آخرین وضعیت خوی؛ چادر و بخاری نیست اما خودرو سرکوب زیاد است

زلزله‌زدگان در خوی از کمبود وسایل گرمایشی و حمله ماموران سرکوبگر به نیازمندان شکایت دارند

در شرایطی که مدیران استانی و کشوری ادعا می‌کنند حجم زیادی غذا، چادر و وسایل گرمایشی برای زلزله‌زدگان در خوی و روستاهای اطراف آن در آذربایجان غربی ارسال شده است، تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی و همچنین موارد ارسالی برای ایندیپندنت فارسی نشان می‌دهد بسیاری از زلزله‌زدگان بامداد دوشنبه دهم بهمن‌ را نیز در خیابان‌ها و بدون دسترسی به چادر و وسایل گرمایشی گذرانده‌اند.

انتشار ویدیو و تصاویری از حمله نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی با خودرو آبپاش به مردمی که در انتظار دریافت اقلام حمایتی بوده‌اند، موجی از عصبانیت و انتقاد سایر مردم ایران را برانگیخته و در رسانه‌های اجتماعی هم بازتاب یافته است. خبرگزاری ایسنا با تایید حمله به زلزله‌زدگان با خودرو آبپاش پلیس مقابل ساختمان هلال‌احمر خوی، مدعی شد که درگیری برخی از مردم با کارمندان اداره هلال‌احمر و حمله به سمت اقلام گرمایشی باعث شده است تا پلیس برای متفرق کردن مردم از خودرو آبپاش استفاده کند؛ اما ویدیوها و همچنین مصاحبه‌های زلزله‌زدگان با خبرنگاران مستقل نشان می‌دهد که مردم معترض جز دریافت عادلانه پتو، چادر، بخاری و غذا  درخواستی نداشته‌اند.

یکی از زلزله‌زدگان مقابل دوربین خبرنگاران محلی گفت: «ما چادر نداریم، وسایل گرمایشی نداریم، مردم گرسنه‌اند. در شبکه خبر گفتند دو هواپیما چادر به خوی فرستادند، اما شما اینجا اثری از چادر می‌بینید؟ به فرماندار خوی گفتیم چادر بده، گفت به من ربطی ندارد! اگر زلزله مردم را نکشت، نگذارید نبود چادر مردم را بکشد.»

بر اساس آخرین آماری که وزیر کشور جمهوری اسلامی ارائه‌ کرد، بر اثر زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ که شامگاه شنبه رخ داد، هزاران خانه در خوی و روستاهای اطراف این شهرستان از ۲۰ تا ۸۰ درصد دچار آسیب‌دیدگی و تخریب شدند.

شماری از مردم که دیوار منازل آنان به صورت سطحی ترک‌ خورده است نیز از ترس تکرار زلزله و پس‌لرزه‌ها، هنوز به منزل خود بازنگشتند. بر اساس آخرین اعلام مرکز پایش زمین‌لرزه دانشگاه ارومیه، از زمان وقوع زلزله تا ساعت ۲۴ یکشنبه ۹ بهمن، ۶۶ زمین‌لرزه و پس‌لرزه در خوی ثبت شده که قوی‌ترین آن به بزرگی ۴.۵ بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از مردم شهرهای اطراف خوی تقاضا کرد به یاری زلزله‌زدگان بشتابند چرا که «ارگان‌های حکومتی برای کمک کافی و فوری اساسا برنامه‌ مشخصی ندارند».

استاندار آذربایجان غربی صبح دوشنبه دهم بهمن‌ اعلام کرد شمار مصدومان زلزله خوی به یک هزار و ۷۵ نفر رسیده است که از این تعداد ۷۶ نفر در مراکز درمانی خوی و ۱۱۵ نفر در بیمارستان‌های سلماس، ارومیه، مرند و تبریز بستری شده‌اند. تعداد جان‌باختگان زلزله خوی نیز همچنان سه نفر اعلام شده است.

دیگر ویدیوهای تازه از وضعیت زلزله‌زدگان در خوی نشان می‌دهد که بامداد دوشنبه دهم بهمن، خودروهای زیادی در خیابان‌ها به صورت روشن پارک شده‌اند و مردم در آن‌ها خوابیده‌اند. خبرنگاری محلی که روی یکی از ویدیوها صحبت می‌کند، می‌گوید: «مردم زلزله‌زده در ماشین می‌خوابند اما پمپ بنزین‌ها هم بنزین ارائه نمی‌دهند. پس‌لرزه‌ها همچنان ادامه دارد و مردم نمی‌توانند به خانه‌ها بروند. مردم از نبود ارائه امکانات از جمله از تعلل ارتش و هلال‌احمر در ارائه چادر به زلزله‌زدگان گله دارند.»

شاهزاده رضا پهلوی شامگاه یکشنبه از عملکرد نامناسب حکومت جمهوری اسلامی در حمایت از زلزله‌زدگان انتقاد کرد و نوشت: «جمهوری اسلامی به جای امدادرسانی سریع و مناسب به زلزله‌زدگان، نیرو و ادوات سرکوب به خوی فرستاده است. از رژیمی تبهکار و ضدایرانی جز این نیز انتظار نمی‌رفت. ضمن همدردی با خانواده‌های داغدیده، از مردم نیکوکار ایران تقاضا می‌کنم هم‌میهنان‌ آسیب‌دیده در خوی را فراموش نکنند.»

در شرایطی که حکومت جمهوری اسلامی هرساله بودجه‌های هنگفتی را به سازمان‌ها و نهادهای دینی، تبلیغاتی و حکومتی اختصاص می‌دهد، کمبود بودجه نهادهای خدماتی مانند جمعیت هلال‌احمر ایران، سازمان مدیریت بحران کشور و بیمارستان‌ها، از جمله انتقادهای همیشگی خبرنگاران و مددکاران حوزه اجتماعی بوده است.