رابرت مالی: وظیفه آمریکا تغییر رژیم در ایران نیست 

«علنا گفته‌ایم که آماده ادامه مذاکرات غیرمستقیم هستیم اما در برداشتن گام‌های دیگر برای متوقف ساختن رفتار تهاجمی ایران و مهار برنامه اتمی آن تردید نداریم»

Rod Lamkey / CNP/Sipa USANo Use Germany/ Reuters

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، گفت که دیپلماسی هرگز به پایان نمی‌رسد. او تاکید کرد که با وجود اقدامات جداگانه‌ دولت جو بایدن علیه ایران مانند تحریم، فشار، مقابله با فعالیت‌های ایران در منطقه و بسیج کردن جامعه بین‌المللی علیه آن، مذاکرات و ارتباط‌های غیرمستقیم میان واشنگتن و تهران ادامه داشته است. 

مالی در گفت‌وگویی با شبکه جهانی بی‌بی‌سی که روز شنبه، ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن)، منتشر شد، در پاسخ به پرسشی با این مضمون که با توجه به اذعان جو بایدن به مرگ برجام، آیا او نیز مرگ مذاکرات برجام را اعلام می‌کند، یا نه؟ گفت: «کار من سوگنامه نوشتن نیست.» او گفت: «علنا گفته‌ایم که برای ادامه مذاکرات غیرمستقیم آماده‌ایم، اما در برداشتن گام‌های دیگر برای متوقف کردن رفتار تهاجمی ایران و مهار برنامه هسته‌ای آن نیز تردید نداریم.» رابرت مالی گفت، بر این اساس اینطور نیست که یا گزینه دیپلماسی باشد، یا گزینه‌های دیگر؛ بلکه همه چیز به هم مرتبط است. 

 رابرت مالی ضمن تاکید اتحاد مستحکم آمریکا و شرکای اروپایی‌اش که «اکنون قوی‌تر از هر زمان دیگری است»، گفت که این اتحاد موضع غرب را به مراتب در مقابل ایران هسته‌ای تقویت می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مالی گفت که جمهوری اسلامی ایران بارها فرصت پایان دادن به بحران موجود و احیای برجام را رد کرد. او گفت که جمهوری اسلامی ایران هنوز برنامه تسلیحاتی هسته‌ای را ازسرنگرفته است، و در صورتی که چنین کند، «واضح است که شرایط تغییر می‌کند». او تاکید کرد که واشنگتن از پیشرفت‌های هسته‌ای کنونی جمهوری اسلامی ایران در امر غنی‌سازی نیز احساس رضایت ندارد، و به نقل از بایدن، تاکید کرد که در صورت شکست خوردن گزینه دیپلماسی، «تمامی گزینه‌ها روی میز قرار دارند، و یکی از آن‌ها گزینه نظامی است». مالی گفت، گزینه نظامی آخرین گزینه است، و تاکید کرد که آمریکا طرفدار دیپلماسی است؛ هرچند، در صورت فشارهای ایران، برای بررسی گزینه‌های دیگر نیز آماده است. 

رابرت مالی گفت که سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران، هیچ‌گونه توجیه غیرنظامی ندارد. او گفت که هدف تهران از این اقدام، «تهدید جهان و شاید رسیدن به سلاح هسته‌ای باشد که بایدن گفته است چنین اجازه‌ای نخواهد داد.» 

استیون سکور، خبرنگار بی‌بی‌سی جهانی، در این گفت‌وگو از نماینده ویژه آمریکا درباره گزینه نظامی علیه ایران سوال کرد. او گفت، راه‌های مختلف برای مقابله با برنامه تسلیحاتی اتمی جمهوری اسلامی ایران، از کارزار فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ تا تحریم‌های مختلف دولت مستقر در واشنگتن، آزموده شده است؛ آیا بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت در اسرائیل ممکن است تغییری در این مسیر ایجاد کند؟ رابرت مالی در پاسخ گفت: «اسرائیل منافع خود و دیدگاه‌های خود را درباره ایران دارد. ما درباره تاکتیک‌ها هرگزموافق نبوده‌ایم، و درباره اهداف همواره توافق داشته‌ایم: اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد.» او همچنین تاکید کرد که دولت بایدن همواره با هر دولتی در اسرائیل همکاری کرده است. 

آمریکا و اسرائیل به‌تازگی رزمایش بزرگ و همه‌جانبه «جونیپر اوک» را برگزار کردند. بسیاری از کارشناسان نظامی این رزمایش را بزرگ‌ترین در نوع خود دانسته‌اند، و گفته‌اند که این رزمایش با حضور نیروهای دریایی، زمینی و هوایی دو کشور در صحرای نقب اسرائیل، حمله به مراکز و تاسیسات اتمی ایران، به‌ویژه مراکز زیرزمینی آن، را شبیه‌سازی می‌کرد. 

استیون سکور از رابرت مالی پرسید که آیا این رزمایش اقدام مشترک آمریکا و اسرائیل برای ارسال این پیام روشن به ایران نبود که این دو کشور برای حمله مشترک به ایران آماده می‌شوند؟ مالی در پاسخ گفت: «خیر. پیامش این بود که اولا حمایت آمریکا از اسرائیل را نشان دهد و بگوید که آمریکا و اسرائیل می‌توانند برای منافع مشترک همکاری کنند، و دوم اینکه فارغ از آنچه در اوکراین و روسیه و اروپا رخ می‌دهد، ما به انجام کارهای دیگر نیز قادریم و  در صورت لزوم، می‌توانیم توان نظامی خود را برای هدف دفاعی بسیج کنیم. بنابراین، این مانور یک نشانه اتحاد آمریکا و اسرائیل بود. دوستان و دشمنانمان در سراسر جهان نیز می‌توانند تعبیر خودشان را داشته باشند.»

رابرت مالی تاکید کرد که حمایت از حقوق بشر همواره سرلوحه سیاست‌های دولت آمریکا بوده است و همبستگی با ایرانیانی که در راستای احقاق حقوق خود در ایران اعتراض می‌کنند، منافاتی با تامین منافع ملی آمریکا ندارد، و در چنین بستری، مقابله با حمایت ایران از روسیه، یا تهدید جمهوری اسلامی ایران علیه شهروندان آمریکایی، یا دستیابی به سلاح هسته‌ای، هیچ تناقضی با یکدیگر ندارند. 

مالی ضمن اشاره به حمایت دولت بایدن از معترضان ایرانی در دستیابی به اینترنت و نیز اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد، گفت که وظیفه آمریکا تغییر رژیم در کشورها نیست. او گفت که آمریکا تجربیات اندوهباری از تلاش برای تغییر رژیم‌ها در کشورهای خاورمیانه دارد، و افزود: «وظیفه ما حمایت از مردم ایران است و انجام آنچه در توان داریم: اعمال تحریم، بسیج جامعه بین‌المللی، تمرکز بر ایران، و رساندن صدای اعتراض مردم.» 

ملی همچنین گفت که تداوم ارسال تسلیحات از ایران به روسیه، بدون شک عواقبی در پی خواهد داشت. او تصریح کرد که اینک جمهوری اسلامی ایران می‌تواند انتخاب کند که آیا می‌خواهد به مسیر کنونی و خطرناک خود ادامه دهد و با انزوا و فشار بیشتر و تحریم مواجه شود، یا راه دیپلماسی را برگزیند.