مولوی عبدالحمید با مجروحان جمعه خونین زاهدان دیدار کرد

انتقال مولوی عبدالمجید مرادزهی به مشهد و تردد لباس‌شخصی‌ها اطراف مسجد مکی

ماموران اداره اطلاعات زاهدان عبدالمجید مرادزهی، مشاور مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، را یک روز پس از بازداشت به مشهد منتقل کردند. با وجود اینکه شواهد نشان می‌دهد بازداشت مشاور مولوی عبدالحمید با هدف تحت‌فشار گذاشتن او انجام شد، امام جماعت مسجد مکی زاهدان روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن در دیدار با مجروحان جمعه خونین زاهدان، بر احقاق حقوق آنان تاکید کرد. هم‌زمان، فعالان و رسانه‌های بلوچستان از برقراری جو شدید امنیتی به‌خصوص در اطراف مسجد مکی خبر دادند.  

مولوی عبدالمجید مرادزهی، روحانی نزدیک به مولوی عبدالحمید، روز دوشنبه ۱۰ بهمن هنگامی‌ که از یک مراسم ختم بازمی‌گشت، در محاصره چهار خودرو امنیتی قرار گرفت و بازداشت شد. رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران به نقل از مقام‌های قضایی، اتهام این روحانی اهل سنت را «تشویش اذهان عمومی و مصاحبه با رسانه‌های خارجی» عنوان کردند و مدعی شدند که بازداشتش در خیابان به دلیل بی‌توجهی او به احضارها بود.

مولوی عبدالمجید مرادزهی در آستانه هفدهمین جمعه اعتراضی زاهدان، با صدای آمریکا مصاحبه کرد و گفت که اعتراض‌های مردمی این شهر تا وقتی‌ مسئله جمعه خونین زاهدان حل نشود، ادامه خواهد یافت. او همچنین افشا کرد که مولوی عبدالحمید از سوی نهادهای امنیتی تحت‌فشار است و آن‌ها در تلاش‌اند او را با «تهدید و تطمیع» به جلوگیری از ادامه اعتراض‌های مردمی در زاهدان وادار کنند.

مولوی عبدالحمید که پیش‌تر گفته بود مسئولیت کشتار مردم در جمعه خونین زاهدان بر عهده رهبر جمهوری اسلامی ایران است، روز سه‌شنبه با شماری از مجروحان این فاجعه و دیگر جمعه‌های اعتراضی زاهدان در مسجد مکی دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری حال‌وش، در این دیدار بر پیگیری دادخواهی تا احقاق حق آسیب‌دیدگان و مجازات آمران و عاملان کشتار مردم تاکید شد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردم زاهدان روز جمعه ۸ مهر، در اعتراض به تجاوز یک فرمانده نیروی انتظامی به دختری نوجوان در چابهار و در همبستگی با خیزش سراسری، تجمع اعتراضی برگزار کردند اما نیروهای امنیتی، انتظامی و لباس شخصی از فراز ساختمان‌ها به‌سوی مردم تیراندازی کردند. گزارش منابع حقوق بشری حاکی از آن است که در آن روز نزدیک به ۱۰۰ نفر در زاهدان کشته شدند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر، پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده بود که جمعه خونین زاهدان «مرگبارترین سرکوب سال» بود.  

مردم زاهدان از آن روز به بعد در ۱۷ هفته متوالی پس از خطبه‌های نماز جمعه به امامت مولوی عبدالحمید، تجمع اعتراضی برگزار کردند. آن‌ها در تجمع هفدهمین جمعه، شعارهایی مانند «سفره ما خالیه، خامنه‌ای جانیه» سر دادند.

بر مبنای گزارش فعالان بلوچ، جو امنیتی در زاهدان که از روزهای قبل آغاز شده بود، پس از بازداشت مولوی عبدالمجید تشدید شده است. حال‌وش از تردد گسترده خودروها و نیروهای لباس‌شخصی در خیابان‌های اطراف مسجد مکی خبر داد. کمپین فعالین بلوچ نیز در گزارشی مشابه اعلام کرد که فضای شهر زاهدان ملتهب و بیش‌ازپیش امنیتی شده است.

فعالان بلوچ بر این باورند که حکومت با دستگیری مولوی عبدالمجید مرادزهی به‌صورت نرم و پلکانی در حال مقدمه‌چینی برای سرکوب و بازداشت‌ چهره‌های کلیدی و سرشناس است. خبرگزاری حال‌وش در گزارشی درباره اهداف حکومت از بازداشت مشاور مولوی عبدالحمید نوشت: «سناریو بازداشت مولوی عبدالمجید مرادزهی در راستای سرکوب و خط‌‌ونشان کشیدن حاکمیت برای سایر افراد تاثیرگذار و مورداحترام مردم صورت گرفت و در مرحله آخر، اقدام علیه شخص مولوی عبدالحمید است.»

بر اساس اسناد منتشر شده از بولتن محرمانه خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، علی خامنه‌ای به شورای عالی امنیت ملی و نیروی انتظامی دستور داده بود که مولوی عبدالحمید دستگیر نشود، بلکه بی‌‌آبرو شود. حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، روز سه‌شنبه در یادداشتی، با ادبیاتی توهین‌آمیز و هدفمند در راستای پیشبرد دستور علی خامنه‌ای در پروژه بی‌آبرو کردن مولوی عبدالحمید، او را تلویحا تهدید کرد و مدعی شد: «او از سوی دشمنان تابلودار اسلام شکار شده است و قبل از آنکه در کسوت یک عالم اهل سنت باشد، عضو یک حزب سیاسی غرب‌گرا با سمت‌وسوی حمایت از رژیم صهیونیستی به نظر می‌آید.»