پمپئو: شاهزاده محمد بن سلمان به‌راستی یک شخصیت تاریخی و دوران‌ساز است

به‌نوشته پمپئو، از جمله نخستین اقدام‌های شاهزاده محمد بن سلمان کمک به آمریکا برای ریشه‌کن کردن نفوذ بی‌ثبات‌کننده حکومت ایران در یمن بود

شاهزاده محمد بن سلمان رهبری بز‌رگ‌ترین اصلاحات فرهنگی در تاریخ پادشاهی سعودی را بر عهده دارد - Bandar Algaloud/Handout via REUTERS

واکنش‌ها به انتشار کتاب تازه مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا و رئيس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ادامه دارد. پمپئو در کتاب جدیدش با عنوان «هرگز عقب‌نکش، مبارزه برای آمریکایی که دوستش دارم» درباره طیف گسترده‌ای از شخصیت‌ها و رخدادهای بین‌المللی و منطقه‌ای نوشته است. اطلاعات و تحلیل‌هایی که وزیر خارجه سابق آمریکا در کتابش در میان گذاشته است مورد توجه تحلیل‌گران و رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

از جمله شخصیت‌هایی که پمپئو در کتاب تازه‌ خود درباره او و جایگاه سیاسی‌اش نوشته است شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، است.

به‌نوشته پمپئو، زمانی که شاهزاده محمد بن سلمان، به‌عنوان ولیعهد عربستان سعودی معرفی شد، از جمله نخستین تلاش‌ها و اقداماتی که در دستورکار قرار داد کمک به ایالات متحده برای ریشه‌کن کردن نفوذ بی‌ثبات‌کننده حکومت ایران در یمن و جلوگیری از قحطی و گرسنگی در این کشور بود.

شبکه خبری العربیه روز جمعه ۲۷ ژانویه (هفتم بهمن ماه) در گزارشی درباره کتاب جدید پمپئو نوشت: بخش قابل ملاحضه‌ای از کتاب او به تحلیل روابط ایالات متحده و عربستان سعودی اختصاص دارد و او در کتابش شاهزاده محمد بن سلمان را یکی از «بزرگ‌ترین رهبران دوران خودش» معرفی می‌کند که توانسته اصلاحات و برنامه‌های بزرگ و دامنه‌داری را پیش ببرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌نوشته وزیر خارجه سابق آمریکا، شاهزاده محمد بن سلمان رهبری بز‌رگ‌ترین اصلاحات فرهنگی در تاریخ پادشاهی سعودی را بر عهده دارد.

پومئو در ادامه این بخش از کتابش، شاهزاده محمد بن سلمان را یک شخصیت واقعا «تاریخی» در صحنه جهانی توصیف می‌کند.

وزیر خارجه سابق آمریکا اشاره می‌کند عربستان سعودی متعهد شده است تا میلیاردها دلار برای مبارزه با تروریسم و رادیکال اسلامی هزینه کند.

پومئو در بخش دیگری از کتابش درباره تحولات منطقه و سیاست جمهوری اسلامی ایران نوشته است: اگر حکومت ایران از یمن خارج شود عربستان سعودی «با کمال میل» یمن را ترک می‌کند و فورا کمک‌های بشردوستانه ضروری را در اختیار این کشور قرار می‌دهد.

به‌نوشته وزیر خارجه پیشین آمریکا، همکاری‌های نفتی عربستان سعودی با ایالات متحده، به واشنگتن این امکان را داد تا برای پیشبرد تحریم‌ها علیه حکومت ایران، با دست باز اقدام کند. به‌گونه‌ای که فشار زیادی به مصرف‌کنندگان آمریکایی وارد نشود.

بیشتر از جهان