نتانیاهو: کمک نظامی به اوکراین را بررسی می‌کنیم

نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اعلام کرد مایل است در جنگ اوکراین میانجیگری کند

این اولین بار در ۱۱ ماه گذشته است که رهبری از اسرائیل موضوع «کمک نظامی احتمالی به اوکراین» را مطرح می‌کند - AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در مصاحبه‌ با شبکه سی‌ان‌ان، گفت که در حال بررسی کمک نظامی به اوکراین است و مایل است به عنوان یک میانجی، به درخواست‌های آمریکا برای مشارکت فعال‌تر عمل کند.

البته نخست‌وزیر اسرائیل هیچ تعهد قاطعی در قبال اوکراین را قبول نکرد. نتانیاهو در پاسخ به سوال خبرنگار سی‌ان‌ان که از او پرسید: «آیا اسرائیل می‌تواند برای ساخت گنبد آهنین به اوکراین کمک کند»، گفت: «در حال بررسی هرگونه کمک نظامی به اوکراین‌ایم.»

این در حالی است که اسرائیل با روسیه و ولادیمیر پوتین رابطه نزدیکی دارد و در همین راستا بود که ارتش روسیه در ماه‌های اخیر، چشم خود را بر حملات اسرائیل علیه مواضع نیروهای ایرانی حاضر در سوریه بست.

این اولین بار در ۱۱ ماه گذشته است که رهبری از اسرائیل موضوع «کمک نظامی احتمالی به اوکراین» را مطرح می‌کند.

نتانیاهو در این مصاحبه همچنین اعلام کرد: «ایالات متحده در ماه‌های اخیر، بخش عظیمی از مهمات اسرائیل را در اختیار اوکراین قرار داد.»‌ 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اضافه کرد که اسرائیل در این ماه‌ها علیه ساخت و گسترش تسلیحات جمهوری اسلامی ایران اقدام کرد که البته او قصد ندارد به جزئیات آن اشاره کند.

مقام‌های اوکراینی می‌گویند پهپادهایی که جمهوری اسلامی در اختیار ارتش روسیه قرار داده، چندین ماه است که علیه نظامیان و شهروندان اوکراینی استفاده می‌شوند.

بنیامین نتانیاهو در این گفت‌وگوی تلویزیونی تاکید کرد که پس از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه، از او خواسته شد میانجیگری کند که آن زمان، او با این موضوع مخالف بود. نتانیاهو افزود: «من به اندازه کافی تجربه دارم و می‌دانم چه زمانی مناسب و شرایط آماده است که اگر پیش بیایند، حتما آن‌ها را در نظر خواهم گرفت.»

نخست‌وزیر اسرائیل گفت که ایمان دارد جنگ اوکراین دارای اهمیت تاریخی است اما هم‌زمان اعلام کرد: «اسرائیل مشکلات منطقه‌ای خود را دارد و باید با آن‌ها مقابله کند.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه با نتانیاهو و الی کوهن، وزیر خارجه اسرائيل، دیدار کرد. بلینکن در این دیدار تاکید کرد که اوکراین به کمک نیاز دارد، «زیرا از حق وجودی خود و مردمش دفاع می‌کند». الی کوهن، وزیرخارجه اسرائیل، هم به همتای آمریکایی خود گفت که برای بازگشایی سفارت اسرائیل به اوکراین سفر خواهد کرد.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، در مارس ۲۰۲۲ برای میانجیگری میان روسیه و اوکراین به طورغیرمنتظره به مسکو سفر کرد. بنت پیام‌های پوتین را به ولودیمیر زلنسکی منتقل کرد اما در نهایت موفق نشد مذاکراتی رودررو را ترتیب دهد و طرح میانجیگری اسرائیل شکست خورد.

بیشتر از جهان