علائم سرطان مجرای صفراوی چیست؟

خارش پوست و ادرار تیره‌تر یا مدفوع کم‌رنگ‌تر می‌تواند از علائم ابتلا به این سرطان باشد

عوارض مرتبط با سرطان مجرای صفراوی متفاوت و تشخیص آن دشوار است - Canva

سرطان مجرای صفراوی، که کلانژیوکارسینوم هم نامیده می‌شود، سرطان لوله‌های کوچک وصل‌کننده کبد و کیسه صفرا به روده کوچک در دستگاه گوارش است و حامل صفرایی است که در تجزیه غذا به کار می‌بریم.

به گفته سازمان خدمات سلامت ملی بریتانیا (NHS)، میزان جدیت این عارضه، به محل دقیق تومور، اندازه و گسترش آن و تاثیر کلی آن بر سلامت افراد، بستگی دارد.

عوارض مرتبط با سرطان مجرای صفراوی متفاوت و تشخیص آن دشوار است و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

·        زرد شدن پوست یا سفیدی چشم

·        خارش پوست

·        ادرار تیره‌تر یا مدفوع کم‌رنگ‌تر

·        از دست دادن اشتها یا کاهش ناگهانی وزن

·        احساس بی‌حالی یا کمبود انرژی

·        درجه حرارت بالا یا احساس تب داشتن

·        حالت تهوع یا درد شکم

چون بسیاری از این عوارض با سایر بیماری‌ها نیز مرتبط است، تشخیص سرطان مجرای صفراوی ممکن است دشوار باشد، اما توصیه می‌شود که اگر هر یک از موارد فوق موجب نگرانی شده است، [در بریتانیا] با تلفن ۱۱۱ سازمان خدمات سلامت ملی تماس بگیرید یا به پزشک عمومی محلی رجوع کنید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پزشک احتمالا شکم فرد را برای شناسایی درد معاینه می‌کند، ممکن است آزمایش خون بنویسد یا اگر فکر کند دچار عارضه‌ای جدی شده‌ است، او را برای انجام آزمایش‌های بیشتر و معاینه تخصصی راهی بیمارستان کند.

این‌ آزمایش‌ها می‌تواند شامل آزمایش خون بیشتر، سونوگرافی، سی‌تی اسکن یا ام‌آر‌آی، نمونه‌برداری، کلانژیو پانکراتوگرافی اندوسکوپیک، یا پی‌تی‌سی با اشعه ایکس باشد.

این آزمایش‌ها همچنین می‌توانند سایر مشکلات مربوط به اندام‌های گوارشی،‌ مانند لوزالمعده، کیسه صفرا یا کبد را شناسایی کنند، بنابراین می‌توانند فراتر از تایید یا رد وجود تومور مفید باشند، هرچند، به بیماران هشدار داده می‌شود که به دست آمدن نتایج ممکن است چندین هفته طول بکشد.

به گفته سازمان خدمات سلامت، هر کسی ممکن است به سرطان مجرای صفراوی مبتلا شود و علت آن همیشه مشخص نیست، اما گمان می‌رود که افراد بالای ۶۵ سال بیشتر مستعد [ابتلا به این بیماری] باشند.

با این حال، به گفته «ان‌اچ‌اس»، بیماری‌های خاص، از جمله مجاری صفراوی غیرطبیعی، تورم طولانی‌مدت روده یا مجاری صفراوی، وجود انگل در کبد، سنگ‌های مجرای صفراوی و التهاب شدید کبد، همگی می‌توانند در شروع آن نقش داشته باشند.

این عارضه با روش‌هایی مانند جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی قابل درمان است، اما روش درمان تا حد زیادی به محل و وضعیت سلول‌های سرطانی موردنظر بستگی دارد.

برای اطلاعات بیشتر، لطفا به سازمان «پشتیبانی سرطان مک‌میلان» (Macmillan Cancer Support) رجوع کنید.

© The Independent