هشدار به زنان: بافت متراکم پستان خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد

بافت متراکم خطر ابتلا به سرطان پستان را ۱.۲ تا ۴ برابر بیشتر می‌کند

مطالعه‌ای نشان می‌دهد که تعداد کمی از زنان تراکم پستان را یک عامل خطر قوی برای شخص خود می‌دانند- Canva

بافت متراکم پستان فرد را تا چهار برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار می‌دهد. با این حال، مطالعه‌ای جدید نشان داد بسیاری از زنان از خطرات تراکم پستان آگاه نیستند.

پستان‌های متراکم به آن‌هایی اطلاق می‌شود که در مقایسه با بافت چربی از بافت فیبری و غده‌ای بیشتری تشکیل شده‌اند و با ماموگرافی قابل تشخیص‌اند.

این مطالعه که ۲۳ ژانویه در جاما نت‌ورک اوپن منتشر شد، بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ یک هزار و ۸۵۸ زن ۴۰ تا ۷۶ ساله را که به‌تازگی ماموگرافی کرده بودند، سابقه سرطان پستان نداشتند و در مورد تراکم پستان شنیده بودند، بررسی کرد.

در این مطالعه، درک زنان از تراکم پستان به عنوان یک خطر قابل‌توجه در بروز سرطان پستان در مقایسه با سایر عوامل خطر شناخته‌شده مانند داشتن یکی از بستگان مبتلا به سرطان پستان، اضافه وزن یا چاقی، نوشیدن بیش از یک نوشیدنی الکلی در روز، هرگز بچه‌دار نشدن و داشتن بیوپسی قبلی پستان بررسی شد.

با وجود اینکه بافت متراکم پستان خطر ابتلا به سرطان پستان را ۱.۲ تا ۴ برابر بیشتر می‌کند، طبق این مطالعه، تعداد کمی از زنان تراکم پستان را یک عامل خطر قوی برای شخص خود می‌دانستند. در عوض، ۹۳ درصد از آن‌ها سابقه خانوادگی را بزرگ‌ترین خطر می‌دانستند و پس از آن ۶۵ درصد از زنانی بودند که اضافه وزن یا چاقی را خطری بزرگ‌تر از تراکم پستان‌ها قلمداد می‌کردند.

از ۶۱ زنی که مصاحبه شدند، فقط شش نفر بافت متراکم پستان را به عنوان عامل خطر سرطان پستان توصیف کردند. با این حال بیشتر زنان به‌درستی اشاره کردند که تراکم پستان می‌تواند خواندن ماموگرافی را سخت‌تر کند.

وقتی از آن‌ها پرسیده شد برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان چه کاری می‌توانند انجام دهند، تقریبا یک‌سوم زنان گفتند که مطمئن نیستند آیا می‌توان خطر ابتلا به سرطان پستان خود را کاهش دهند یا نه و از اقدام‌هایی که می‌توانند انجام دهند، آگاه نبودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال کارهای بسیاری وجود دارد که افراد می‌توانند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان انجام دهند. غربالگری پستان، که به عنوان ماموگرافی نیز شناخته می‌شود، یک تصویر اشعه ایکس از پستان است که برای بررسی سرطان پستان در زنان استفاده می‌شود. ماموگرافی می‌تواند علائم یا نشانه‌های نامرئی سرطان پستان را که محسوس نیستند، تشخیص دهد یا می‌تواند پس از تشخیص توده یا سایر علائم، سرطان پستان را بررسی کند.

انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند که زنان بین ۴۵ تا ۵۴ سال باید هر سال ماموگرافی انجام دهند. زنان بین ۴۰ تا ۴۴ سال نیز این امکان را دارند که غربالگری زودهنگام را شروع کنند و کسانی که ۵۵ سال به بالا دارند، در صورت تمایل می‌توانند یک سال در میان ماموگرافی کنند.

بر اساس اعلام موسسه ملی سرطان، تقریبا نیمی از زنان ۴۰ ساله به بالا که ماموگرافی انجام می‌دهند، پستان‌های متراکمی دارند. تراکم پستان اغلب ارثی است اما ممکن است در زنان جوان‌تر یا آن‌هایی که تحت درمان‌های هورمونی جایگزین‌اند یا وزن پایین‌تری دارند نیز دیده شود.

در حالی که تراکم پستان می‌تواند تفسیر ماموگرافی را دشوارتر کند، نوع جدیدتری از ماموگرافی به نام توموسنتز دیجیتال پستان (digital breast tomosynthesis)ــ یا ماموگرافی سه‌بعدی‌ــ اخیرا در زنان با پستان‌های متراکم مفیدتر است.

مطالعات دیگر نشان داده‌اند که آزمایش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی (ام‌آر‌ای) می‌تواند به یافتن برخی سرطان‌های پستان که در ماموگرافی قابل‌مشاهده نیستند کمک کند. طبق بیانیه توصیه‌ای در مورد غربالگری سرطان پستان که گروه ویژه خدمات پیشگیری ایالات متحده آن را اعلام کرده‌ است، کارشناسان هنوز به طور قاطع پیشنهاد نکرده‌اند زنانی که پستان‌های متراکم دارند باید بیشتر غربالگری انجام دهند.

افرادی که پستان‌های متراکمی دارند باید در مورد خطرات ابتلا به سرطان پستان برای شخص خودشان با پزشک خود صحبت کنند.

© The Independent