نازیلا معروفیان به جرم مصاحبه با پدر مهسا امینی به دو سال زندان محکوم شد

این روزنامه‌نگار کمتر از ۲۰ روز پیش به قید وثیقه از زندان آزاد شد

این روزنامه‌نگار در ۲۷ مهر ۱۴۰۱ مصاحبه خود با امجد امینی، پدر مهسا، را منتشر کرد-Alex MITA / AFP

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار ایرانی، روز شنبه، هشتم بهمن‌ماه، در حساب توییتر خود از حکمی که دادگاه‌ جمهوری اسلامی برایش صادر کرده‌ است، خبر داد. 

معروفیان نوشت که براساس رای شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ایمان افشاری، با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق انتشار مصاحبه با پدر مهسا امینی، به دو سال حبس تعزیری، ۱۵میلیون تومان جریمه نقدی و پنج سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است. 

او افزود: «البته ناگفته نماند، این حکم بدون تشکیل دادگاه و دفاعیات بنده داده شده… حکم دو سال زندان به‌مدت پنج سال معلق است.»

اصلیت نازیلا معروفیان به سقز برمی‌گردد، همان شهری که شهر مهسا امینی هم بود. اما معروفیان در تهران زندگی می‌کرد و علاوه‌بر تحصیل در رشته روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی، خبرنگار وب‌سایت «رویداد ۲۴» هم بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزنامه‌نگار در ۲۷ مهر ۱۴۰۱ مصاحبه خود با امجد امینی، پدر مهسا، را منتشر کرد، هرچند نیروهای امنیتی او را به بازداشت تهدید کرده بودند. پدر مهسا امینی در این مصاحبه گفته بود که معاون پزشکی قانونی صراحتا به او گفته است که دلیل جان‌باختن مهسا را «هرچه که به صلاح مملکت باشد» می‌نویسد. 

معروفیان در ۸ آبان ۱۴۰۱ دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و در ۱۵ دی‌ماه درپی فشارهای ناشی‌از بازجویی بیهوش و به بیمارستان منتقل شد. طبق گزارش‌ها او پس از چند ساعت، بدون طی‌شدن مراحل درمانی به زندان بازگردانده شد. او در روز ۱۹ دی‌ماه به قید وثیقه از زندان آزاد شد.

در حال حاضر دست‌کم دو نفر از روزنامه‌نگاران زن به‌دلیل پوشش رویدادهای مربوط به کشته‌شدن مهسا امینی همچنان در زندان به‌سر می‌برند: نیلوفر حامدی و الهه محمدی.