لاپوشانی و کدخدامنشی، واکنش نگران‌کننده مقابل تعرض به ۱۵ فوتبالیست نونهال

آثار هولناک ممنوعیت آموزش خودمراقبتی جنسی به کودکان

تصویر آرشیوی است-ATTA KENARE / AFP

تعرض جنسی به ۱۵ بازیکن نونهال فوتبال در مشهد، هولناک‌ترین خبری است که در میانه بی‌خبری در فوتبال ایران به گوش می‌رسد. فوتبالی که در دوران اعتراضات سراسری، لیگ برتر آن برای تماشاگران از منزلت و جذابیت افتاده است، فقط همین خبر تکان‌دهنده را کم داشت که در یک مدرسه فوتبال، به نونهالان تعرض شده باشد.
آنچه نگرانی از خبر تعرض به نونهالان فوتبالیست را بیشتر می‌کند، تلاش مسئولان ورزشی است که می‌خواهند با لاپوشانی و کدخدامنشی، از روشن شدن ابعاد این جریان بگذرند؛ چنانکه نشان می‌دهد تعرض جنسی به ۱۵ نونهال، برای آن‌ها عادی به نظر می‌آید.

خانواده‌های بازیکنان این تیم ورزشی از محتوای به‌جا‌مانده در تلفن‌های همراه فرزندان خود متوجه تعرض جنسی مربی شده‌اند. گفته می‌شود که اسم این تیم، «نمازگزاران مساجد مشهد» است. با توجه به اهمیت و حساسیت پرونده، انتشار اطلاعات دقیق درباره مشخصات متهم و باشگاهی که در آن فعالیت می‌کرد، نیاز به دسترسی بیشتر به اطلاعات دارد؛ یعنی همان چیزی که از مسئولان محلی تا وزارت ورزش، مانع آنند.

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، از بزرگ‌نمایی خبر در رسانه‌ها گلایه کرده است؛ غافل از اینکه هر چه بزرگ‌نمایی شده باشد، چنین اتفاقی برای مسئول اول ورزش کشور باید بزرگ‌تر و هولناک‌تر از هر خبر و نظری دراین ‌باره باشد و او به دلیل مسئولیتش، باید بیش از همه برای این جریان حساسیت به خرج دهد.

تعرض جنسی به نونهالان و نوجوانان در باشگاه‌های ورزشی، همین یک بار رخ نداده، بلکه بارها در مدارس فوتبال و سایر ورزش‌ها و باشگاه‌های ورزشی تکرار شده است، اما برخورد مسئولان با این جریان همیشه لاپوشانی و حل مسئله با کدخدامنشی است، در حالیکه بدون برخورد قانونی و جدی نمی‌توان توقع داشت که از تکرار آن جلوگیری شود.

در ساختار آموزشی جمهوری اسلامی ایران، آموزش جنسی به کودکان و نونهالان امری ممنوعه است و معلمان در مدارس اجازه ندارند درباره مسائل جنسی آگاهی‌بخش باشند، و حتی نونهالان و نوجوانان از طرح پرسش‌های بدیهی دراین ‌باره هراس دارند. خودمراقبتی می‌تواند از سوءاستفاده جنسی جلوگیری کند، اما بدون آموزش و ایجاد آگاهی ممکن نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سطح نظارت بر مدارس و باشگاه‌‌های محلی ورزشی خصوصی بسیار نازل است و صدور مجوز برای این باشگاه‌ها اغلب با روابطی غیرحرفه‌ای و فارغ از چارچوب‌های قانونی انجام می‌شود. در نتیجه، نگاه کاسبکارانه‌ای در اغلب این مدارس رواج دارد و کیفیت فنی آموزش ورزش در آن‌ها نازل است و کارآیی چندانی در پرورش ورزشکار ندارد. حتی خانواده‌های نونهالان و نوجوانان را ترغیب می‌کنند که با پرداخت پول، برای فرزندان خود موقعیت ورزشی بسازند، اما این مسیر همیشه بن‌بست است و ورزشکار برجسته و حرفه‌ای، با رشوه و پول ساخته نمی‌شود.

هیات‌های فوتبال استان‌ها که روسای آن‌ها در انتخابات فدراسیون فوتبال ماشین رای می‌شوند، نهادهایی بدون کارآیی را در استان‌ها اداره می‌کنند. آن‌ها چند سال یک ‌بار با یک رای در انتخابات رئیس جدید فدراسیون را انتخاب می‌کنند و وفاداری خود را به او نشان می‌دهند، و مسئولیت‌های خود را چندان جدی نمی‌گیرند. خود روسای هیات‌ها نیز با روابط سیاسی استانی به جایگاه ریاست هیات فوتبال می‌رسند. سازوکار انتخابات در استان‌ها اغلب درگیر فساد است و کمتر انتخابات سالمی برگزار می‌شود. پس از هر انتخابات هیات‌های استانی، سروصدایی بلند می‌شود که انتخابات غیرقانونی برگزار شده است، اما پس از مدتی کوتاه همه چیز فراموش می‌شود.

گفته می‌شود که خبر تعرض به بازیکنان نونهال در مشهد، برای حمله رسانه‌ای به احسان اصولی، رئیس هیات فوتبال مشهد، طرح شده است. اما مسئولان ورزشی باید این خبر هولناک را، به هر دلیلی که فاش شده باشد، سختگیرانه پیگیری کنند، نه اینکه از چرایی طرح آن گلایه داشته باشند. از عجایب است که به جای نگران شدن برای چنین اتفاقی، از چرایی و چگونگی فاش شدن آن انتقاد کنند.

هاشمی جواهری، مدیرکل اداره ورزش و جوانان خراسان رضوی، به جای حساسیت نشان دادن به این پرونده، وارد جدل‌های مالی‌اش با هیات فوتبال مشهد شده است: «اداره ورزش جوانان خراسان رضوی مقصر اصلی این حادثه را هیات فوتبال استان می‌داند، چون باشگاه بدون مجوز را در مسابقات لیگ شرکت داده است. حدود سه سال است که تعهدات هیات فوتبال به اداره ورزش و جوانان انجام نشده است. با توجه به اینکه زمین‌های ورزشگاه تختی با کمترین قیمت در اختیار هیات فوتبال استان قرار گرفته و با توجه به بدهی نزدیک به ۱۴۰ میلیون تومانی این هیات به اداره ورزش و جوانان و در صورتی که چک‌های این هیات پرداخت نشوند، اقدامات قانونی را در این رابطه انجام خواهیم داد.»

حتی یک مسئول ورزشی با مسئولیت‌شناسی و با جدیت و سختگیری درباره این پرونده اظهارنظر نکرده است. این رویکرد، می‌تواند نگرانی بسیاری درباره آینده نونهالانی پدید آورد که رویا و آینده خود را در ورزش جست‌وجو می‌کنند.

بیشتر از فوتبال