هفت شرکت وابسته به سپاه پاسداران به‌دلیل همکاری با ارتش روسیه تحریم شدند

آمریکا همکاری‌های نظامی ایران و روسیه را اقدامی علیه منافع و امنیت ملی خود می‌داند

دولت آمریکا هفت نهاد وابسته به سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی را به‌‌دلیل همکاری با ارتش روسیه در تامین و انتقال پهپادهای نظامی برای جنگ اوکراین، تحریم کرد.

بر اساس بیانیه روز سه‌شنبه ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن ماه)، وزارت بازرگانی ایالات متحده، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه پاسداران، صنایع هوایی قدس، صنایع هوایی شاهد، شرکت طراحی و ساخت موتورهای هوایی، شرکت «اوج پرواز ما دو نفر» و شرکت پرآور پارس، در فهرست تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفتند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه در گزارشی به‌نقل از وزارت بازرگانی آمریکا، نوشت پهپادهای ساخت حکومت ایران، به‌منظور بهره‌گیری در جنگ اوکراین، در اختیار نیروهای روسیه قرار گرفته‌اند.

وزارت بازرگانی آمریکا همکاری‌های ایران و روسیه را اقدامی علیه منافع و امنیت ملی ایالات متحده توصیف کرده است.

طی ماه‌های گذشته، مقام‌های مختلف اوکراین، آمریکا و پیمان نظامی ناتو، بارها حکومت ایران را متهم کرده‌اند که با ساخت و انتقال پهپادهای نظامی به روسیه، در جنگ اوکراین دخالت کرده‌ است. موضوع همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، نه تنها با حساسیت از طرف مقام‌های آمریکایی دنبال می‌شود، بلکه در سطح اروپا هم به نگرانی‌های متحدان اوکراین و آمریکا دامن زده است. 

علاوه بر آمریکا، مقام‌های اتحادیه اروپا و بریتانیا نیز تدابیر محدودکننده مشخصی را علیه نهادها و شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در پیش گرفته‌اند. یکی از دلایل اصلی تلاش برخی از کشورهای اروپایی، از جمله آلمان، برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی، همکاری‌های نظامی این سازمان با نیروهای روسیه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داده‌های مقام‌های اوکراینی نشان می‌دهد که حکومت ایران قطعات پهپادهایی که در داخل ایران تولید می‌کند و در اختیار روسیه قرار می‌دهد را از کشورهای مختلف و با واسطه‌های گوناگون تامین می‌کند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان اوایل ماه ژانویه، در گزارشی به‌نقل از منابع خود نوشت: «ارزیابی‌های دستگاه‌‌‌های اطلاعاتی اوکراین نشان می‌دهد از مجموع ۵۲ قطعه‌ای که در پهپادهای ساقط‌‌شده «شاهد ۱۳۶» به‌دست آمده است، ۴۰ قطعه ساخت شرکت‌‌های مختلف آمریکایی است.»

به‌نوشته سی‌‌ان‌ان، برای حکومت‌های ایران و روسیه بسیار آسان است که با راه‌اندازی شرکت‌های صوری، محصولات یا قطعاتی را که نیاز دارند، خریداری کنند. وزارت بازرگانی آمریکا سعی می‌کند با اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌ها، جلو شبکه تامین قطعات این پهپادها گرفته شود.

علاوه بر همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، سرکوب اعتراض‌ها در ایران نیز موجب وضع تحریم‌های هدفمند و حقوق بشری علیه بسیاری از اشخاص و نهادهای وابسته به حکومت ایران شده است. روز سه‌شنبه، دولت استرالیا نیز ۱۶ تن از مقام‌ها و مسئولان حکومت ایران را که در سرکوب اعتراض‌ها و انتقال پهپادها به روسیه دست داشته‌اند، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. عبدالرحیم موسوی و کیومرث حیدری، از فرماندهان ارشد ارتش، از جمله افرادی‌اند که تحریم‌ شده‌اند.

بیشتر از جهان