روسیه به اسرائيل درباره تامين اسلحه برای اوکراين هشدار داد

بنیامین نتانیاهو هیچ تعهد قاطعی به اوکراین نداده و روابط خوب اسرائیل و روسیه را حفظ کرده است

آنتونی بلينکن اسرائيل را برای افزايش حمايت از اوکراين تشویق کردـMarc Israel SELLEM / POOL / AFP

روسيه روز چهارشنبه، اول فوریه (۱۲ بهمن)، به اسرائيل در مورد تامين سلاح برای اوکراين هشدار داد. این هشدار پس از آن داده شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرده بود احتمالا حاضر است کمک‌ نظامی به کی‌یف ارسال، و حتی بین روسیه و اوکراین میانجیگری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، به خبرنگاران گفت: «تمام کشورهایی که سلاح [به اوکراین] عرضه می‌کنند، باید درک کنند که ما این سلاح‌ها را هدف مشروع نیروهای مسلح روسیه می‌دانیم.»
بنیامین نتانیاهو هیچ تعهد قاطعی به اوکراین نداده و روابط خوب اسرائیل را با روسیه حفظ کرده است. روسیه آسمان‌ سوریه، همسایه اسرائیل، را کنترل می‌کند و بر حملات مکرر اسرائیل به پایگاه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای نیابتی تحت امر آن، مانند حزب‌الله لبنان، در سوریه چشم پوشی کرده است.

بنیامین نتانیاهو در پاسخ به پرسش شبکه خبری سی‌ان‌ان با این مضمون که آیا اسرائیل می‌تواند کمک بیشتری، از قبیل سامانه دفاعی گنبد آهنین، در اختیار اوکراین بگذارد یا خیر؟ گفت: «من این را در نظر می‌گیرم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتانیاهو تایید کرد که آمریکا انبار مهمات توپخانه‌ خود را که در اسرائیل نگهداری می‌شد، به اوکراین منتقل کرده است. او گفت: «آمریکا به‌تازگی بخش عظیمی از مهمات انبارشده در اسرائیل را به اوکراین منتقل کرد.» 
مقام‌های اوکراينی و غربی می‌گويند که ايران پهپادهای ارزان‌قیمتی برای حمله به اوکراین در اختیار روسيه قرار داده است، اما تهران اين ادعا را به طور رسمی تایید نمی‌کند.

نتانیاهو همچنین گفت که پس از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه، از او خواسته شد تا در نقشی غیررسمی بین طرفین میانجیگری کند، اما او آن را با جدیت دنبال نکرد. او گفت که فقط در صورت درخواست هر دو طرف و آمريکا، حاضر است میانجیگری کند. نتانیاهو تاکید کرد: «من به اندازه کافی تجربه دارم که بدانم باید اول زمان و شرایط مناسبی برای مذاکرات صلح فراهم شود. اگر چنین شرایطی فراهم شود، قطعا آن را در نظر می‌گیرم.» نتانیاهو گفت که معتقد است جنگ اوکراین «اهمیت زیادی» دارد، اما افزود: «ما حیاط‌پشتی خودمان را برای مقابله  داریم.» منظور نتانیاهو، ایران است که گمان می‌رود از حملات اخیر فلسطینی‌ها به اسرائیل در کرانه باختری رود اردن، حمایت کرده است. در مقابل، حمله اخیر با ریزپرنده‌ها به تاسیسات نظامی وزارت دفاع ایران، به اسرائیل منتسب شده است؛ هرچند، اسرائیل نیز رسما مسئولیت آن را نپذیرفته است.

اظهارات تازه نتانیاهو پس از ديدار او با آنتونی بلينکن، وزير خارجه آمريکا، مطرح می‌شود. در این دیدار، آنتونی بلينکن خواستار آرامش و خویشتنداری اسرائيل و فلسطينی‌ها شد و همچنين، اسرائيل را به افزايش حمايت از اوکراين تشویق کرد.

بیشتر از جهان