هفت‌میلیون کودک در افغانستان به سوءتغذیه‌ دچار شده‌اند

برنامه جهانی غذای سازمان ملل می‌گوید نیمی از جمعیت افغانستان با گرسنگی شدید مواجه‌اند

تقریبا ۷میلیون کودک زیر پنج سال از جمعیت ۴۰میلیونی افغانستان همراه مادرانشان به سوءتغذیه شدید دچارند-HECTOR RETAMAL/ AFP

برنامه جهانی غذا، مربوط به سازمان ملل متحد، اعلام کرد سطح سوءتغذیه کودکان در افغانستان به بالاترین حد خود رسیده است و بیش از نیمی از جمعیت افغانستان، به‌طور مداوم گرسنگی شدید را تجربه می‌کنند. 

به گزارش شبکه خبری ای‌بی‌سی (ABC NEWS) آمریکا، کاهش کمک‌های جهانی به‌دلیل محدودیت‌های تازه طالبان علیه زنان، باعث افزایش گرسنگی و فقر در میان مردم شده است.

فیلیپ کروپف، سخنگوی سخنگوی برنامه جهانی غذا در کابل، گفت:«نیمی از افغانستان بدون توجه به فصل، گرسنگی شدید را در طول سال تحمل می‌کند و نرخ سوءتغذیه در افغانستان به رکورد بالایی رسیده است».

کروپف افزود که تقریبا هفت میلیون کودک زیر پنج سال از جمعیت ۴۰ میلیونی افغانستان، همراه با مادرانشان به سوتغذیه شدید دچار شده‌اند. او گفت شاید حالا افغان‌ها از گرسنگی نمی‌رند، اما هیچ‌کس برای جلوگیری از بحران روزافزون گرسنگی در این کشور اقدام نمی‌کند. آژانس‌های امدادی داخلی و خارجی به افغان‌ها کمک‌های غذایی، آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی از جمله گرمایش، پول نقد برای سوخت و لباس گرم ارائه می‌کنند. اما توزیع کمک‌ها به‌شدت تحت تاثیر فرمان طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان در گروه‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کروپف گفت ممنوعیت کار زنان در بدترین وضعیت زمانی در افغانستان صورت گرفته است. خانواده‌ها حالا نمی‌دانند وعده غذایی بعدی را چگونه به دست بیاورند. به نقل از شبکه ای‌بی‌سی نیوز، برنامه جهانی غذا (WFP) تحویل و توزیع کمک‌های خود را با پیش‌بینی زمستان سخت قبل از شروع ممنوعیت، افزایش داد و برنامه‌ریزی کرد تا با کمک‌ها و حمایت‌های غذایی اضطراری به ۱۵ میلیون نفر در این ماه غذا برسد.

در حالی‌که فعالیت‌های سابق برنامه جهانی غذا مستقیما تحت تاثیر این ممنوعیت قرار نگرفته است، ۱۹ شریک غیردولتی این نهاد بین‌المللی، پس از فرمان ۲۴ دسامبر، فعالیت خود را در افغانستان به حالت تعلیق درآوردند. ممنوعیت فعالیت زنان در سازمان‌های غیردولتی باعث تعلیق ۱۱۵ کلینیک از ۴۳۷ کلینیک بهداشتی سیار شده است که بر ۸۲ هزار کودک و زنان باردار و شیرده تاثیر گذاشته است. تعلیق یک پروژه آموزشی ۳۹ هزار و ۳۰۰ نفری که اکثرا شرکت‌کنندگان در آن زنان بودند، نیز باعث ایجاد آسیب‌های شدید اجتماعی برای زنان شده است. هم‌زمان با این، توقف یک برنامه میان‌وعده در مدرسه به ۶۱۶ هزار دانش آموز آسیب رسانده است.

انیسه صمدی پرستار ۳۲ ساله در یک کلینیک تغذیه در کابل گفت که اکثر کودکان و مادران بدون حمایت آژانس‌هایی مانند برنامه جهانی غذا و سازمان بهداشت جهانی خواهند مرد. او گفت که اکنون بیش از هر زمان دیگری به کمک آن‌ها نیاز است. انیسه گفت در پنج ماه گذشته، شاهد افزایش تعداد بیماران بوده است. او در ادامه گفت: «سه ماه پیش ۴۸ بیمار داشتیم. ماه گذشته ۷۶ و این ماه تا الان ۶۹ یا ۷۰ تا داریم، بیشتر دوقلوهایی داریم که خیلی ضعیف هستند در حالی که مادرانشان هم ضعیف هستند.» او گفت که کمبود دارو در کنار فقر و کمبود غذا به این معنی است که حتی یک بیماری کوچک می‌تواند برای بسیاری از افغان‌ها به یک مشکل بزرگ تبدیل شود. 

وضعیت سوءتغذیه در افغانستان به حدی وخیم است که مقام‌های سازمان ملل با نگرانی مسئله را پیگیری می‌کنند. روز پنجشنبه، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، خواستار واکنش آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، به افزایش نرخ سوءتغذیه در افغانستان شد و گفت: «این نشانه دیگری از بدتر شدن سریع وضعیت حقوق بشر در افغانستان است که در بحبوحه شرایط سخت زمستانی، آن را مشاهده می‌کنیم.»

بحران تغذیه در افغانستان در بدترین حالت خود قرار دارد. با این حال، رژیم طالبان ادعا می‌کند که افغانستان به هیچ کمک خارجی احتیاج ندارد. سخنگویان این گروه گفتند طالبان به باورهای خود بسیار پایبندند و اجازه نمی‌دهند خارجی‌ها به‌دلیل فقر و گرسنگی باورهای آن‌ها را ضعیف کنند.