بلینکن بر تعهد آمریکا به همکاری با اسرائیل برای مقابله با تهدید تهران تاکید کرد

بلینکن گفت آمریکا و اسرائیل متعهدند مانع دستیابی ایران به سلاح‌ هسته‌ای شوند

بلینکن در کنفرانس خبری گفت که آمریکا و اسرائیل متعهدند مانع دستیابی ایران به سلاح‌ هسته‌ای شوند-RONALDO SCHEMIDT / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در هتل «والدورف آستوریا» در بیت‌‌المقدس، بر تعهد ایالات متحده آمریکا به همکاری با اسرائیل برای مقابله با تهدید تهران، تاکید کرد.

به گزارش تایمز اسرائیل، بلینکن در این کنفرانس خبری گفت که آمریکا و اسرائیل متعهدند مانع دستیابی ایران به سلاح‌ هسته‌ای شوند. او همچنین تاکید کرد که با مقام‌های اسرائیلی در مورد مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی در منطقه گفت‌وگو کرده است.

وزیر امور خارجه ایالات متحده همچنین با اشاره به سیاست اسرائیل در قبال اوکراین گفت که تعمیق روابط تهران و مسکو و تسلیحاتی که جمهوری اسلامی به روسیه می‌فرستد، اهمیت حمایت از نیازهای بشردوستانه، اقتصادی و امنیتی اوکراین را نشان می‌دهد. او همچنین گفت: «ما نگران تبادلات نظامی ایران و روسیه‌‌ایم.»

آنتونی بلینکن همچنین به خشونت‌های روزهای اخیر بین اسرائیل و فلسطینیان اشاره کرد و گفت که بازگرداندن آرامش «وظیفه فوری» دو طرف است. او تاکید کرد که واشنگتن همچنان به کار روی راه‌حل دو کشور ادامه خواهد داد. او گفت: «همه طرف‌ها باید اقدام‌هایی را برای جلوگیری از تشدید بیشتر خشونت‌ها و بازگرداندن آرامش انجام دهند.»

او همچنین گفت که ایالات متحده با گسترش شهرک‌سازی، الحاق کرانه باختری، نقض وضعیت موجود بین‌المقدس و تخریب خانه‌های فلسطینیان مخالفت خواهد کرد.

وزیر دفاع اسرائیل در دیدار با بلینکن:‌ در برابر تهدید ایران ایستاده‌ایم

آنتونی بلینکن روز سه‌شنبه و پیش از کنفرانس خبری با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، دیدار کرد. وزارت دفاع اسرائیل گفت این دیدار با تمرکز بر ایران و نیروهای نیابتی‌اش در لبنان و سوریه صورت گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر دفاع اسرائیل درباره این دیدار گفت که سفر وزیر خارجه ایالات متحده به اسرائیل پیام واضحی است مبنی بر اینکه ایالات متحده و اسرائیل در کنار هم در برابر تهدید ایران ایستاده‌اند.

گالانت در این دیدار گفت: «آمریکا و اسرائیل در ارتباط با ضرورت رویارویی با ایران و هر کسی که صلح و ثبات را تهدید می‌کند، متحدند. زمانی که می‌گوییم ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد و تجاوز ایران را تحمل نخواهیم کرد، یک‌صدا صحبت می‌کنیم.»

دیدار بلینکن با محمود عباس در رام‌الله

آنتونی بلینکن همچنین روز سه‌شنبه با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، در رام‌الله دیدار کرد و از کشتار «غیرنظامیان فلسطینی» ابراز تاسف کرد.

وزیر امور خارجه ایالات متحده در این دیدار «تسلیت و تاسف خود را برای غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی که طی سال گذشته در جریان تشدید خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند»، ابراز کرد.

بلینکن گفت: «فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به‌طور یکسان در حال تجربه ناامنی و ترس فزاینده در خانه‌های خود، در جوامع و مکان‌های عبادت خودند.»

از آغاز سال جاری، ۳۵ بزرگسال و کودک فلسطینی در جریان حمله‌های نیروهای اسرائیلی جانشان را از دست داده‌اند. در همین مدت، شش غیرنظامی اسرائیلی از جمله یک کودک جانشان را از دست داده‌اند.

وزیر امور خارجه ایالات متحده در دیدار با محمود عباس، به هر دو طرف در مورد هرگونه اقدامی که راه‌حل دو کشوری را برای حل مناقشه «سخت‌تر» می‌کند، هشدار داد. او به دولت راست‌گرای تندرو اسرائیل گفت که این فهرست شامل «توسعه شهرک‌سازی، قانونی‌کردن پاسگاه‌ها و تخریب منازل و اخراج افراد» هم می‌شود.

دولت اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از گسترش شهرک‌سازی یهودی در سراسر کرانه باختری قویا حمایت می‌کند، اقدامی که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی تلقی می‌شود.

سفر وزیر امور خارجه ایالات متحده از مصر شروع شد. بلینکن پس از دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، به اسرائیل سفر کرد و با مقام‌های اسرائیلی دیدار کرد. سفر وزیر امور خارجه ایالات متحده در رام‌الله و پس از دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسیطنی، به پایان رسید.