ند پرایس: شرکای تجاری ایران نیز از تحریم‌های آمریکا مصون نیستند

پرایس تاکید کرد چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران همچنان در مرکز توجه آمریکا قرار دارد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست مطبوعاتی شامگاه سه‌شنبه به سوال‌های خبرنگاران پاسخ داد. بخشی از سوال‌ها بر واردات نفت چین از ایران، احیای برجام و وضعیت شهروندان آمریکایی محبوس در ایران متمرکز بود.

او در پاسخ به سوال در مورد فشار آمریکا به چین برای قطع واردات نفت از ایران، گفت آمریکا در مورد ضرورت پایبندی کشورها به اعمال تحریم‌ها و فشار به جمهوری اسلامی همواره شفاف و صریح بوده است.

پرایس تاکید کرد چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران همچنان در مرکز توجه آمریکا قرار دارد، و در ادامه افزود: «ما در مورد اقدام‌های تحریمی احتمالی اطلاع قبلی نمی‌دهیم، اما صادرات نفت ایران را همچنان زیر نظر داریم و شرکای تجاری ایران را از احتمال مواجهه با تحریم‌های آمریکا مصون نمی‌دانیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد امکان تحریم شرکای تجاری ایران احتمال و فرضیه نیست و دولت بایدن در یک سال گذشته چند شرکت غیرقانونی نفت و پتروشیمی ایران را تحریم کرده است، که برخی افراد حقیقی و حقوقی در چین را نیز شامل می‌شد. به‌عنوان مثال، در سپتامبر ۲۰۲۲، دو شرکت مستقر در چین که مسئولیت ذخیره نفت خام ایران را بر عهده داشتند و یک شرکت حمل‌و‌نقل که محصولات نفتی ایران را انتقال داده بود تحریم شدند. همچنین، چند ماه پیش از آن، در ژوئن ۲۰۲۲، آمریکا شبکه‌ای از تولیدکنندگان پتروشیمی ایران و شرکت‌های مرتبط را در چین، امارات متحده عربی و ایران تحریم کرد.

پرایس در ادامه گفت تحریم‌های بین‌المللی نتیجه رفتار جمهوری اسلامی است. برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه نه به نفع آمریکا است نه به نفع چین یا هر کشور دیگری.

او در بخش دیگری از سخنانش، در پاسخ به سوال در مورد اولویت دولت بایدن در احیای برجام یا حمایت از معترضان ایرانی، گفت برجام ماه‌ها است در دستور کار قرار ندارد و اولویت حمایت از معترضان ایرانی بوده است که به خیابان‌ها آمده‌اند. پرایس تاکید کرد: «آنچه در دستور کار بوده است محکوم‌سازی و مقابله با کمک امنیتی ایران به روسیه است، کمک امنیتی که غیرنظامیان اوکراینی را هدف قرار داده است. آنچه در دستور کار بوده است ادامه تلاش‌ها برای آزادی شهروندانمان است که به ناحق [در ایران] محبوس‌اند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا توضیح داد علت خروج برجام از دستور کار امتناع جمهوری اسلامی از رعایت تعهدات برجامی است، و اشاره کرد حتی در سپتامبر ۲۰۲۲، که توافق روی میز بود و سایر طرف‌های ۱+۵ با آن موافق بودند، جمهوری اسلامی همکاری نکرد.

او در ادامه افزود در حالی که راه‌حل دیپلماتیک برای مقابله با چالش‌های برنامه هسته‌ای ایران گزینه ارجح است، گزینه بازگشت به برجام روی میز نبوده است.

پرایس در پاسخ به سوال در مورد وضعیت شهروندان آمریکایی محبوس در ایران گفت اولویت دولت بایدن امنیت و آزادی شهروندان زندانی است، آن‌ها گروگان سیاسی‌اند و این اقدام منزجرکننده جمهوری اسلامی سابقه طولانی دارد. او در پایان تاکید کرد آمریکا در تلاش است به این رفتار با شهروندان آمریکایی پایان دهد.