موسیقی اعتراضی ایران در هفته مد پاریس طنین‌انداز شد

ژان پل گوتیه با انتخاب این موسیقی به مردم ایران و تلاش آن‌ها برای تغییر شرایط ادای احترام کرد

در نمایش مد فاخر ژان پل گوتیه در پاریس که حیدر اکرمن آن را به روی صحنه برد، قطعه موسیقی «برای» شروین حاجی‌پور پخش شد؛ قطعه‌ای که برای این هنرمند ایرانی که آن را اواخر تابستان در حمایت از خیزش سراسری مردم ایران خواند، شهرت جهانی به دنبال داشت. 

این نمایش چهارمین نسخه از پروژه در حال اجرای دعوت از طراحان تحسین‌شده برای تهیه مجموعه‌های مد برای گوتیه بود و اکرمن که بارها نشان داده است به رخدادهای سیاسی و اجتماعی توجه خاصی دارد، با انتخاب این موسیقی به مردم ایران و تلاش آن‌ها برای تغییر شرایط ادای احترام کرد.

این مجموعه که عصر چهارشنبه ۲۵ ژانویه (۵ بهمن) در پاریس و با حضور تعداد زیادی از چهره‌های شناخته‌شده به نمایش گذاشته شد، مختصر، شیک و بی‌عیب‌ونقص طراحی شده بود.

حضور افراد مشهور هم در این نمایش چشمگیر بود و ستاره‌هایی مثل کایلی جنر، تیموتی شالامه، تیلدا سوینتون، باز لورمن، کارلا برونی، کاترین دونوو، آنسلم کیفر، لو دویلون و الکسی د لا فالایز در این نمایش شرکت داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیموتی شالامی، بازیگر مشهور آمریکایی، و حیدر اکرمن زمستان ۲۰۲۲ هم برای کمک به زنان و کودکان افغان، لباسی طراحی کردند که روی آن تصویر چشم‌های گلشیفته فراهانی نقش بسته بود و «سربازان خاموش» نام داشت.

در نمایش سال ۲۰۲۳ مد فاخر ژان پل گوتیه، صحنه به رنگ آبی نیلی در آمده بود؛ درست مانند یک دعوتنامه نمایش مینیمال. لباس‌های ابتدایی عمدتا مشکی بودند؛ تاکسیدوهای خوش‌برش و کت‌ها و نیم‌تنه‌هایی از جنس «دانه پودر» (Grain de Poudre)، اصلاحی فرانسوی‌ برای پشم سبک‌وزن. دو ظاهر اولیه واقعا پرزرق‌وبرق و ترکیبی از کت‌های بلند با سینه‌بندهای پلیسه بودند که به مادام گره (Grès) بزرگ [ژرمنی امیلی کرب، مشهور به مادام گره، خالق مد فاخر] اشاره داشتند.

اینکه ادای احترام حیدر به قوانین گوتیه اغراق‌شده‌ نبود، هم طراوت و تازگی خاصی به ارمغان آورده بود. حداقل یک یا دو سوتین مخروطی وجود داشت که به صورت گلبرگ به رنگ آبی یخی یا فیروزه‌ای بریده شده بودند. به‌علاوه، او از هنر کرست‌دوزی نیز به زنانه‌ترین و ظریف‌ترین حالت استفاده کرده بود؛ هرچند از بین شلوارهای کلاسیک تاکسیدو و سوتین‌ها به‌سختی مشخص بودند.

به عقیده نویسنده نشریه فشن نت‌ورک، «به اکرمن مجموعه جذابیت‌های یک آتلیه مد لباس فاخر پاریسی داده شده بود و او تصمیم گرفت ثابت کند که می‌تواند یک خیاط اصیل باشد و با تکنیک‌های کلاسیک پلیسه و خیاطی‌های بی‌عیب‌و‌نقص بازی کند و این بدان معنا بود که لباس‌های این مجموعه بیش از حد بر اشکال مد کلاسیک تاکید می‌کردند و کمتر شبیه لباس‌های آوانگاردی بودند که او به آن شهرت دارد.»

موسیقی متن جذاب نمایش قابل‌توجه بود؛ جوآنا پریس کلماتی را که سوفی فونتانل در مورد اعتراض‌های ایرانی‌ها علیه جمهوری اسلامی نوشته بود، خواند و به دنبال آن ترانه «برای» شروین حاجی‌پور، آهنگی که محبوبیتی جهانی پیدا کرد، اجرا شد.

در پایان نمایش، حیدر ژان پل را در آغوش گرفت و آن‌ها با هم روی سکوی نمایش رفتند.

بیشتر از مُد و زیبایی