پوتین بار دیگر کشورهای غربی را به استفاده از سلاح اتمی تهدید کرد

به‌گفته پوتین، روسیه آمادگی دارد تا از تمام ظرفیت زرادخانه خود، از جمله تسلیحات اتمی‌اش، در جنگ اوکراین استفاده کند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در سخنرانی خود در روز پنجشنبه، ۲ فوریه ۲۰۲۳، موقعیت فعلی روسیه در جنگ با اوکراین و متحدان غربی این کشور را با جنگ اتحاد جماهیر شوروی علیه آلمان نازی مقایسه کرد و گفت روسیه اوکراین را، که از منظر او در «چنگال تجسم جدیدی از نازیسم» گرفتار است، شکست خواهد داد.

رئیس جمهوری روسیه، که این اظهارات را به‌مناسبت هشتادمین سالروز نبرد سرنوشت‌ساز استالینگراد در جنگ جهانی دوم ایراد می‌کرد، به انتقاد تند از تصمیم اخیر آلمان مبنی بر ارسال تانک‌های لئوپارد ۲ به اوکراین پرداخت و گفت روسیه در حال حاضر نیز، مثل جنگ جهانی دوم، دارد با آلمان مقابله می‌کند.

پوتین همچنین در ادامه این بخش از سخنان خود گفت، همانطور که پیش از این هم بارها تاکید کرده است، آمادگی دارد تا از تمام ظرفیت زرادخانه روسیه، از جمله تسلیحات اتمی این کشور، در جنگ اوکراین استفاده کند.

ولادیمیر پوتین در فرازی از سخنان خود چنین گفت:«متاسفانه می‌بینیم که ایدئولوژی نازیسم، در شکل و تجلی نوین خود، بار دیگر و به‌طور مستقیم امنیت کشور ما را تهدید می‌کند. [ما] باید بارها و بارها تهاجم جمعی غرب را دفع کنیم. چنین امری اگرچه غیر قابل باور است، اما واقعیت دارد: ما مجددا با تانک‌های لئوپارد آلمانی، با همان صلیب‌های شکسته روی آنها، تهدید می‌شویم.»

نبرد استالینگراد، که از سپتامبر ۱۹۴۲ تا فوریه ۱۹۴۳ به‌طول انجامید، یکی از مهمترین و خونین‌ترین نبردهای جنگ جهانی دوم به‌حساب می‌آید: بیش از یک میلیون نفر از شهروندهای اتحاد جماهیر شوروی جان خود را در این نبرد از دست دادند و پیروزی ارتش سرخ بر ارتش آلمان نازی نقطه شروع شکست‌های پیاپی ارتش آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی، از نیروهای متفقین را رقم زد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌وجود، ادعای ولادیمیر پوتین مبنی بر شباهت اوکراین و متحدان غربی این کشور با آلمان نازی ارتباطی با واقعیت تاریخی ندارد و بسیاری از گزارش‌های میدانی تهیه شده از جنگ اوکراین تاکید دارد که، بر خلاف ادعای رهبران کرملین، شبه‌نظامی‌های نئونازی در جنگ اوکراین حضور دارند و به‌نفع ارتش روسیه می‌جنگند.

به‌عنوان مثال روزنامه گاردین با انتشار گزارشی در روز ۱۲ دسامبر سال گذشته میلادی، از ارتباط نزدیک گروه نئونازی «راسیچ» با کرملین نوشت و تاکید کرد در حال حاضر این گروه شبه‌نظامی به‌اندازه‌ای قدرت گرفته است که دولت ولادیمیر پوتین نیز نمی‌تواند فعالیت‌های آنها را به‌طور کامل تحت کنترل داشته باشد.

روزنامه گاردین همچنین در گزارش مورد نظر تاکید کرد که شبه‌نظامیان نئونازی روسیچ ارتباط نزدیکی نیز با شرکت خصوصی «واگنر» دارند؛ شرکتی که در جریان جنگ اوکراین برای دولت پوتین جنگجوی مزدور استخدام می‌کند و نیروهایش جزو سرسخت‌ترین و خشن‌ترین نیروهای حاضر در جنگ اوکراین به‌حساب می‌آیند.

با تمامی این اوصاف، رهبران کرملین از پیش از آغاز جنگ اوکراین مدعی «نازی‌زدایی» در اوکراین بودند و طی یک سال گذشته نیز بارها مقام‌های اوکراین و کشورهای غربی را به حمایت از نئونازی‌ها و ایدئولوژی نازیسم متهم کرده‌اند.

به عنوان نمونه، پیش از سخنرانی روز پنجشنبه پوتین، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه دولت پوتین، در روز هجدهم ژانویه سال جاری مدعی شد در حال حاضر راهبرد ایالات متحده آمریکا شبیه به رویکرد راهبردی ناپلئون بناپارات، امپراطور فرانسه که در سال‌های ۱۸۰۴ تا ۱۸۱۵ بر فرانسه حکومت کرد و به‌نیت تبدیل شدن فرانسه به بزرگ‌ترین قدرت اروپایی با مجموعه‌ای از کشورهای این قاره وارد جنگ شد، و آدولف هیتلر است.

لاوروف همچنین در همان اظهارات گفت ایالات متحده به‌واسطه حمایت از اوکراین در پی اجرای «راه‌حل نهایی» در مورد روسیه است.

«راه‌حل نهایی» اصطلاحی است که حکومت آلمان نازی در مورد یهودیان استفاده کرد که در نهایت منجر به راه‌اندازی اردوگاه‌هایی موسوم به «اردوگاه‌های مرگ»، مثل هولوکاست و آشویتس، شد و نازی‌ها در این اردوگاه‌ها جان میلیون‌ها یهودی را گرفتند.

لاوروف این ادعا را در حالی مطرح کرد که ارتش ایالات متحده آمریکا در آن مقطع زمانی نقشی مهم در شکست دادن آلمان نازی ایفا کرد و بسیاری از سربازان آمریکایی جان خود را به‌منظور نجات اروپا، از جمله روسیه که در آن زمان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی به‌حساب می‌آمد، از دست دادند.

ولادیمیر پوتین همچنین در بخش دیگری از سخنرانی روز پنجشنبه خود با لحنی تهدیدآمیز گفت کشورهایی که بار دیگر آلمان را وارد جنگی جدید با روسیه کرده‌اند، «و انتظار دارند که [آلمان] در این نبرد بر روسیه پیروز شود»، از تبعات جنگ جدید با روسیه بی‌اطلاع‌اند.

رئیس جمهوری روسیه در توضیح این بخش از ادعای خود گفت روسیه در پاسخ به آلمان تانک‌های خود را به مرزهای این کشور نمی‌فرستد اما «ابزاری برای پاسخ دارد» که امیدوار است کشورهای غربی نسبت به آن آگاه باشند.

بیشتر از جهان