نگرانی از افزایش خشونت علیه زنان افغان

محیط خانواده‌ ناامن‌ترین مکان برای زنان است.

JAVED TANVEER / AFP خشونت در برابر زنان افغانستان نسبت به سال‌های دیگر افزایش یافته

کمیسیون حقوق بشر افغانستان، طی یک کنفرانس خبری در کابل اعلام کرد که خشونت در برابر زنان این کشور نسبت به سال‌های گذشته، افزایش یافته است. رفتارهای ناپسند کلامی، فیزیکی، اقتصادی و جنسی را از موارد مهم افزایش خشونت‌ها سال‌های اخیر یاد کرد.

روز شنبه دوم آذر، مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان طی یک کنفراس خبری اعلام کردند که خشونت در برابر زنان افغانستان نسبت به سال‌های دیگر افزایش یافته است. به گفته مسئولان این کمیسیون: «سطح خشونت علیه زنان افغان، در حدود ۸.۲ درصد نسبت به سال‌ گذشته افزایش نشان می‌دهد و باید برای کاهش میزان این خشونت‌ها در افغانستان و به‌ویژه در برابر زنان این کشور، توجه جدی شود، وگرنه پیامد‌های ناگواری در پی خواهد داشت».

براساس یافته‌های این کمیسیون، در این سال دست‌کم حدود ۲۷۶۲ مورد خشونت علیه زنان در سراسر افغانستان رخ داده است که توسط دفاتر روستایی کمیسیون مستقل حقوق بشر، ثبت شده است. این آمار صرفا متعلق به مواردی است که گزارش شده و به‌ثبت رسیده است. با این حال، به گفته این کمیسیون: «این آمار نشان می‌دهد که میزان خشونت علیه زنان در سراسر افغانستان نسبت به سال‌های دیگر در حدود ۸.۲ درصد افزایش یافته است و باید برای کاهش این خشونت‌ها، اقدام جدی انجام گیرد.» طبق گزارش این سازمان، «محیط خانواده‌ ناامن‌ترین مکان برای زنان است. از مجموع خشونت‌هایی که در این مدت نسبت به زنان اعمال شده است، در حدود ۹۷.۱ درصد آن در خانواده‌ها رخ داده است».

شهزاده اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، می‌گوید: «در طول هفت ماه گذشته سال جاری، کمیسیون حقوق بشر، ۱۰۴۱ مورد خشونت روانی و کلامی، ۸۶۱ مورد خشونت فزیکی، ۱۲۳ مورد خشونت جنسی، و ۴۸۵ مورد خشونت اقتصادی را ثبت کرده‌اند که از آن جمله، خشونت جنسی یکی از جدید‌ترین خشونت‌ها علیه زنان است که در یک صد از موارد حتی منجر به بارداریِ قربانی شده است»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او: «با آن که در طول ۱۸ سال گذشته تلاش‌های زیادی برای کاهش میزان خشونت‌ها در برابر زنان افغان انجام گرفته است، اما عدم آگاهی درست شهروندان، به ویژه زنان این کشور، سبب شده است که میزان این خشونت‌ها به گونه‌ای که توقع می‌رود کاهش نیابد، بلکه افزایش نیز یافته است.»

مسئولان کمیسیون حقوق بشر افغانستان با اشاره به پیامدهای ناگوار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خشونت در برابر زنان این کشور، «موجودیت باورها و رسوم ناپسند، نبود امنیت، عدم رعایت قانون، و وجود فساد اداری» را از جمله مهمترین عوامل افزایش خشونت‌ها در این کشور می‌دانند و تاکید دارند که باید در برابر این پدیده‌ها که موجب اعمال خشونت و افزایش آن می‌شود، مبارزه‌ای جدی انجام گیرد.»

نرگس صحر، از فعالان حقوق زنان در افغانستان، در مورد گزارش تازه حقوق بشر در پیوند با افزایش خشونت‌ها در برابر زنان افغان می‌گوید: «من هم گزارش تازه کمیسیون حقوق بشر را خواندم، اما به نظر من این خشونت‌ها در برابر زنان بسیار بیشتر از آن است که در گزارش‌ این سازمان ذکر شده است. کمیسیون حقوق بشر گفته است که بیشتر این خشونت‌ها را دفاتر روستایی ما ثبت کرده‌اند، اما بیشتر روستا‌ها در افغانستان در وضعیت جنگی قرار دارند و در آن‌ها از کمیسیون حقوق بشر، خبری نیست و (کسی نمی‌داند) که چه وضعیت بدی بر زنان افغان سپری می‌شود.»

به گفته بانو صحر: «تا زمانی که جنگ در افغانستان پایان نیابد، صلح پایدار به وجود نیاید، قانون رعایت نشود و کسانی که مرتکب چنین رفتارهای غیر انسانی می‌شوند، به جزای اعمال‌شان نرسند، نه‌تنها این خشونت‌ها کاهش نمی‌یابد، بلکه روز به روز افزایش خواهد یافت.»

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز در پایان گزارش خود تاکید می‌ورزد که تا زمانی که عرف و آداب و رسوم ناپسند اجتماعی در افغانستان از بین نرود، امنیت به وجود نیاید و قانون به عنوان عامل مهم تاثیرگذار برای نابودی خشونت‌ها رعایت نشود، پدیده خشونت‌ علیه زنان همچنان پابرجا خواهد ماند و افزایش خواهد یافت.

بیشتر از