تاکید عربستان سعودی بر ضرورت احیای روند صلح و توقف تجاوز اسرائیل

ریاض قرآن‌سوزی در کشورهای اروپایی را محکوم کرد

عربستان از جامعه جهانی خواست مسئولیت‌های خود برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی را بر عهده بگیردــ AFP

ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، روز سه‌شنبه در کاخ عرقه ریاض به آخرین تحولات منطقه و جهان و به‌ویژه اوضاع فلسطین پرداخت. به گزارش العربیه، اعضای کابینه عربستان سعودی در جلسه‌ای که به ریاست ملک سلمان بن عبدالعزیز برگزار شد، بر ضرورت احیای روند صلح تاکید کردند و از جامعه جهانی خواستند مسئولیت‌های خود برای پایان دادن به اشغالگری، توقف حملات اسرائیل و حفاظت از غیرنظامیان را بر عهده بگیرد.

این شورا ضمن محکومیت سوزاندن قرآن در تعدادی از پایتخت‌های اروپایی، بر اهمیت توجه دولت‌های این کشورها به اقدام‌هایی که احساسات میلیون‌ها مسلمان را تحریک می‌کند، تاکید کرد.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، نیز در این جلسه، بر لزوم هماهنگی و آماده‌سازی برای مشارکت ریاض در نشست‌های گروه ۲۰ در سال ۲۰۲۳ تاکید کرد. این تاکید از آن رو است که عربستان سعودی به ارائه راه‌حل‌ها و ابتکارات برای رسیدگی به چالش‌های پیش روی اقتصاد جهانی تمایل دارد. از جمله چنین ابتکارهایی می‌توان به نقش ریاض در راه‌اندازی صندوق میانجیگری مالی برای امنیت جهانی بهداشت و حمایت از آن با مبلغ ۵۰ میلیون دلار و همکاری با گروه ۲۰ در سال ۲۰۲۲ برای پاسخ به بحران امنیت غذایی جهانی اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کابینه عربستان سعودی در این جلسه، به امضای موافقت‌نامه‌ها و یادداشت‌تفاهم‌هایی در «اجلاس بین‌المللی بیوتکنولوژی پزشکی ۲۰۲۳ ریاض» و لزوم سرمایه‌گذاری در چنین فرصت‌هایی هم اشاره کرد. تثبیت جایگاه برتر عربستان سعودی در این زمینه به عنوان اقدامی هم‌راستا با چشم‌انداز ۲۰۳۰ و با هدف تنوع‌بخشی به اقتصاد ملی مبتنی بر صنایع تحقیقاتی از موارد موردتاکید حاضران در این نشست بود.

در بخش دیگری از این نشست، ولیعهد عربستان سعودی بر مواردی از جمله راه‌اندازی پرتال سرمایه‌گذاری در شهرهای عربستان سعودی، امضای ۱۲۵ قرارداد به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد ریال عربستان، ارائه بیش از پنج هزار فرصت سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی و بررسی ۲۰۰ پروژه برای کارآفرینان تاکید کرد.

این شورا در عین حال توافقنامه و یادداشت‌همکاری بین عربستان سعودی و ازبکستان در زمینه‌های انرژی و آموزش و یادداشت‌تفاهم در زمینه شیرین‌سازی آب بین شرکت تبدیل آب شور عربستان سعودی با موسسه تحقیقات علمی کویت را تصویب کرد. همکاری با سنگال، تونس و هند در موارد مختلف از جمله آموزش و سلامت هم از دیگر مواردی بود که درباره آن‌ گفت‌وگو شد.

مذاکره درباره پیش‌نویس تفاهمنامه میان رئیس دانشگاه اسلامی مدینه و بانک توسعه اسلامی از سایر سرفصل‌های بررسی‌شده در این نشست بود.

بیشتر از جهان