‌سمت حوثی‌های یمن ضبط شد، نیروی دریایی فرانسه توقیف کرده‌اند. 

ایران دست داشتن در این اقدام را رد می‌کند.  تصاویری که فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام، از سلاح‌ها منتشر کرد نشان می‌دهد که این محموله بسیار شبیه به محموله‌های دیگری است که پیش از این نیروهای آمریکایی ضبط کرده بودند و گفته می‌شد از ایران به یمن ارسال شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، اين اطلاعيه در حالی منتشر می‌شود که حکومت ايران با فشار فزاينده غرب در‌مورد ارسال پهپادهای ایرانی به روسيه در جنگ اوکراين و همچنین سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات ایرانیان روبرو است.

از طرف دیگر، تنش‌های منطقه‌ای پس از حمله پهپادی اسرائيل به يک کارگاه نظامی در اصفهان در شنبه گذشته افزايش یافته است. جمهوری اسلامی از زمان شکست مذاکرات احیای برجام، به‌دنبال حملات تلافی‌جویانه در دریا بوده است.

محموله جدید ضبط شده از سلاح‌های ایرانی به‌ سوی یمن، ۱۵ ژانویه، در دریای عمان توقیف شد، آب‌هایی که از تنگه هرمز در دهانه باریک خلیج فارس به سمت اقیانوس هند کشیده شده است. سنتکام ضبط این محموله را «در طول مسیرهایی که ازلحاظ تاریخی برای ترافیک سلاح‌های غیرقانونی از ایران به یمن استفاده می‌شد» توصیف کرده است.

یک قطعنامه سازمان ملل ارسال تسلیحات به شبه‌نظامیان حوثی یمن را که مورد حمایت جمهوری اسلامی‌اند، ممنوع می‌کند. حوثی‌ها در اواخر سال ۲۰۱۴ صنعا، پایتخت یمن را تصرف کردند. حوثی‌ها از مارس ۲۰۱۵، با ائتلافی به رهبری عربستان سعودی که از دولت به رسمیت شناخته شده یمن حمایت می‌کند، در حال جنگ‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه وال‌استریت ژورنال، اولین روزنامه‌ای بود که از  ضبط این محموله خبر داد و نیروهایی که محموله را توقیف کردند، نیروهای ویژه فرانسه معرفی کرد. دو مقام آگاه از این رویداد به‌شرط ناشناس ماندن به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند اجازه صحبت علنی در مورد جزئیات این عملیات را ندارند، اما نیروهای فرانسوی‌ این عملیات را انجام دادند. ارتش فرانسه به درخواست‌های مربوط به اظهارنظر در‌این‌باره، پاسخی نداده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در پیامی دست داشتن تهران در تامین تسلیحات توقیف شده در این کشتی را رد کرد و اتهام‌ها را «با انگیزه سیاسی» خواند. نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت تهران به قطعنامه‌های تصویب شده در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره یمن پایبند است.

با اینکه فرانسه یک پایگاه دریایی در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی دارد، اما به‌طور معمول با حفظ حضور دیپلماتیک خود در ایران، رویکرد آرام‌تری را در منطقه در پیش گرفته است. با وجود این، پس از بالا گرفتن اعتراضات ضد حکومتی ماه‌های اخیر در ایران، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در دیدار با شماری از مخالفان جمهوری اسلامی این اعتراضات را انقلاب نامید. روابط فرانسه، آلمان و بریتانیا با ایران پس از اعتراضات مردمی و ضد حکومتی در ایران، با تنش‌های لفظی همراه بوده است.