خیزش سراسری؛ تداوم شعارهای شبانه و سرکوب معترضان

کارگران کارخانه سیمان برای اعتراض و انتشار چند بیت شعر در حساب کاربری خود بازداشت شدند

اعتراض‌های شبانه در ایران کماکان ادامه دارد و حاکمیت نیز همچنان به برخوردهای امنیتی با معترضان و صدور احکام بلندمدت برای بازداشت‌شدگان ادامه می‌دهد.

معترضان در شهرک نفت، واقع در محله پونک تهران در اعتراض‌های شبانه خود بار دیگر علیه جمهوری اسلامی شعار دادند و شامگاه چهارشنبه فریادهای «مرگ بر بسیجی، مرگ بر خامنه‌ای قاتل»، «هموطنت تیر می‌خوره، به غیرتت بربخوره»، «مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر سپاهی» و «امسال کشته سپاه مرگ، بر کل نظام» در این منطقه طنین‌انداز شدند. در محله نارمک تهران نیز معترضان شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نیز کماکان به صدوراحکام بلندمدت ادامه می‌دهد. حسین صادقی، پدر آرش صادقی، اعلام کرد که فرزندش به پنج سال و هشت ماه حبس محکوم شده است. حسین صادقی در توییتر نوشت: «حکم آرش صادقی از شعبه ۲۶ صادر شد؛ پنج سال و هشت ماه زندان به علاوه دو سال منع حضور در تهران و استان‌های شمالی و مجاور»

به نوشته پدر آرش صادقی، «دو سال منع فعالیت در فضای مجازی، دو سال منع عضویت در احزاب و گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی، دو سال منع خروج از کشور و ضبط وسایل کشف‌شده در منزل به نفع دولت»، از دیگر مفاد حکم صادره برای آرش صادقی‌اند.

رامین صفرنیا، وکیل آرش صادقی، نیز اعلام کرد که این احکام بابت اتهام اجتماع و تبانی به موکلش ابلاغ شده است. صفرنیا، روز شنبه یکم بهمن با انتشار عکسی از این فعال حقوق‌بشر بازداشت‌شده، اعلام کرد که او به قید وثیقه از زندان اوین آزاد شده است.

آرش صادقی که پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشت، روز چهارشنبه ۲۰ مهر بازداشت و در نهایت به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او را اواخر آذر از زندان تهران بزرگ به دادسرای اوین و پس از یک ساعت بازجویی به بند ۴ زندان اوین منتقل کردند. آرش صادقی روز سه‌شنبه ۲۹ آذر، به دلیل اجبار به پوشیدن لباس زندان و استفاده از دستبند و پابند در زمان انتقال، از حضور در جلسه دادگاه امتناع کرد.

عرفان نجف‌آبادی، برادر اشراق نجف‌آبادی، کوهنورد زندانی، هم در توییتی از «حال نامساعد» برادرش پس از انتقال به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ شیراز که متعلق به وزارت اطلاعات است، خبر داد. اشراق نجف‌آبادی، عضو سابق تیم ملی دوچرخه‌سواری کوهستان ایران و مربی دوچرخه‌سواری و کوهنوردی است که همراه با تعداد دیگری از ورزشکاران و هنرمندان در شیراز بازداشت‌ و به «تلاش برای بمب‌گذاری» متهم شده است.

اعتراف‌های اجباری اشراق نجف‌آبادی هم پخش شده و بر اساس آنچه در تلویزیون ایران ادعا شد، نجف‌آبادی «سرتیم بمب‌گذاری» بوده است. این در حالی‌ است که چند نفر از متهمان این پرونده با قرار وثیقه آزاد شده‌اند و بسیاری از روزنامه‌نگاران و خانواده بازداشت‌شدگان از گاف‌های اعتراف تلویزیونی و گزارش صداوسیما در مورد ادعای بمب‌گذاری نوشته بودند.

سیف‌الله حسینی، روحانی اهل سنت و امام جماعت مسجد خاتم‌الانبیا جوانرود، هم در دادگاه ویژه روحانیت به ١٧ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق، خلع لباس و دو سال تبعید به اردبیل محکوم شد. اتهام‌های این روحانی اهل سنت «عضویت در مکتب قرآن کردستان، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تحریک مردم برای بر هم زدن امنیت کشور، توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر جمهوری اسلامی ایران و اخلال در نظم عمومی» اعلام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیف‌الله حسینی پیش‌تر در ۲۱ آذرماه بازداشت و به بازداشتگاه سپاه نبی اکرم کرمانشاه منتقل شده بود. پس از بازداشت این روحانی اهل سنت، ساکنان جوانرود مقابل ساختمان فرمانداری این شهر  تجمع و تحصن کردند.

