روسیه به سلاح‌های آمریکایی رهاشده در افغانستان چشم دوخته است

روسیه تصمیم دارد در ازای به رسمیت شناختن رژیم طالبان، به سلاح‌های آمریکایی دست یابد

به دنبال تداوم جنگ روسیه در اوکراین و ناکامی طرح اشغال سریع اوکراین به دست ارتش این کشور، اکنون مسکو برای تقویت جبهه جنگ علیه ارتش اوکراین، به سلاح‌های آمریکایی رهاشده در افغانستان چشم دوخته است. پیش از این، روسیه از کشورهای ایران و کره شمالی، تجهیزات جنگی خریداری کرده بود.

منابع خبری در آسیای مرکزی گزارش دادند که اخیرا مذاکراتی میان طالبان و روسیه آغاز شده است که بر مبنای آن، روسیه می‌خواهد در ازای به رسمیت شناختن رژیم طالبان، به سلاح‌های آمریکایی رهاشده در افغانستان برای تقویت جبهه جنگ علیه ارتش اوکراین دست یابد.

براساس گزارش وزارت دفاع آمریکا، به ارزش حدود ۷.۱۲ میلیارد دلار آمریکایی اسلحه، خودرو، مهمات، هواپیما، هلیکوپتر، پهپاد بدون سرنشین، تجهیزات دید در شب و همچنین تجهیزات برقراری ارتباط میان واحدهای نظامی که همه از سلاح‌های پیشرفته آمریکایی به شمار می‌روند، به دست طالبان افتاده است. این تجهیزات شامل هلیکوپترهای بلک هاوک، خودروهای زرهی هاموی، پهپادهای تجسسی اسکن ایگل و هزاران قبضه سلاح‌ تهاجمی است.

طولانی و فرسایشی شدن جنگ روسیه در اوکراین، تضعیف اقتصاد این کشور در نتیجه تحریم‌های گسترده بین‌المللی، افزایش تلفات انسانی نظامیان روسیه و همچنین از دست رفتن مقدار زیادی از تجهیزات نظامی، به ارتش روسیه ضربه محکمی وارد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوراسیا تایمز که تحولات آسیای مرکزی و روسیه را دنبال می‌کند، به نقل از وزارت دفاع اوکراین، نوشت که روسیه تاکنون بیش از ۳۱۰۰ تانک، بیش از ۶۳۰۰ خودرو زرهی، بیش از ۲۱۰۰ توپخانه، بیش از ۱۹۰۰ هواپیمای بدون سرنشین و حدود ۳۰۰ جت نظامی را در نبرد با ارتش اوکراین از دست داده است.

براساس گزارش‌های منتشرشده در مورد توانایی نظامی روسیه، این کشور قادر نیست به مقدار قبل از حمله به اوکراین، اسلحه و تجهیزات نظامی تولید کند. سال گذشته، زمانی که گزارش شد ذخایر موشک روسیه رو به پایان یافتن است، مسکو برای ادامه حمله‌ها به اوکراین، صدها پهپاد انتحاری را از ایران خریداری کرد که در حمله به کی‌یف و دیگر شهرهای اوکراین از آن‌ها استفاده می‌شود.

یک کانال تلگرامی به نام «ژنرال اس وی آر» که گزارش‌های امنیتی را از روسیه منتشر می‌کند، به نقل از منابعی آگاه در کرملین گزارش داد که مسکو تصمیم دارد در ازای دستیابی به تسلحیات آمریکایی، رژیم طالبان را به رسمیت بشناسد و این پیشنهاد در مذاکراتی میان طالبان و هیئت روسی مطرح شده است.

این کانال تلگرامی نوشت که سلاح‌های آمریکایی رهاشده در افغانستان، برای روسیه که در حال مقابله با ارتش اوکراین است، اهمیت زیادی دارند. براساس ادعای منابع آگاه این کانال خبری، ولادیمیر پوتین بر روند مذاکره با طالبان در زمینه دستیابی به سلاح‌های آمریکایی نظارت می‌کند.

ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان، ۱۲ ژانویه به کابل سفر کرد و در ملاقات با مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه این گروه، اطمینان داد که روسیه مانند بسیاری از کشورهای غربی، در امور داخلی افغانستان مداخله نمی‌کند. پس از صدور فرمان‌های اخیر طالبان که تحصیل و اشتغال زنان را در این کشور منع کردند، بسیاری از دولت‌های غربی به آن واکنش نشان دادند. روسیه و ایران که از کشورهای همسو با طالبان به حساب می‌آیند، در این مورد واکنش و موضع روشنی نداشته‌اند.

ضمیر کابلوف پس از سفر به کابل، در مصاحبه با یکی از رسانه‌های روسیه گفت در ملاقات با مولوی امیر خان، در مورد به رسمیت شناختن رژیم طالبان نیز صحبت کرده است. روسیه تاکنون رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته، اما به دیپلمات‌های این گروه اجازه داده است که سفارت افغانستان در مسکو را به تصرف خود درآورند.

طالبان تاکنون در مورد گزارش‌های منتشرشده در مورد تلاش روسیه برای دست‌یابی به سلاح‌های آمریکایی که اکنون در اختیار این گروه قرار دارند، واکنشی نشان نداده‌اند.

 

بیشتر از جهان