افزایش معنادار آمار مسمومیت‌ مونوکسید کربن در پی بحران گاز در ایران

مسئولان بدون اشاره به قطع گاز، مردم را به استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد متهم می‌کنند

در سال ۱۴۰۱، ۴۶۰ تعداد نفر  در ایران به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان باختندــ خبرفوری

شورا‌های صنفی دانشجویان کشور از مسمومیت ۶۷ دانشجوی خوابگاه دخترانه دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی همدان با گاز مونوکسیدکربن خبر داد و اعلام کرد که این حادثه «به دلیل سرمای زیاد و صحیح نصب نشدن بخاری گازی» در خوابگاه رخ داده است.

حامد صفاری، معاون درمان دانشکده علوم پزشکی دانشگاه اسدآباد، در گفت‌وگو با صداوسیما این خبر را تایید کرد و گفت که بیشتر دانشجویان مسموم علائمی چون تهوع، استفراغ و سرگیجه داشتند. به گفته او دانشجویان آسیب‌دیده به مراکز درمانی منتقل شده‌اند و حال عمومی همه آنان خوب است.

حوادث ناشی از مسمومیت و نشت گاز در روز‌های اخیر حوادث مختلفی را در نقاط مختلف ایران رقم‌ زده است؛ رسانه‌های داخل ایران روز سه‌شنبه ۴ بهمن، از انفجار ناشی از نشت گاز در یکی از مدارس ملایر خبر دادند. محمودرضا ملکی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و ایمنی ملایر، به خبرگزاری ایرنا گفت که این حادثه هیچ خسارت جانی به دانش‌آموزان وارد نکرد اما گزارش‌ها حاکی از آن است که خدمتکار مدرسه دچار سوختگی بالای ۶۰ درصد شده است.

روز یکشنبه ۲ بهمن نیز محمد رضایی، رئیس جمعیت هلال‌احمر قوچان، از مسمومیت ۴۰ دانش‌آموز با گاز مونوکسیدکربن در مدرسه‌ای در روستای شفیع این شهرستان خبر داد و گفت که هنگام مراجعه عوامل هلال‌احمر به محل حادثه، بیش از ۱۵ دانش‌آموز وضعیت وخیمی داشتند. به گفته او، دانش‌آموزان حادثه‌دیده با شش دستگاه آمبولانس به مراکز درمانی شهرستان‌های قوچان و چناران منتقل شدند.

اندکی پس از اعلام این خبر، علی اسماعیلی، مدیرکل آموزش‌وپرورش قوچان، مسمومیت دانش‌آموزان در اثر گاز گرفتگی را تکذیب کرد و به خبرگزاری ایسنا گفت: «در پی یخ‌زدگی سیستم گرمایشی پکیج مدرسه، با هماهنگی والدین یک دستگاه هیتر از مسجد روستا به سالن مدرسه منتقل شد اما پس از مدتی، دانش‌آموزان با مشکل سردرد مواجه شدند. در واقع هیچ‌گونه گازگرفتگی رخ نداده است.» مدیرکل آموزش‌وپرورش قوچان در ادامه مدعی شد تنها ۱۵ دانش‌آموز به مراکز درمانی منتقل شده‌اند و حال همه دانش‌آموزان مدرسه مساعد است.

حدود یک هفته قبل از گازگرفتگی دانش‌آموزان قوچانی، حادثه مشابهی در اردبیل رخ داد. روز یکشنبه ۲۶ دی‌، نشت گاز از موتورخانه دبیرستان فرزانگان اردبیل حدود ۷۰ نفر از دانش‌آموزان و کادر این مدرسه را دچار مسمومیت ناشی از استنشاق گاز مونوکسیدکربن کرد. فرماندار اردبیل نیز مراجعه ۷۰ بیمار با علائم گازگرفتگی به مراکز درمانی را تایید کرد.

کانون صنفی معلمان در واکنش به این حادثه از وجود ۱۰۰ هزار کلاس درس ناایمن در ایران خبر داد و اعلام کرد: «در مدارس ایران، استانداردسازی فضای آموزشی و کمبود شدید تجهیزات کافی و ایمن بیداد می‌کند.»

حوادث ناشی از نشت و انفجار گاز سال‌ها است که در فصل‌های سرد سال از مردم قربانی می‌گیرد؛ با این حال استانداردسازی محیط کار، دانشگاه‌ها و مدارس با تجهیزات گرمایشی ایمن همچنان با بهانه‌هایی مانند کمبود بودجه به تعویق می‌افتد.

روز ۲۷ دی نیز سه کارگر از جمله یک کودک ۱۱ ساله که در یک مرغداری در ناحیه صنعتی نوجه‌ده در منطقه شاملار اردبیل مشغول کار بودند در اثر مسمومیت با مونوکسیدکربن جان باختند.

در خبری دیگر، عباس کافی، رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، نیز از جان باختن چهار نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در این شهرستان خبر داد.

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی، در ۹ ماهه سال جاری (۱۴۰۱)، ۴۶۰ نفر در ایران به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست داده‌اند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن که آمار تلفات ۴۱۵ نفر بود، بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است. از کل تلفات مسمومیت با گاز در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۱،‌ تعداد ۳۴۲ نفر مرد و ۱۱۸ نفر زن بودند. در این مدت، استان‌های خراسان رضوی با ۵۴ مورد، تهران با ۵۲ مورد و اصفهان با ۴۸ مورد فوتی بیشترین و استان‌های هرمزگان با دو مورد، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری هر کدام با سه مورد و قم و گلستان هر کدام با چهار مورد فوتی کمترین تعداد مرگ‌های ناشی از مسمومیت با مونوکسیدکربن را داشته‌اند.

نکته قابل‌توجه در آمار سازمان پزشکی قانونی این است که از ۴۱۵ نفری که در ۹ ماه اخیر در اثر گازگرفتگی فوت کرده‌اند، ۱۱۰ نفر در آذرماه و هم‌زمان با شدت یافتن بحران گاز در ایران جان‌ باخته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس، روز دوشنبه ۳ بهمن به صداوسیما گفت که از ابتدای مهر‌ تاکنون، چهار هزار و ۷۷۶ نفر با گاز مونوکسیدکربن مسموم شده‌اند و این آمار نسبت به سال گذشته، ۳۲ درصد زیاد شده است.

بنا بر اعلام مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در یک هفته منتهی به ۲۹ دی‌، دست‌کم ۲۳۰ نفر در خراسان رضوی با مونوکسیدکربن مسموم شده‌اند.

مسئولان جمهوری اسلامی ایران می‌گویند سرمای هوا، استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد و نصب بخاری‌های بدون دودکش با حوادث ناشی از گازگرفتگی ارتباط مستقیم دارد اما روزنامه زعفران خراسان جنوبی در گزارشی، «قطع‌ و وصل مکرر گاز» را عامل اصلی مسمومیت ده‌هاتن از ساکنان سه استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی عنوان کرد.

در این گزارش این روزنامه محلی آمده است: «طی روزهای گذشته گاز منازل بسیاری از مردم در نیمه‌شب‌ها قطع و شعله بخاری‌ها خاموش شد اما بعد از نیم‌ ساعت، گاز با فشار کمی جریان پیدا کرد که به دلیل فقدان کارایی ترموکوپل‌ بخاری‌ها، این جریان ‌یافتن مجدد گاز پس‌از خاموش شدن شعله بخاری‌ هنگام خواب شهروندان، موجب خفگی و مرگ ده‌ها تن و مسمومیت گازی صدها نفر دیگر شد.»