اولویت پکن و ریاض ایجاد منطقه آزاد تجاری چین‌ ــ‌‌‌ خلیج فارس است

وزیر امور خارجه چین در گفت‌وگو با همتای سعودی خود خواهان گسترش و تقویت روابط تجاری و اقتصادی کشورش با عربستان سعودی شد

پکن در یک دهه اخیر، تلاش‌های خود برای تقویت روابط با کشورهای خاورمیانه به‌ویژه عربستان سعودی را افزایش داده است - 

کوین گانگ، وزیر امور خارجه چین، روز چهارشنبه اول فوریه گفت که تلاش‌‌ها برای تقویت روابط اقتصادی با عربستان سعودی از جمله ایجاد «منطقه آزاد تجاری چین‌ ــ‌‌ خلیج فارس» در اولویت قرار دارد و به صورت جدی دنبال می‌شود.

او در تماس تلفنی با شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، همتای سعودی خود، افزود که پکن خصوصا پس از سفر شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، به ریاض در ماه گذشته، مشتاقانه منتظر گسترش همکاری‌های اقتصادی با عربستان سعودی است.

وزیر امور خارجه چین در این گفت‌وگو از «حمایت مستمر و قاطع» عربستان سعودی در موضوع‌های مرتبط با «منافع اصلی چین» قدردانی کرد.

کوین گانگ تاکید کرد هر دو کشور عربستان سعودی و چین باید همکاری‌ در زمینه‌های تجاری، انرژی، سرمایه‌گذاری مالی و انرژی‌های تجدیدپذیر را گسترش دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اظهار امیدواری کرد با همکاری عربستان سعودی، ایجاد «منطقه آزاد تجاری چین‌ــ خلیج فارس هرچه زودتر محقق شود.

پکن در یک دهه اخیر، تلاش‌های خود برای تقویت روابط با کشورهای خاورمیانه به‌ویژه عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت خام جهان، را افزایش داده است. در پی سفر ماه گذشته رهبر چین به ریاض، بیش از ۴۶ توافقنامه به ارزش ۵۰ میلیارد دلار به امضای مقام‌های دو کشور رسید.

گفت‌وگوی تلفنی وزیران امور خارجه چین و عربستان سعودی در حالی صورت می‌گیرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، برای دیدار با بعضی از رهبران خاورمیانه به این منطقه سفر کرده است.

بیشتر از جهان