ثروتمندترین هندی جهان در یک روز ۲۵میلیارد دلار از دست داد

گوتام آدانی پس از گزارش افشاگرانه شرکت تحقیقات هیندنبورگ، با کم‌شدن ۲۵میلیارد دلار از سرمایه‌اش و خروج از فهرست پنج فرد ثروتمند جهان مواجه شد

ثروتمندترین هندی جهان در یک روز ۲۵ میلیارد دلار از دست داد- GETTY IMAGES

گوتام شانتیلال آدانی، کارآفرین و سرمایه‌دار ۶۰ ساله هندی، که از نوامبر ۲۰۲۲ با دارایی خالص ۱۳۸.۱ میلیارد دلار ثروتمندترین فرد در آسیا و سومین فرد ثروتمند جهان پس از ایلان ماسک و جف بیزوس محسوب می‌شد، با ازدست‌دادن ۲۵ میلیارد دلار از سرمایه خود، از فهرست ۵ ثروتمند برتر دنیا خارج شد.

روز جمعه، هفتم بهمن‌ماه، به‌دلیل گزارش بحث‌برانگیز شرکت تحقیقات هیندنبورگ علیه آدانی که او را متهم به «کلاهبرداری از طریق زدوبند با نخست‌وزیر هند» کرده بود، ارزش سهام گروه آدانی در بازار بورس آمریکا با ریزش ۲۵ میلیارد دلاری مواجه شد. البته گوتام آدانی این اتهام را رد کرد و گفت که همه قرارداد‌ها به‌طور صحیح و مطابق قوانین و مقررات بسته شده است.

این میلیاردر هندی موسس و رییس هیئت‌مدیره گروه چندملیتی آدانی است که در حوزه زیرساخت‌های صنعتی، بنادر، فرودگاه‌ها، املاک و انژی فعالیت می‌کند. گروه آدانی ۲۳هزار کارمند دارد و مالک دومین شرکت بزرگ سیمان در هند، ۱۳ بندرگاه و هفت فرودگاه است.

بر اساس گزارش مجله آمریکایی فوربس، گوتام آدانی در واکنش به ریزش ارزش سهام شرکتش، به تلویزیون هند گفته است: «باید به همه شما بگویم که نخست‌وزیر مودی آدمی نیست که شما بتوانید هیچ‌گونه امتیاز شخصی از او دریافت کنید. می‌توانید با او از سیاست و درباره مسائل مهم کشور حرف بزنید اما از نظر او، سیاست برای همه مردم است، نه فقط برای گروه آدانی.»

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در سال ۲۰۱۳ در جشن عروسی پسر گوتام آدانی در گوا شرکت کرده بود. مودی آن زمان رهبر حزب مردم هند بود و منتقدان می‌گویند پس از به‌قدرت‌رسیدن حزب مردم هند در سال ۲۰۱۴ گروه آدانی چندین قرارداد مهم با مبالغی هنگفت در زمینه بنادر و فرود‌گاه‌ها با دولت هند بسته که دلیلی بر «رفیق‌بازی و لابی‌گری» در دولت است.

عصر روز جمعه شرکت‌های تجاری آدانی بیش از ۱۸درصد، پاورآدانی ۵درصد، بنادر آدانی بیش از ۱۵درصد و آدانی توتال‌گاز، انرژی سبز آدانی و صادرات آدانی، همگی تا ۲۰درصد با کاهش ارزش سهام مواجه شدند، ریزشی که برابر با یک‌پنجم دارایی خالص این میلیاردر بود و درنتیجه آن، ارزش کل دارایی‌های آدانی حالا به ۹۸.۱ میلیارد دلار رسیده است.

فوربس تخمین می‌زند که آدانی اکنون تبدیل به هفتمین مرد ثروتمند جهان شده است و پس از ایلان ماسک و جف بیزوس، لری الیسون با ۱۱۲.۸ میلیارد دلار، وارن بافت با ۱۰۷.۸ میلیارد دلار و بیل گیتس با ۱۰۴.۱ میلیارد دلار سرمایه از او پیش افتاده‌اند.

