حذف استادان معترض؛ ۱۱ استاد مدعو دانشگاه فردوسی مشهد تعلیق شدند

وزارت علوم در پی تامین دسترسی استادان حامی حکومت به اینترنت طبقاتی است

در ادامه روند حذف و قطع همکاری با استادانی که در جریان خیزش سراسری از دانشجویان معترض حمایت کردند، دست‌کم ۱۱ استاد مدعو دانشگاه فردوسی مشهد اخراج شدند.

بر مبنای گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، دانشگاه فردوسی مشهد با شش استاد دانشکده ادبیات، سه استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی و دو استاد دانشکده‌های ریاضی و علوم اداری و اقتصادی، به دلیل «همراهی و حمایت از حقوق دانشجویان» قطع همکاری کرد.

حدود یک هفته قبل از اعلام این خبر، مهشید گوهری، استاد مدعو دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، در حساب کاربری‌ خود خبر داده بود که پس از هفت سال تدریس مستمر در این دانشگاه به دلیل حمایت از دانشجویان معترض از محل کار خود اخراج شده است.

منابع خبری دانشجویی در روزهای اخیر از اخراج و تعلیق استادان مطرح دانشگاه از جمله امیر نیک‌پی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه بهشتی، و حسن باقری‌نیا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه حکیم سبزواری، هم خبر داده‌اند.

روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن حدود ۱۰۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های کشور در بیانیه‌ای، حکم تعلیق حسن باقری‌نیا را غیرقانونی برشمردند و آن را محکوم کردند. استادان امضاکننده این بیانیه با اشاره به اینکه حکم تعلیق حسن باقری‌نیا «خشم و نگرانی» آنان را برانگیخته است، اعلام کردند که این استاد دانشگاه در طول ۲۹ سال فعالیت در دانشگاه به «اخلاق نیک، سلوک رفتاری و مردمداری» نزد دانشجویان و همکارانش شهره بوده است و هیچ نقطه سیاهی در پرونده او وجود ندارد.

اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های کشور در ادامه تاکید کردند که تعلیق حسن باقری‌نیا با دستور محمدعلی اسدی زنگنه، رئیس دانشگاه حکیم سبزواری، و تنها به دلیل انتشار روایتگرهایی (استوری) در اعتراض به احکام انضباطی دانشجویان بوده است. امضاکنندگان در پایان هشدار دادند در صورتی‌ که حکم تعلیق حسن باقری‌نیا لغو نشود، حق بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها برای ابطال این حکم را برای خود محفوظ می‌دانند.

حسن باقری‌‌نیا، عضو هیئت‌علمی گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواری، به دلیل همراهی با دانشجویان و اعتراض به احکام انضباطی علیه آنان تعلیق شد و طبق گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، نام او از دروس ارائه‌شده در ترم آتی حذف شده است.

با شکایت سازمان اطلاعات سپاه در شعبه ۹۰۲ دادگاه انقلاب مشهد و به اتهام‌ «تحریك مردم به جنگ و كشتار با یكدیگر به قصد برهم زدن امنیت كشور، تحريک مخاطبان به خشونت در فضای مجازی و انتشار اخبار کذب به قصد تشويش اذهان عمومی»، نیز پرونده‌ای علیه این استاد دانشگاه باز شده است.

هم‌زمان با خیزش سراسری ایرانیان علیه حکومت، جنبش دانشجویی در ایران که از سال‌ها پیش به حالت انفعال درآمده بود، بار دیگر احیا شد و شمار زیادی از دانشجویان در همبستگی با مردم معترض اعتراض و اعتصاب کردند. بر مبنای گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دست‌کم ۱۴۴ مرکز دانشگاهی به اعتراض‌های سراسری پیوستند و در طول پنج ماه گذشته بالغ‌ بر ۷۱۷ دانشجو بازداشت شدند. همچنین کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها، شمار زیادی از دانشجویان را از ادامه تحصیل محروم کردند. در همین راستا استادانی که از دانشجویان معترض حمایت کردند نیز اخراج و تعلیق شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با خیز بلند حکومت برای اخراج استادان معترض، وزارت علوم در پی ارائه مشوق‌هایی از جمله اینترنت طبقاتی به استادان همسو با حکومت است. محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روز چهارشنبه ۱۲ بهمن، از هماهنگی با وزارت ارتباطات برای دسترسی ویژه استادان دانشگاه به اینترنت پرسرعت خبر داد و گفت: «استادان دانشگاه‌ها به دلیل کار‌های تحقیقاتی و پژوهشی به سطوح و سرعت بالای اینترنت نیاز دارند. هماهنگی با وزارت ارتباطات انجام شده تا برای استادان به منظور کار‌های تحقیقاتی، پژوهشی و آموزشی دسترسی ویژه‌ای قائل شوند.»

پیش‌تر نیز خبرهایی درباره دسترسی ویژه برخی نمایندگان مجلس و رسانه‌های حکومتی به اینترنت پرسرعت منتشر شده بود. این در حالی‌ است که گزارش‌ها آشکار می‌کند با قطع دسترسی اینترنت و فیلتر واتس‌اپ و اینستاگرام دست‌کم ۱۰ میلیون نفر در ایران منبع درآمد خود را از دست داده‌اند.