در یک سال حکومت طالبان ۱۵۹۰ قتل رخ داده است

به گفته معاون سخنگوی وزارت داخله طالبان، طی یک سال گذشته ۳۶۹ پرونده خودکشی هم ثبت شده است

در بیش از ۱۷ ماه حکومت طالبان در افغانستان، گزارش‌های متعددی از قتل کارمندان دولتی و نظامیان سابق منتشر شده است- WAKIL KOHSAR/ AFP

خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن (۳۱ ژانویه) گزارش داد که در یک سال گذشته، ۱۵۹۰ مورد قتل در افغانستان رخ داده است.

بسم‌الله حبیب، معاون سخنگوی وزارت داخله (کشور) طالبان، گفت که از این میان، یک‌هزار و ۹ مورد از این قتل‌ها را پلیس کشف و پرونده آن‌ها را بررسی کرده است.

او افزود که در رابطه با این پرونده‌های قتل، یک‌هزار و ۸۱۸ تن بازداشت شده‌اند.

به گفته او، این پرونده‌ها شامل قتل‌های «ناموسی»، خانوادگی، خصومت‌ها و قتل‌های مرموز بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیش از ۱۷ ماه از سرنگونی حکومت جمهوری در افغانستان و روی‌کار‌آمدن طالبان می‌گذرد و در این مدت، گزارش‌های متعددی از قتل کارمندان دولتی و نظامیان سابق منتشر شده است.

این درحالی است که فرمانی منتسب به ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، مبنی‌بر عفو عمومی در افغانستان منتشر شده است؛ اما با وجود این فرمان، بازهم انتقام‌جویی از نظامیان سابق وجود دارد.

بسیاری از نظامیان سابق از ترس حملات انتقام‌جویانه به ایران و پاکستان فرار کرده‌اند و شماری از آن‌ها نیز در افغانستان به‌شکل پنهانی و با ترس دائمی از احتمال افشای هویتشان زندگی می‌کنند.

درمورد شمار نیروهای نظامی پیشین افغانستان که به‌دست طالبان کشته شده‌اند، آمار مشخصی وجود ندارد. منابع رسمی طالبان هم ضمن تکذیب هرگونه دست‌داشتن در قتل این افراد، بر بازداشت عاملان قتل‌ها تاکید می‌‌کنند.

علاوه‌بر این، معاون سخنگوی وزارت داخله طالبان اعلام کرد که طی یک سال گذشته ۳۶۹ پرونده خودکشی نیز ثبت شده است و ۶۸ عامل دخیل در این پرونده‌ها هم بازداشت شده‌اند. او آمار موارد خودکشی‌ها را با تفکیک جنسیتی مشخص نکرده است.

آمار مراجعه‌کنندگان به بخش‌های روان‌درمانی افغانستان در دوران حاکمیت طالبان افزایش یافته است. یک منبع پزشکی در بیمارستان هرات، به شرط افشانشدن هویتش، به ایندیپندنت فارسی گفت که روزانه تا بیش از ۲۰۰ تن به بخش روانپزشکی (صحت روانی) این بیمارستان مراجعه می‌‌کنند.

این منبع افزود که از این میان، ۲۰درصد زنان تحصیل‌کرده و شاغل در حکومت سابق افغانستان‌اند که پس از محرومیت از کار و آموزش به بیماری‌های روانی مبتلا شده‌اند.

به گفته‌ این منبع، آمار خودکشی زنان در دوران حاکمیت طالبان، روندی افزایشی را نشان می‌دهد، اما طالبان مسئولان این بیمارستان مرکزی را تهدید کرده‌اند که این آمار را منتشر نکنند.

بیشتر از جهان