وزارت خارجه فرانسه: سلامتی برنارد فیلان در خطر است

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، ضمن اشاره به وضعیت وخیم سلامتی فیلان، گفت بی‌توجهی مقام‌های تهران به سلامتی این شهروند فرانسوی – ایرلندی «غیر قابل قبول است»

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در جریان اظهارات خود در روز پنجشنبه، ۲۶ ژانویه ۲۰۲۳، خطاب به مقام‌های نظام جمهوری اسلامی گفت برنارد فیلان، شهروند فرانسوی – ایرلندی محبوس در ایران، باید هرچه سریع‌تر آزاد شود. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در عین‌حال تاکید کرد وضعیت سلامتی فیلان وخیم است و او در حال حاضر به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارد.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، در ادامه اظهارات روز پنجشنبه خود گفت دولت فرانسه بی‌توجهی مقام‌های تهران به وضعیت سلامتی برنارد فیلان را «غیرقابل قبول» می‌داند و نسبت به سلامتی این شهروند فرانسوی به‌شدت نگران است.

پیش از این برنارد فیلان اعلام کرده بود در اعتراض به اتهامات بی‌پایه‌ای که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به او وارد کرده و همچنین بی‌توجهی مسئولان زندان مشهد به وضعیت فعلی‌اش، در نخستین روز سال جدید میلادی دست به اعتصاب غذا می‌زند.

با این‌وجود کارولین ماس فیلان، خواهر برنارد فیلان، در گفتگویی که روز ۲۰ ژانویه با خبرگزاری فرانسه داشت اعلام کرد خانواده فیلان توانسته‌اند از طریق برخی کانال‌های سفارت فرانسه در تهران با برنارد فیلان تماس بگیرند و او را از ادامه اعتصاب غذای خود منصرف کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته کارولین فیلان، برادر او تاکید کرده است اگر مقام‌های قضایی حکومت ایران تغییری در وضعیتش ایجاد نکنند، بار دیگر دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، برنارد فیلان از نارسایی قلبی و یک بیماری مزمن استخوانی رنج می‌برد و بر اساس اطلاعاتی که خانواده او در اختیار این خبرگزاری قرار داده‌اند، وضعیت سلامتی‌اش در روز چهارشنبه، ۱۸ ژانویه ۲۰۲۳، بحرانی بوده است.

با تمامی این اوصاف، خانواده برنارد فیلان می‌گویند مقام‌های جمهوری اسلامی ایران این شهروند فرانسوی – ایرلندی را از دسترسی به خدمات پزشکی محروم کرده‌اند.

نهادهای امنیتی وابسته به حکومت ایران، برنارد فیلان را به اتهام فعالیت‌های تبلیغی علیه جمهوری اسلامی بازداشت کرده‌اند. این نهادها مدعی‌اند، فیلان را در جریان یکی از تجمعات خیابانی مربوط به جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» در مشهد دستگیر کرده‌اند، هرچند این شهروند فرانسوی – ایرلندی تا این لحظه از پذیرش اتهام‌های مذکور امتناع کرده است.

برنارد فیلان تنها یکی از هفت شهروند کشور فرانسه به‌حساب می‌آید که در حال حاضر در زندان‌های ایران محبوس‌اند. کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، در گفتگوی تلفنی روز چهارشنبه خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، به‌صراحت گفت بازداشت شهروندهای فرانسوی در ایران اقدامی «خودسرانه» است.

وزارت خارجه فرانسه همچنین با انتشار توییتی در حساب کاربری رسمی خود، ضمن انتشار خبر گفتگوی تلفنی کولونا با امیرعبداللهیان، فرانسوی‌های محبوس در ایران را «گروگان» خواند و نوشت نظام جمهوری اسلامی باید هرچه زودتر آنها را آزاد کند.