وزیر خارجه سوئد: نمی‌توان سپاه را «تنها به دلیل نقض حقوق بشر در ایران» در فهرست ترور گذاشت

وزیر خارجه سوئد می‌گوید برای تروریستی اعلام شدن سپاه باید ارتباطی با «ترور» وجود داشته باشد

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد در پاسخ به چارلی وایمرز، نماینده این کشور در پارلمان اروپا که از او پرسید چرا درباره قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی اکراه دارید، گفت: باید شرایط خاصی باشد و ارتباطی با ترور وجود داشته باشد.

وزیر امور خارجه سوئد همچنین گفت که «نمی‌توان تنها به دلیل نقض حقوق بشر در ایران» سپاه را در فهرست تروریستی گذاشت.

اظهاراتی مشابه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پیش‌تر گفته بود، «نمی‌توانیم چون گروهی را دوست نداریم آن را در فهرست ترور بگذاریم.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه، یک روز قبل از برگزاری نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا گفته بود که در صحبت با بورل، از او شنیده‌ است که رای هفته قبل پارلمان اروپا به تروریستی خواندن سپاه «احساسی» بوده و قول مساعد گرفته که اجرا نمی‌شود. پارلمان اروپا با اکثریت آرا به قطعنامه غیرالزام‌آور قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی اروپا رای داده است اما این قطعنامه برای اجرا به تصویب شورای اروپا و رای همه کشورهای عضو نیاز دارد.

هرچند وزیر امور خارجه سوئد در پاسخ به چارلی وایمرز می‌گوید که در گفت‌و‌گو با مقامات تهران چنین قولی نداده است، اما در عین حال تاکید دارد که اعلام سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی «رفتاری منطقی نیست و پیچیدگی‌های حقوقی دارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در واکنش به وایمرز که شرحی از فعالیت‌های تروریستی مرتبط با سپاه در اروپا یا خط‌‌و‌نشان فرمانده سپاه علیه شارلی ابدو را ارایه داد و پرسید چرا نسبت به تروریست اعلام کردن سپاه اکراه دارید، گفت: «البته که من به وزیر خارجه ایران درباره اینکه دولت سوئد از قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی اروپا حمایت نمی‌کند، قول نداده‌ام. سوئد با ابزارهایی که بیشترین تاثیر را دارند سختگیرانه‌ترین سیاست ممکن اتحادیه اروپا درباره ایران و سپاه را اجرا می‌کند.»

او در پاسخ به وایمرز، از جمله چهره‌هایی که سال‌ها است در زمینه مساله ایران فعالیت می‌کند که پرسید، « آیا هیچ جایگزینی در ذهن شما به‌جز امتیاز دادن به تهران وجود دارد؟» گفت: «اروپا تحریم‌های حقوق بشری و هدفمند علیه ایران اعمال می‌کند و چهار بار این فهرست را طولانی‌تر کرده است.»

بیلستروم در ادامه در توجیه مخالفت با اعلام سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی گفت که سپاه هم‌اکنون هم تحریم است و قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی هیچ تاثیر عملی نخواهد داشت.»

وزیر خارجه سوئد در توضیح گفت: «تحریم‌های مرتبط با ترور به طور ویژه برای جلوگیری از تامین مالی تروریسم طراحی شده‌اند و در واقع به گستردگی تحریم‌‌های موجود علیه اشاعه تسلیحات کشتار جمعی نیستند. اضافه شدن به فهرست ترور اروپا به معنی توقیف دارا‌هایی است و به معنی منع ورود به اتحادیه اروپا نیست در حالی که تحریم‌های مرتبط با اشاعه و حقوق بشری این ویژگی را دارند.»

وزیر خارجه سوئد در عین حال گفت که‌ «تروریستی اعلام کردن سپاه از نظر قانونی موضوعی پیچیده است‌ و باید شرایط خاصی وجود داشته باشد».

شورای وزیران اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه عاملان سرکوب خیزش سراسری در ایران اعلام کرد اما درباره قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی موضع‌گیری نکرد.

وزیر خارجه سوئد روز سه‌شنبه بدون در نظر گرفتن سوابق سپاه پاسداران در خاک اروپا گفت که «نمی‌توان سپاه را تنها به دلیل نقض حقوق بشر در ایران در فهرست گذاشت. باید ارتباطی با تروریسم وجود داشته باشد».