استرالیا ۱۶ مقام جمهوری اسلامی را به‌دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرد 

دولت استراليا در اقدامی جداگانه، چهار شخص و چهار نهاد دیگر را به‌دلیل همکاری نظامی با روسیه از جمله ارائه پهپاد مشمول تحریم کرده است

کشورهای غربی مقام‌ها و نهادهای ایرانی را به‌دلیل حمایت نظامی از روسیه در جنگ اوکراین تحریم‌کرده‌اند- Sergei SUPINSKY / AFP

دولت استرالیا از اعمال طیف جدیدی از تحریم‌ها علیه شماری از مقام‌های امنیتی و انتظامی و همچنین چند نهاد و شرکت ایرانی خبر داد. این تحریم‌ها در دو بخش طبقه‌بندی شده‌اند؛ یک بخش شامل اشخاصی است که در سرکوب معترضان ایرانی و نقض حقوق بشر مردم معترض مشارکت‌ داشته‌اند و بخش دیگر، دربرگیرنده افراد و شرکت‌هایی است که با مشارکت در ارائه پهپادهای مرگبار به روسیه در کشتن غیرنظامیان اوکراینی نقش داشته‌اند. 

این تحریم‌ها که استرالیا شامگاه سه‌شنبه ۱۱ بهمن (۳۱ ژانویه)، آن‌ها را اعلام کرد، از جمله علیه افراد مرتبط با سرکوب معترضان شرکت‌کننده در اعتراض‌های سراسری ضدحکومتی و همچنین اشخاصی صادر شده است که با صدور پهپادهای ساخت ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین ارتباط دارند. 

مطابق این اقدام، دولت استراليا ۱۶ فرد که همگی فرماندهان و اعضای ارتش، بسیج و نیروهای انتظامی‌اند و همچنین یک نهاد «مرتبط با نقض جدی حقوق بشر در ایران» را مشمول تحریم و منع سفر و همچنین مسدود شدن اموال کرده است.

اسامی تحریم‌شدگان از این قرار است: 

سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی

کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی

سالار آبنوش، معاون فرمانده نیروی مقاومت بسیج

حسین معروفی، هماهنگ‌کننده سازمان بسیج مستضعفین

قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی

احمد شفاهی، فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان

حسین مدرس خیابانی، فرماندار سابق سیستان و بلوچستان

حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران

حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا

اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان

علیرضا مرادی، فرمانده انتظامی سنندج

منوچهر امان‌اللهی، فرماندار انتظامی چهارمحال و بختیاری

محمدتقی اصانلو، فرمانده قرارگاه حمزه

حبیب شهسواری، فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی

علی‌اکبر جاویدان، فرمانده انتظامی استان کرمانشاه

الله‌کرم عزیزی، رئیس‌ زندان رجایی‌شهر کرج

استرالیا همچنین «بنیاد تعاون بسیج» را نیز در فهرست تحریم‌شدگان خود اعلام کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سومین دور تحریم‌هایی است که دولت استرالیا از زمان تصویب قانون جدید متحریم‌های ماگنیتسکی» در اواخر سال ۲۰۲۱، علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌کند. 

دولت استرالیا همچنین روز سه‌شنبه، در یادداشتی در مورد تحریم‌های جدیدش علیه ایران نوشت: «فهرست تحریم دربرگیرنده اسامی کسانی است که مرتکب نقض جدی حق حیات و همچنین حق مصونیت در مقابل شکنجه، یا رفتار وحشیانه و غیرانسانی شده‌اند.» در ادامه این یادداشت آمده است که تحریم‌های جدید با «سرکوب زنان و اجبار آن‌ها به رعایت حجاب اجباری و همچنین سرکوب خشونت‌بار تجمع‌های اعتراضی آرام مردم در ایران» مرتبط است. 

دولت استراليا در اقدامی جداگانه، چهار شخص و چهار نهاد دیگر را در بخش مرتبط با جنگ اوکراین و به‌دلیل همکاری نظامی با روسیه از جمله ارائه پهپاد مشمول تحریم کرده است. 

اشخاص تحریم‌شده در این بخش عبارت‌اند از: یوسف ابوطالبی مدیرعامل شرکت «اوج پرواز ما دو نفر»، عبدالله محرابی، رئیس سازمان جهاد تحقیقاتی و خودکفایی نیروی هوافضای سپاه، حمید واحدی، فرمانده نیری هوایی ارتش جمهوری اسلامی، سید حجت‌الله قریشی، مسئول تامین و تحقیقات وزارت دفاع جمهوری اسلامی.  

شرکت صنعت ساخت قطعات و موتورهای توربینی، سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه پاسداران، شرکت اوج پرواز ما دو نفر، شرکت پرآور، نیز اشخاص حقوقی‌اند که دولت استرالیا تحریم کرده است. 

دولت استرالیا گفت که هشت فرد و نهاد فوق، «در ارائه پهپادهای ساخت ایران به روسیه برای کاربرد علیه اوکراین، مشارکت داشته‌اند».

وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا نیز، روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن، هفت شرکت و نهاد جمهوری اسلامی را به‌دلیل مشارکت در فعالیت‌های نظامی روسیه، از جمله ارتباط با عرضه پهپاد، به فهرست سیاه تجاری خود افزود. 

نیروی هوافضا و سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه پاسداران، شرکت طراحی و ساخت موتورهای هوایی، شرکت اوج پرواز ما دو نفر، شرکت پرآور پارس، صنایع هوایی قدس و صنایع هوایی شاهد در این فهرست گنجانده شده‌اند.