تلاش نظام برای تحمیل روایت خود از اعتراضات آبان ماه

بسیاری از چهره‌های سیاسی در ایران هنوز واکنشی به اعتراضات مردمی نشان نداده‌اند

آیت‌الله خامنه‌ای بلافاصله پس از شروع اعتراضات مردمی در ایران نسبت معترضان را «اشرار» نامیدATTA KENARE / AFP

درحالی که نزدیک به ده روز از شروع اعتراضات مردمی در ایران می‌گذرد، واکنش‌های مقامات جمهوری اسلامی نسبت به سیر وقایع، یا به زبان دیگر، شکل مواجهه آن‌ها با خشم مردم در شهرهای گوناگون کشور، از دستور رهبر جمهوری اسلامی تاثیر گرفت. به تعبیری، تعیین و تکلیف آیت‌الله خامنه‌ای و اعلام صریح حمایت از طرح افزایش قیمت بنزین و هم‌چنین، «اشرار» لقب دادن معترضان و منتسب کردن آن‌ها به سرویس‌های جاسوسی بیگانه و گروه‌های ضد انقلاب و خاندان پهلوی، حجت را بر تمامی مقامات مسئول در جمهوری اسلامی تمام کرد تا روایت خود را هم‌سو با آن نگاه ارائه کنند.

امروز، روایت‌های بسیاری از رسانه‌های نزدیک به حکومت درصدد آن بودند تا دستگیرشدگان اعتراضات مردمی را به گروه‌های مختلف سیاسی مخالف نظام نسبت دهند؛ از «سلطنت‌طلب‌ها» و «مجاهدین» و «گروه‌های تکفیری» گرفته تا «بهاییان». از سوی دیگر، مقامات سپاه و بسیج هم درصدد آن هستند که سرکوب شدید و رفتار غیرانسانی نیروهای امنیتی و نظامی را توجیه کنند. 

روز یک‌شنبه «علی فدوی»، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، در حاشیه اجتماع دختران بسیجی با طرح این ادعا که «ما خباثت و شرارتی را که آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها، آلمانی‌ها و عربستانی‌ها در آن دخیل بودند، ۴۸ ساعته به سرانجام قطعی رساندیم و آنها را شکست دادیم»، گفت: «در جریان اخیر، خیلی از مردم در حالی‌ که از فاصله یک ‌متری و یک‌ونیم متری از پشت به آنها شلیک شده، کشته شده‌اند و این یعنی گلوله از میان خودشان شلیک شده است. اشرار با کُلت‌های خفیف خود از پشت مردم را می‌کشتند و این قطعا برای مردم تشریح خواهد شد.»

این مقام سپاهی هم‌چنین مدعی شده است که «در سپاه به صورت زنده با تمام کشور در تماس بودیم و فیلم‌های همه دوربین‌ها را داریم و قطعا همه اشرار شناسایی می‌شوند.» به گفته وی، «ماموریت‌های اطلاعات سپاه و میزان فعالیت‌هایش بیشتر شده است و به عنوان ضابط قوه قضاییه در برابر شرارت‌ها مقابله (می)کند.»

به‌نظر می‌رسد که با این روایت مقامات سپاه و اذعان خود آن‌ها به بیشتر شدن نقش‌ و ماموریت‌شان در مواجهه و مقابله با اعتراضات مردمی، باید منتظر بود که هر نگاهی جز این به ماجرا و هر روایتی غیر از روایت ساخته شده مقامات نزدیک به هسته اصلی قدرت، معیاری برای مخالفت باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز گذشته، محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با انتشار یادداشتی در کانال تلگرامی خود خبر از حکمی داد که از سوی رهبر جمهوری اسلامی به رئیس مجلس شورای اسلامی رسیده است و امر شده است که  که نمایندگان مخالف در مجلس، پیگیر مخالفت خود نشوند. 

صادقی نوشته است: «دو روز پس از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و متعاقب بروز اعتراض‌های گسترده در سطح کشور و ارائه‌ طرح‌های برای لغو یا تعدیل این طرح از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مقام رهبری در روز یکشنبه ۲۶ آبان ۹۸ صریحا حمایت خود را از این طرح اعلام کردند و با ارسال یادداشتی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان را از مخالفت با آن بر حذر داشتند.»

رویکرد مقامات دولتی نیز در روزهای گذشته نسبت به اعتراضات مردمی، رویکردی مشابه همان چیزی بوده است که رهبر نظام به مقامات دیکته کرده است. در اولین روز پس از اعلام اجرای طرح افزایش قیمت بنزین، سه مرجع تقلید در قم هم نسبت به آن اقدام واکنش منفی نشان دادند، که البته پس از سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای به نوعی از مواضع خود کوتاه آمدند، یا لااقل ترجیح دادند که بیش از آن، اعلام موضع نکنند. 

از سوی دیگر، با گذشت بیش از یک هفته از اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران، واکنش‌های چندانی از سوی چهره‌های سیاسی مشاهده نمی‌شود. اگر چه برخی از فعالان اجتماعی و سیاسی در ایران با نوشتن بیانیه‌‌هایی نسبت به خشونت و سرکوب شدید معترضان واکنش نشان دادند و نسبت دادن تمامی مردم معترض را به «گروه‌های ضدانقلاب» تقبیح کردند، اما چهره‌های شناخته‌‌‌شده‌تر جریان‌های سیاسی، تا امروز واکنش صریحی از خود نشان نداده‌اند.

می‌توان گفت که تنها چهره شناخته‌شده سیاسی، رئیس جمهوری سابق ایران، محمود احمدی‌نژاد، بود که پس از گذشت نزدیک به ده روز از آغاز اعتراضات مردمی، با انتشار ویدیویی نسبت به سرکوب معترضان و رفتار حکومت با مردم واکنش نشان داد و علیه مسئولان مملکت موضع تند انتقادی گرفت. او در این ویدیو خطاب به مسئولین حکومتی می‌گوید که «کشور تنها متعلق به شما نیست و تعلق به همه مردم دارد».

احمدی‌نژاد پیش از این و در هنگامه حوادث دی‌ماه  ۹۶ نیز مواضع انتقادی خود را علیه مدیریت کشور و رفتار صاحبان قدرت در جمهوری اسلامی ایران با مردم، بیان کرده بود.  

بیشتر از