البته گوتام آدانی همچنان ثروتمندترین فرد در آسیا است و تنها فرد حاضر بین ۱۰ ثروتمند برتر جهان محسوب می‌شود که شرکت‌هایش خارج از اروپا یا آمریکای شمالی مستقرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش حیرت‌انگیز

از زمانی که شرکت تحقیقات هیندنبورگ گزارشی درباره جزئیات معاملات شرکت‌های آدانی افشا کرد، ثروت گوتام آدانی با کاهش شدید مواجه شد. هیندنبورگ در گزارشی طولانی با طرح اتهاماتی شدید علیه گروه آدانی، اعلام کرد که طی چندین دهه «کلاهبرداری وقیحانه در جریان حسابداری، دستکاری سهام و پولشویی» در گروه آدانی منجر به این شده است که «بزرگ‌ترین کلاهبرداری تاریخ شرکت‌ها» اتفاق بیفتد.

گروه آدانی گزارش فوق را «حیله یک شرکت سرمایه‌گذاری خارجی برای خرابکاری» دانست و اعلام کرد که درحال بررسی اقدام‌های قانونی علیه هیندنبورگ است. هیندنبورگ نیز در پاسخ، ضمن دعوت آدانی به طرح شکایت از این شرکت تخقیقاتی، اعلام کرد اتهاماتی که میلیاردر هندی علیه هیندنبورگ مطرح کرده، بی‌اساس است.

پیش از این، تلاش ثروتمندترین مرد هند برای خرید شبکه تلویزیونی «ان‌دی تی‌وی» نگرانی‌ها درمورد سرکوب آزادی‌ رسانه‌ای در این کشور را افزایش داده بود. گوتام آدانی پیش‌تر ۲۹درصد از سهام شرکت رسانه‌ای معتبر مالک این شبکه تلویزیونی را خریده و به‌تازگی درپی تصاحب بخش اعظم سهام آن بود. ان‌دی تی‌وی یکی از معدود گروه‌های رسانه‌ای منتقد دولت هند محسوب می‌شود.

گوتام شانتیلال آدانی که اهل خانواده‌ای از طبقه متوسط در هند بود،‌ بعد از راه‌اندازی شرکتش در سال ۱۹۹۸ که در حوزه تجارت کالا فعالیت می‌کرد، دیگر هرگز پشت سرش را نگاه نکرده است. بیش از ۲۴ سال بعد، شرکت‌های او که هزینه‌هایشان با وام و بدهی تامین می‌شدند، وارد عرصه بندرگاه‌ها، معادن، خطوط آهن، زیرساخت‌ها، برق و املاک شدند تا او تبدیل به کسی شود که به گفته مفسران، «پیشروترین و موفق‌ترین فرد از نسل تازه غول‌های تجاری هند است». 

آدانی به‌عنوان غول تجاری بلامنازع در زیرساخت‌های هند، هم‌اکنون مشغول ساخت طولانی‌ترین بزرگراه این کشور بین دهلی و مومبای، پايتخت تجاری هند، است. میلیاردر ۶۰ ساله همچنین با در اختیار داشتن شش نیروگاه برق زغال‌سنگی، بزرگ‌ترین بازیگر حوزه برق در هند محسوب می‌شود و در عین حال، تعهد کرده است که ۵۰ میلیارد دلار در زمینه هيدروژن سبز سرمایه‌گذاری کند.

آدانی یک خط لوله بسیار طولانی گاز طبیعی به طول ۸۰۰۰ کیلومتر را نیز اداره می‌کند و در اندونزی و استرالیا معادن زغال‌سنگ خریداری کرده است. هدف او این است که تا سال ۲۰۳۰ برترین بازیگر حوزه انرژی تجديدپذیر در جهان باشد. 

بیشتر از اقتصاد