حمله پهپادی در اصفهان و پرسش‌های بی‌پاسخ

اصفهان قطب صنایع موشکی حکومت ایران به‌شمار می‌رود و محل مونتاژ موشک‌های میان‌برد «شهاب» است

سه روز بعد از حمله پهپادی به یک مجتمع نظامی در مرکز شهر اصفهان، هنوز پرسش‌های پرشماری درباره عامل حمله، چرایی حمله و سکوت مقام‌های حکومت ایران مطرح است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز دوشنبه به‌نقل از منابع خود، دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل را به‌عنوان عامل حمله شامگاه شنبه معرفی کرد.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی نوشت اسرائیل این حمله را در راستای ملاحظات امنیتی خود انجام داده است و ربطی به همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، جنگ اوکراین یا برنامه تامین پهپاد برای روسیه ندارد.

در گزارش نیویورک‌تایمز آمده است که اصفهان قطب صنایع موشکی حکومت ایران به‌شمار می‌رود و محل مونتاژ موشک‌های میان‌برد «شهاب» است.

شبکه خبری ان‌بی‌سی نیز در گزارش خود زمان‌بندی حمله شامگاه شنبه در اصفهان را برجسته کرده است. به‌‌گزارش این شبکه، این حمله از این جهت نیز مهم است که در آستانه دیدارهای آنتونی بلیکن، وزیر خارجه آمریکا، با مقام‌های اسرائيل و تشدید بحران با فلسطینی‌ها انجام شد.

با این همه، نه دولت اسرائیل و نه حکومت ایران، هیچ یک به‌طور مشخص گزارش رسانه‌های آمریکایی را تایید نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکومت ایران نیز هنوز اسرائیل را عامل حمله هوایی به تاسیسات نظامی خود در اصفهان معرفی نکرده است. به باور بسیاری از تحلیلگران اگر حکومت ایران چنین کاری انجام دهد مستلزم پاسخ است. پاسخی که حکومت ایران ممکن است برای پیامدهای آن آماده نباشد.

در همین حال، شبکه خبری آی.۲۴ اسرائیل روز سه‌شنبه ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن‌ماه) در گزارشی نوشت که هنوز روشن نیست وزارت دفاع حکومت ایران در مجتمع نظامی اصفهان روی چه برنامه‌ نظامی کار می‌کرده است. اما برخی از مقام‌های اسرائيل احتمال داده‌اند این مرکز ممکن است با برنامه ساخت موشک‌های مافوق صوت حکومت ایران مرتبط باشد.

درباره چگونگی انجام این حمله نیز پرسش‌های بی‌پاسخ زیاد است. روز سه‌شنبه وب‌سایت خبری یاهو در گزارشی درباره چگونگی حمله نوشت: این احتمال هم وجود دارد که قطعات پهپاد‌هایی که در حمله به مجتمع نظامی اصفهان استفاده شده است اساسا ساخت خود ایران باشد.

به‌نوشته این وب‌سایت، جای تعجب نیست اگر در بقایای پهپاد‌های که در حمله به مرکز نظامی وزارت دفاع در اصفهان به کار رفته است نشانه‌‌هایی از پهپاد‌های شاهد-۱۳۶ یافت شود.

همزمان فشارهای بین‌المللی برسر همکاری‌های نظامی ایران و روسیه و برنامه ارسال پهپاد به روسیه در حال افزایش است. روز سه‌شنبه، اتحادیه اروپا، آمریکا و استرالیا به‌طور جداگانه مجموعه تحریم‌هایی را علیه شرکت‌ها و عواملی که در برنامه پهپادی حکومت ایران مشارکت دارند وضع کردند.