روز چهارشنبه همچنین اعلام شد که با رد درخواست تجدیدنظر، حکم پنج سال زندان پویا مظلومی تایید و به مرحله اجرا درآمده است. به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، او پیش‌تر در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، به پنج سال حبس، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال ممنوعیت از هر نوع فعالیت در فضای مجازی محکوم شده بود.

بازداشت کارگران کارخانه سیمان برای اعتراض و چند بیت شعر

کمیته پیگیری از احضار، بازداشت و سرکوب کارگران کارخانه سیمان شمال در پی انتشار «چند پست اینستاگرامی» خبر داد. در این گزارش اعلام شد که اولین فرد بازداشت‌شده از کارگران این کارخانه هادی شکاری بود که در جریان اعتراض‌ها دستگیر و پس از مدتی با وثیقه پنج میلیاردی آزاد شد. اداره اطلاعات شهرستان پردیس پس از دستگیری او، با احضار رئیس حراست کارخانه پرونده‌سازی برای پنج تن از دیگر کارگران این کارخانه را آغاز کرد.

بر اساس این گزارش، میثم ابراهیمی یکی از این پنج نفر است که نامش را حراست کارخانه به نهادهای امنیتی داده است. او روز ۲۶ مهرماه در محل کار و با هماهنگی حراست کارخانه با ماموران امنیتی دستگیر و به تبلیغ علیه نظام، شرکت در اعتراض‌ها و تحریک کارگران برای شرکت در تظاهرات متهم شد. او هم‌اکنون با وجود گذشت بیش از ۱۰۰ روز از زمان دستگیری‎ همچنان در زندان جابان دماوند نگهداری می‎‌‌شود.

علاوه بر این دو نفر، مسعود محمدی، مهدی سامنی، صمد ابراهیمی، هادی فاضلی، مجتبی نوروزی و مسعود یارندپور دیگر کارگرانی‌اند که طی این مدت به طرق مختلف تحت فشار نهادهای امنیتی قرار گرفته‌اند. تمامی کارگران احضار و دستگیرشده با اتهام تشکیل دسته و گروه برای براندازی نظام و تبلیغ علیه نظام مواجه‌اند و مصادیق این اتهام نیز چند استوری یا پست اینستاگرامی است.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان از قول یک منبع مطلع می‌نویسد: «یکی از کسانی را که بردند و با فیش حقوقی آزاد است، یک بیت شعر از حافظ استوری کرده بود. آن فرد دیگر که برایش وثیقه میلیاردی صادر شده، یک پست و یک استوری در اینستاگرامش داشته است.»

یکی از کارگران این کارخانه در مورد فشارهای امنیتی و شرایط کارگران می‌نویسد: «ما داشتیم زندگی‌مان را می‌کردیم. نه می‌دانستیم حزب چیست، نه می‌دانیم فعالیت مدنی یعنی چه. نه از تشکل سر در می‌آوریم نه از سندیکا. نصف بیشتر ما حتی نمی‌داند تبانی یعنی چه. یک گوشه نشسته بودیم و با بدبختی و ادبار خود کنار آمده بودیم. دنیا را آب می‌برد، ما را خواب قسط و اجاره خانه. این شبیخون بلا چه بود که بر سر ما کارگران نازل شد؟ دو به دو ما را برای بازجویی می‌برند و تفهیم اتهام و قرار وثیقه سنگین؛ ما مانده‌ایم و اتهام‌هایی که حتی معنی‌شان را نمی‌دانیم. یکی به جرم یک بیت شعر از حافظ [صوفی شهر بین که چون لقمه شبهه می‌خورد/ پاردُمَش دراز باد آن حَیَوانِ خوش‌علف] یکی به جرم عکس از میدانی که تنها نام آزادی را به یدک می‌کشد، بدون کپشن و بدون هشتگ. یکی هم که اصلا او را تفهیم اتهام نکردند و هنوز در زندان است بی‌محاکمه [میثم ابراهیمی]؛ به چه زبانی بگویم ما بی‌گناهیم؟»