جعفر پناهی اعتصاب غذا کرد

همسر جعفر پناهی: «امروز یک هفته تمام شد و جعفر نیامد. درست ۲۰۰ روز از زندانی شدن جعفر می‌گذرد، ما دیگر ناامید شده‌ایم»

پناهی: «آنقدر در این وضعیت باقی خواهم ماند، تا شاید جسم بی‌جانم از زندان رهایی یابد»-ATTA KENARE / AFP

جعفر پناهی، کارگردان و فيلمساز ايرانی که اکنون در اوين زندانی است، در نامه‌ای اعلام کرد که از دو روز قبل اعتصاب غذا کرده و تا زمانی که به خواسته‌هايش رسیدگی نشود به اعتصاب ادامه خواهد داد.
طاهره سعیدی، همسر جعفر پناهی، هفته گذشته با انتشار پیامی در اینستاگرام، با اشاره به گذشت ۲۰۰ روز از بازداشت اين فيلمساز، خواستار آزادی او شده بود.
طاهره سعیدی نوشت: «امروز یک هفته تمام شد و جعفر نیامد. درست ۲۰۰ روز از زندانی شدن جعفر می‌گذرد، ما دیگر ناامید شده‌ایم. چرا که ضرورت آزادی جعفر مبتنی بر قوانینی است که خودشان قبول دارند، ولی این خودشان هم آنانی هستند که اعمالشان فراقانونی است، مانع اجرای قانون و قانون گریزند.»

جعفر پناهی تیرماه ۱۴۰۱، برای پیگیری وضعیت محمد رسول‌اف، کارگردان و مصطفی آل‌احمد، مستندساز به دادسرای اوین رفت اما بازداشت شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طاهره سعیدی می‌گوید: جعفر پناهی در اعتراض به «رفتارهای فراقانونی و غیرانسانی دستگاه قضایی و امنیتی و گروگان‌گیری محرز» از بامداد روز دوازدهم بهمن ‌ماه دست به اعتصاب غذای خشک زده و تا آزادی از خوردن و آشامیدن امتناع خواهد کرد. طاهره سعيدی افزود: «این بازداشت بیشتر از آن که اجرای یک حکم قضایی باشد شبیه راهزنی و گروگان‌گیری بود.»

پناهی گفته است: «آنقدر در این وضعیت باقی خواهم ماند، تا شاید جسم بی‌جانم از زندان رهایی یابد.»
او گفت: «تهديد کردند که تمامی اعضای خانواده‌ام را دستگير و به اوين منتقل خواهند کرد و دخترم را به بازداشتگاهی ناامن در رجائی شهر خواهند فرستاد و با اين حرف‌ها قدرت تجزيه و تحليل را از من سلب کردند.»

پناهی در این یاداشت سه خواسته را مطرح کرده است:«تماس و ديدار باخانواده و اطمينان کامل از سلامت آن ها، حق داشتن وکيل بعد از ۷۷ روز بازداشت و مشورت با او، آزادی بدون قيد و شرط تا تشکيل دادگاه و صدور حکم قطعی.»
بازداشت جعفر پناهی با واکنش گسترده محافل هنری و سینمایی جهان روبه‌رو شده است.

جعفر پناهی برنده جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین برای فیلم «تاکسی» است. این جایزه بعد از جوایز اسکار اصغر فرهادی، کارگردان سرشناس ایرانی، از مهمترین جوایز بین‌المللی سینمای ایران در یک دهه اخیر بوده است. دفتر جشنواره فیلم برلین با صدور بیانیه‌ای بازداشت جعفر پناهی را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری او شده است.