خشم مردم آمریکا از خشونت پلیس علیه یک جوان سیاه‌پوست

تصاویر ویدئویی، افسران پلیس شهر ممفیس را نشان می‌دهد که شهروند سیاه‌پوستی به نام تایر نیکولز را با خشونت کتک می‌زنند

ویدیویی که روز جمعه منتشر شد، تصاویر جدیدی از برخورد پلیس ممفیس با شهروند سیاه‌پوستی به نام تایر نیکولز را نشان داد؛ تصاویری که ممکن است به اعتراض‌های گسترده در آمریکا و ادامه جنبش «جان سیاهان مهم است» دامن بزند.

در این تصاویر دیده می‌شود که پنج مامور پلیس ممفیس، روز هفتم ژانویه، با راننده‌ای سیاه‌پوست با خشونت رفتار می‌کنند و به او با ضربات لگد، مشت و باتوم حمله می‌کنند. در پی ضربات شدیدی که به تایر نیکولز ۲۹ ساله وارد شد، او در بیمارستان بستری شد و سه روز بعد جان باخت.

به گزارش رویترز، ماموران حمله‌کننده به این شهروند، اکنون به قتل این راننده سیاه‌پوست که برای شرکت فدکس کار می‌کرد متهم شده‌‌اند. این افسران که خودشان نیز سیاه‌پوست‌اند، هفته گذشته از اداره پلیس شهر ممفیس در ایالت تنسی اخراج شدند.

ویدیو دوربین‌های پلیس و دوربینی که روی یک تیر برق نصب شده است، یک روز پس از متهم شدن ماموران پلیس به اتهام‌هایی ازجمله سوءرفتار، آدم‌ربایی، حمله و قتل درجه دوم تایر نیکولز، در فضای مجازی منتشر شد.

این چهار ویدیو خشونت ماموران نسبت به جوانی را نشان می‌دهد که پلیس در ابتدا گفته بود به‌دلیل بی‌احتیاطی در رانندگی او را متوقف کرده است، اما رئیس پلیس اعلام کرد که دلیل این توقف ثابت نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویدیوهای منتشر شده نشان می‌دهد که ضرب‌و‌ جرح این جوان سیاه‌پوست بسیار فراتر از آن است که او صرفا در رانندگی بی‌احتیاطی کرده، یا تهدیدی برای پلیس باشد. در بخشی از این تصاویر دیده می‌شود که دو افسر او را به حالت ایستاده نگه داشته‌اند و مامور دیگری به‌طور مکرر به‌صورت او مشت می‌زند. ماموران دیگر حاضر در صحنه نیز هیچ مداخله‌ای نمی‌کنند و کنار می‌مانند.

تصاویر این ویدیو، تایر نیکولز، پدر یک کودک چهار ساله را به آخرین چهره جنبش عدالت نژادی ایالات متحده تبدیل کرده است که با قتل جورج فلوید در سال ۲۰۲۰ به دست پلیس در مینیاپولیس شکل گرفت.

دوستان و خانواده‌ نیکولز او را فردی خوش‌رفتار توصیف کرده‌اند که به‌تازگی در یک کلاس عکاسی نیز ثبت‌نام کرده بود. او در ساکرامنتو کالیفرنیا بزرگ شد، اما قبل از همه‌گیری ویروس کرونا به ممفیس نقل‌مکان کرده بود.

پس از انتشار این ویدیو در عصر جمعه، ده‌ها تظاهرکننده در ممفیس راهپیمایی کردند. اعتراض‌ها به نیویورک، آتلانتا، واشینگتن و ساکرامنتو نیز کشیده شد.

در این تصاویر شنیده می‌شود که نیکولز کمک می‌خواهد و فریاد می‌زند: «مامان! مامان!» مادرش گفته است که پسرش تنها حدود ۸۰ متر با خانه فاصله داشت که مورد ضرب‌و‌ جرح قرار گرفت.

راوون ولز، مادر نیکولز، در مصاحبه‌ای درباره آنچه برای پسرش اتفاق افتاده است، گفت: «هیچ مادری نباید آنچه را من تجربه کرده‌ام پشت سر بگذارد، هیچ مادری نباید فرزندش را به شیوه خشونت‌آمیزی که من فرزندم را از دست دادم از دست بدهد.»

در همین حال، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که پس از تماشای این ویدیو «عصبانی» و «عمیقا غمگین» شده است. به گفته کاخ سفید، جو بایدن برای ابراز همدردی روز جمعه با خانواده تایر نیکولز صحبت کرد.

 

بیشتر از جهان