ادعای جبهه مقاومت: سیزده طالب را اسیر کردیم و دو پایگاه را آتش زدیم

در تشکیل نیروهای جبهه مقاومت شماری از نظامیان حکومت سرنگون‌شده افغانستان نقش داشته‌اند

جبهه مقاومت ملی در چندین استان افغانستان به مقاومت مسلحانه علیه طالبان مشغول است-AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی، روز سه‌شنبه ۴ بهمن (۲۴ ژانویه)، ادعا کرد که دو پایگاه طالبان را در استان نورستان آتش زدند و ۱۳ نیروی طالب را هم اسیر کردند.

او در حساب توییتر خود نوشت که این حادثه در منطقه‌ «وانت وایگل» استان نورستان رخ داده است.

به گفته او، در این نبرد به نیروهای جبهه مقاومت هیچ آسیبی نرسیده است.

جبهه مقاومت ملی هیچ عکس یا ویدیویی در ارتباط با این حادثه منتشر نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون گروه طالبان نیز در این مورد ابراز نظری نکرده‌اند.

این در حالی است که ۱۳ دی‌ماه، چندین عضو جبهه مقاومت ملی و داوود خطر، فرمانده جبهه آزادی افغانستان، به دست نیروهای طالبان در شهرستان «خوست» استان بغلان بازداشت شدند.

جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود «قهرمان ملی افغانستان»، در چندین استان افغانستان به مقاومت مسلحانه علیه طالبان مشغول است.

احمد مسعود نهم دی‌ماه، گفته بود که طی ۱۶ ماه گذشته، ۳۰۰ تن از نیروهای جبهه مقاومت ملی در جنگ با طالبان جان باختند و این در حالی است که در دوران حکومت سابق افغانستان، روزانه ۳۰۰ تن در جنگ با طالبان جان می‌باختند. ‌

در تشکیل نیروهای جبهه مقاومت، شماری از نظامیان حکومت سرنگون‌شده افغانستان نقش داشته‌اند.

بیشتر فعالیت نظامی جبهه مقاومت بر استان‌های پنجشیر و بغلان متمرکز است.

طالبان با فشار نظامی «حداکثری» و اعزام فرماندهان ارشدشان به استان‌های پنجشیر و بغلان، تلاش کردند که مقاومت نظامی علیه‌ خود را سرکوب کنند، اما تاکنون موفق به این کار نشده‌اند.

تحلیلگران نظامی معتقدند که با تداوم جنگ چریکی علیه طالبان، علاقه‌مندی میان مردم برای پیوستن به صفوف ضدطالب بیشتر می‌شود و به‌همین دلیل، طالبان تلاش می‌کنند تا مقاومت‌های نظامی علیه‌ خود را به‌سرعت سرکوب کنند.

با تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، در کنار اتهام‌های سنگینی مبنی‌ بر حمله‌های انتقام‌جویانه به نظامیان سابق، محدودیت‌های شدیدی علیه آزادی‌های فردی و اجتماعی شهروندان، به‌ویژه زنان، وضع شده و این موضوع باعث افزایش نارضایتی از حکومت طالبان شده است.

بیشتر از جهان