اتصال تدریجی اینترنت؛ آغاز حمله به حساب‌های توییتر و تلگرام

گزارش‌هایی از حمله گسترده به حساب‌های کاربری افراد در توییتر و تلگرام منتشر شده است

چند ساعت پیش، نت‌بلاکز با انتشار نقشه ایران، مراکز استان متصل به اینترنت را نشان داده بود/AFP

بنا به گزارش برخی از کاربران ایرانی و نیز نمایشگر آنلاین نت‌بلاکز از ناظران اینترنت در جهان، پس از ۱۶۵ ساعت قطع تقریبا کامل اینترنت در ایران، هم‌اکنون سطح دسترسی ایرانیان به اینترنت به ۷۲ درصد رسیده است.

رسانه‌های داخلی ایران هم گزارش داده‌اند که بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور، اینترنت مشترکان ثابت در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، قم، گلستان، سمنان، یزد، چهارمحال و بختیاری، همدان، اردبیل، زنجان، ایلام و گیلان، وصل شده است.

گزارش‌های دیگری نیز از اتصال اینترنت تلفن همراه در برخی نقاط ایران وجود دارد. در اکثر مناطق استان تهران نیز اینترنت خطوطADSL  در حال اتصال به شبکه جهانی و رفع محدودیت است. 

جواد آذری جهرمی نیز که روز گذشته، به دلیل قطع یک‌هفته‌ای اینترنت و نقش وزارتخانه‌اش در سرکوب صدای معترضان ایرانی، در لیست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت، صبح امروز از اتصال مابقی نقاط کشور  خبر داد، و نیز گفت که در صورت تصویب شورای امنیت کشور و ابلاغ آن به اپراتورها و شرکت‌های فراهم‌کننده، اینترنت برقرار خواهد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند ساعت پیش، نت‌بلاکز با انتشار نقشه ایران، مراکز استان متصل به اینترنت را نشان داده بود. بر این اساس، در میان شهرهایی که کانون اعتراضات مردمی بودند، شهر شیراز هنوز به اینترنت متصل نشده است. 

قطع دسترسی مردم ایران به اینترنت، ۷ روز پیش و پس از شعله‌ور شدن اعتراضات مردمی به افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین، رخ داد. 

گذشته از هزینه‌های غیرقابل جبران انسانی، بر اساس یک برآورد، هر روز قطع اینترنت، هزینه‌ای ۴۰۰ میلیارد تومانی برای مردم ایران داشته است. به این ترتیب، در ۷ روز گذشته دست‌کم ۲۸۰۰ میلیارد تومان به اقتصادِ بخش‌های مختلف ایران خسارت وارد شده است.

قطع سراسری اینترنت، رخدادی کم‌سابقه در میان کشورهای جهان است که از سوی حکومت جمهوری اسلامی ایران، برای فرونشاندن اعتراضات مردمی انجام شده است. 

جلوگیری از انتشار اخبار و فیلم از برخورد نیروهای امنیتی با معترضان، یکی از اهداف حکومت جمهوری اسلامی ایران از انجام این اقدام بوده است.

سازمان عفو بین‌الملل تا کنون مرگ ۱۱۵ نفر از معترضان را در  جریان اعتراضات یک هفته گذشته، تایید کرده است. برخی از فعالان حقوق‌بشر و منابع داخلی، ارقام کشته‌شدگان را بسیار بیشتر اعلام کرده‌اند. 

علاوه بر سرکوب خونین معترضان در خیابان‌ها، برخی از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران نیز در طول هفته گذشته از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند. یاشار دارالشفا، دانشجو و زندانی سیاسی سابق، محمد مساعد، روزنامه‌نگار، سها مرتضایی، فعال صنفی دانشجویی، و عبدالرضا داوری، فعال سیاسی نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، در میان دستگیر‌شدگان یک‌هفته گذشته قرار دارند.  

حمله به حساب فعالان مدنی در توییتر و تلگرام

با آغاز دسترسی بخش‌هایی از ایران به اینترنت، امیر رشیدی، از محققان امنیت اینترنت و حقوق دیجیتال، از حمله به حساب‌های کاربری فعالان مدنی و خبرنگاران در تلگرام خبر داده است. رشیدی در حساب توییتر خود نوشته است: «تلاش‌های جدی برای حمله به حساب‌های تلگرامی فعالان مدنی و خبرنگاران در جریان است.» او از خبرنگاران و فعالان مدنی خواسته است که برای حفظ امنیت‌شان: «تایید هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید و اگر پیامکی دریافت کردید که بر اساس درخواست خودتان نبوده قسمت Active Session را چک کنید و اطمینان پیدا کنید که کسی به حساب شما وصل نیست.»

همچنین، شیوا نظرآهاری، از فعالان مدنی و زندانی سیاسی سابق، نیز در حساب توییتری خود از تلاش برای هک حساب توییتری‌اش خبر داده است: «من چندساعت پیش یه ایمیل داشتم از توییتر که می‌گفت می‌خواستی پسوردت رو تغییر بدی، پنج ساعت پیش. درحالی که من همچین‌کاری نکرده بودم.»

 

بیشتر از