برادران داردن: جشنواره فجر صرفا ویترین یک دیکتاتوری مذهبی آدم‌کش است

به گفته لوک و ژان پی‌یر داردن، مسئولان جشنواره فجر آخرین ساخته آن‌ها را دزدیده‌اند

«ما در کنار آن‌هایی ایستاده‌ایم که در برابر این رژیم می‌جنگند و به شجاعت آن‌ها درود می‌فرستیم» - BERTRAND GUAY / AFP

لوک و ژان پی‌یر داردن، فیلم‌سازان نام‌آشنای بلژیکی، ضمن محکوم کردن قاطع اقدام مسئولان جشنواره حکومتی «فجر»، برای نمایش بی‌اجازه فیلم آن‌ها، خواهان حذف آخرین ساخته‌‌شان، «توری و لوکیتا» از برنامه جشنواره شدند. آن‌ها جشنواره فجر تهران را «ویترین» یک «دیکتاتوری مذهبی آدم‌کش» توصیف کردند.

روزنامه بلژیکی لوسواق، روز پنجشنبه دوم فوریه (۱۳ بهمن‌ماه) در گزارشی به‌نقل از بیانیه مشترک برادران داردن نوشت: «ما در اعلام همبستگی در کنار آن‌هایی ایستاده‌ایم که در برابر این رژیم می‌جنگند و به شجاعتشان درود می‌فرستیم»

به گفته برادران داردن، آن‌ها به تازگی باخبر شده‌اند که جشنواره حکومتی فجر در تهران قرار است نسخه‌ای از آخرین ساخته آن‌ها را نمایش دهد و آن‌ها نمی‌خواهند در این نمایش دیکتاتوری مذهبی مشارکتی داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته این فیلم‌سازان بلژیکی، روشن نیست جشنواره حکومتی فجر چه‌طور به نسخه‌ای از فیلم «توری و لوکیتا» دست پیدا کرده‌ است و بررسی‌ها برای روشن شدن این موضوع نیز ادامه دارد. 

همزمان کامیلا اندینی، نویسنده و فیلم‌ساز اندونزیایی هم روز پنجشنبه اعلام کرد از برنامه نمایش فیلم خود با عنوان «قبل، اکنون و بعد» بی‌اطلاع بوده است.

کامیلا اندینی نیز به‌مانند برادران داردن خواهان حذف فیلمش از برنامه نمایش جشنواره فجر شده است.

کریستین مونجیو، کارگردان رومانیایی هم از دیگر سینماگران خارجی است که خواهان حذف برنامه نمایش فیلمش در جشنواره فجر تهران شده است. او نیز گفته است که از اقدام مسئولان جشنواره فجر خبری نداشته است.

تحریم و اعلام مخالفت برخی از فیلم‌سازان خارجی با جشنواره حکومتی فجر در حالی است که محمد خزاعی، رئيس سازمان سینمایی در پیامی که به‌مناسبت شروع به‌کار این جشنواره منتشر کرد تاکید زیادی روی وصف «بین‌المللی» و حضور فیلم‌سازان خارجی داشت.

بیشتر از فرهنگ و هنر