سیسی وارد باکو شد؛ قاهره پس از حمله به سفارت باکو در تهران با آذربایجان ابراز همبستگی کرد

سخنگوی ریاست جمهوری مصر گفت که این سفر در چارچوب تقویت روابط دوجانبه میان دو کشور دوست مصر و جمهوری آذربایجان است

عبدالفتاح سیسی قرار است با رییس‌جمهوری آذربایجان ملاقات کند- PRAKASH SINGH / AFP

عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهوری مصر، روز جمعه هفتم بهمن (۲۷ ژانویه) وارد باکو شد و در فرودگاه «حیدر علی‌اف» در پایتخت جمهوری آذربایجان مورد استقبال رسمی مقام‌های آذربایجان قرار گرفت. 

سیسی تاکنون در این سفر با یعقوب ایوبوف، فاریض رضایف، معاون وزیر خارجه آذربایجان و مقام‌های دیگر ملاقات کرده و قرار است با الهام علی‌اف رییس جمهوری آذربایجان نیز درباره تحکیم مناسبات اقتصادی و سیاسی گفت‌وگو کند. 

سفر سیسی به باكو در روز جمعه، همزمان شده است با حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران، که در جریان آن یک شهروند جمهوری آذربایجان که مسئول حفاظت از این سفارت بود کشته شد. 

الهام علی‌‌اف، رییس‌جمهور، و مهربان علی‌اف، معاون اول رییس‌جمهوری‌‌ آذربایجان و بانوی اول این کشور، حمله را تروریستی دانسته و آن را محکوم کرده‌اند. مقامات آذربایجان همچنین تهران را مسئول حمله دانسته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه مصر کشته شدن یک کارمند سفارت آذربایجان در تهران را به مردم و دولت ‌آذربایجان تسلیت گفت و با آنان ابراز همبستگی کرد. 

سخنگوی ریاست جمهوری مصر گفته است که سفر سیسی به باکو در چارچوب تقویت روابط دوجانبه میان دو کشور دوست مصر و جمهوری آذربایجان است. 

قبل از ورود سیسی به باکو، سامح شکری، وزیر خارجه مصر، برای بحث درباره جزئیات و آماده‌سازی زمینه برای سفر رییس‌جمهوری مصر، به آذربایجان رفته بود. 

پیشتر گفته شده بود که عبدالفتاح سیسی، طی سفر به قفقاز، در ارمنستان نیز توقف خواهد کرد. 

سیسی قبل از ورود به آذربایجان در سفری سه روزه به هند با مقام‌های ارشد آن کشور درباره تقویت روابط اقتصادی و بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری هند در مصر دیدار و گفت‌وگو کرده بود. 

به دنبال کمبود ارز در مصر که منجر به کاهش ارزش پوند مصر شده است، قاهره در تلاش است تا سرمایه‌گذاری‌ خارجی را به این کشور جذب کند. 

سال گذشته پس از ضربه اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین، قاهره تلاش کرد از کشورهای نفت‌خیز حاشیه خلیج فارس و صندوق بین‌المللی پول کمک بگیرد. 

بیشتر از جهان