امکان احساس درد در «واقعیت مجازی»

ابزار لمسی پوستی می‌تواند زندگی افراد کم‌توان یا ناتوان جسمی را متحول کند

Photo credit: Nature/این دستگاه، یک صفحه الکترونیکی نرم و سبک دارد که به پوست می‌چسبد و با ترکیبی از فشار، لرزش و حرکت احساس لمس ایجاد می‌کند

دانشمندان دستگاهی ساخته‌اند که به افراد امکان می‌دهد که از طریق واقعیت مجازی (Virtual Reality)، احساس لمس را تجربه کنند.

این دستگاه، یک صفحه الکترونیکی نرم و سبک دارد که به پوست می‌چسبد و از ترکیبی از فشار، لرزش و حرکت استفاده می‌کند تا احساس لمس را در کاربر ایجاد کند.

مقاله‌ای در این زمینه با عنوان «رابط کاربری لمسی بی‌سیم برای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده (Augmented Reality)» در مجله علمی «نیچر» منتشر شده است.

مؤلفان می‌گویند، این دستگاه می‌تواند تأثیر بزرگی در حوزه‌های مختلف، از بازی‌های ویدیویی گرفته تا ساخت اعضای مصنوعی، داشته باشد.

در آن مقاله آمده است که «این فرآیند، در مجموع بسیار پیچیده است. احساس لمس، مجموعه‌ای از چند حس است؛ از جمله فشار، درد و دما. تا امروز، افزودن احساس لمس به واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، همواره چالش بزرگی بوده است. پوست، در مقایسه با چشم و گوش، یک رابط حسی کمتر شناخته شده برای فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است که البته می‌تواند کیفیت تجربه را بسیار بالا ببرد، و این، در حوزه‌هایی مانند ارتباطات، سرگرمی و پزشکی، تأثیر مستقیم دارد.»

نویسندگان این مطلب می‌گویند، این فناوری می‌تواند چندین کاربرد مختلف داشته باشد. مثلا، انسان می‌تواند از این سیستم برای انتقال حس لمس به یکی از عزیزان خود از طریق رسانه‌های اجتماعی استفاده کند، یا آن را برای بازتولید شکل چیزی که در یک دست مصنوعی نگه داشته شده است، به کار ببرد. همچنین، علاقه‌مندان به بازی‌ها ویدیویی، می‌توانند این وسیله را بپوشند تا در هنگام بازی‌های مبارزه‌ای، ضربات را احساس کنند.

واقعیت مجازی از جنبه کاربرد، هنوز فناوری محدودی است و عمدتا در برخی حوزه‌های صنعتی، و توسط شمار محدودی از اشخاصی که بازی رایانه‌ای می‌کنند، استفاده می‌شود. کارشناسان امیدوارند که پیشرفت‌هایی مانند این، در نهایت به عمومیت یافتن استفاده از این فناوری، کمک کند.

پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰، واقعیت مجازی ۶۲.۵ میلیارد پوند به اقتصاد بریتانیا و ۱.۴ تريليون‌ پوند به اقتصاد جهانی بیفزاید.

جرمی دالتون، رئیس بخش واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در PwC، می‌گوید: «فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بالاخره در حال تکمیل هستند و قابلیت آن را دارند که اقتصاد بریتانیا را به طرز چشمگیری تقویت کنند. این فناوری‌ها همچنین می‌توانند شیوه کار سازمان‌ها را بهبود بخشند، بر سرعت و کارآمدی فرآیندها بیفزایند، و تجارب جدید شگفت‌انگیزی برای ما فراهم کنند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی