طالبان موسی شاهین، آوازخوان پنجشیری، را برای دومین‌ بار بازداشت کردند

طالبان یک سال پیش هم موسی شاهین را بازداشت و شکنجه کردند

طالبان سال گذشته پاسپورت موسی شاهین را پاره کردند و او در این مدت نتوانست از افغانستان خارج شود-MusaShaheen/Facebook

افراد گروه طالبان صبح چهارشنبه ۵ بهمن، موسی شاهین، آوازخوان پنجشیری، را برای دومین بار در یک سال گذشته، در خانه‌اش در منطقه خیرخانه کابل بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

منابع آگاه در کابل به شرط محفوظ ماندن نامشان، به ایندیپندنت فارسی گفتند که ۱۰ تن از افراد مسلح طالبان حدود ساعت ۹ صبح به وقت محلی به خانه موسی شاهین ریختند و او را با ضرب‌وشتم و توهین، بازداشت کردند. به گفته یکی از منابع، اعضای طالبان هنگام بازداشت موسی شاهین به او و خانواده‌اش در مورد دلیل بازداشت و اینکه او را به کجا منتقل می‌کنند، اطلاعاتی ندادند.

موسی شاهین حدود ۳۰ سال دارد و اهل پنجشیر است. او از آوازخوان‌های شناخته‌شده در جامعه فارسی‌زبان افغانستان است و ترانه‌های محلی زیادی خوانده است. موسی شاهین تا پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، در برخی شبکه‌های تلویزیونی برنامه‌های موسیقی و ترانه‌های محلی اجرا می‌کرد. او ترانه «قرصک پنجشیر» را که از ترانه‌های معروف فارسی در افغانستان است، بازخوانی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موسی شاهین در آستانه فروپاشی دولت افغانستان در اوت ۲۰۲۱، ترانه‌ای در وصف پنجشیر و احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، خواند که در فضای مجازی به‌صورت گسترده دست‌به‌دست شد.

در اوایل بهمن ۱۴۰۰، زمانی که موسی شاهین قصد داشت از مرز افغانستان در اسلام‌قلعه عبور کند و به ایران برود، شناسایی و بازداشت شد. او حدود یک ماه در زندان طالبان در هرات شکنجه و سپس آزاد شد. یکی از نزدیکان موسی شاهین به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان سال گذشته پاسپورت او را پاره کردند و او در این مدت نتوانست از افغانستان خارج شود. تاکنون مشخص نشده است که طالبان موسی شاهین را که یک‎ سال گذشته در کابل زندگی می‌کرد، به چه جرمی بازداشت کرده‌اند.

در ۱۷ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، شمار زیادی از ساکنان پنجشیر و شهروندان تاجیک‌تبار دیگر استان‌ها به اتهام‌های مختلف از جمله همکاری با جبهه مقاومت ملی افغانستان بازداشت و زندانی شدند. شماری از افراد بازداشت‌شده در زندان‌های اداره اطلاعات طالبان نگهداری می‌شوند و خانواده‌هایشان به آنان دسترسی ندارند. 

بر اساس آماری که طالبان اعلام کرده‌اند، در زندان‌های این گروه حدود ۱۲ هزار نفر از جمله تعدادی زن و کودک نگهداری می‌شوند. هرچند سازمان‌های بین‌المللی بر زندان‌های طالبان نظارت ندارد، گفته می‌شود کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به منظور ارائه خدمات بشردوستانه به زندانیان، به زندان‌های طالبان که در آن‌ها افراد متهم به سرقت، تجاوز جنسی، برقراری روابط جنسی خارج از ازدواج، فرار از منزل و دیگر اتهام‌های مشابه نگهداری می‌شوند، دسترسی دارد.