آمریکا شش فرد و نهاد لبنانی را به دلیل همکاری مالی با حزب‌الله تحریم کرد

حسن مقلد، دو فرزندش رانی و ریان، و سه شرکت مالی و رسانه‌ای تحت مالکیت یا مدیریت او تحریم شدند

وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش‌تر هم اشخاصی را به‌دلیل ارتباط با حزب‌الله لبنان تحریم کرده است- SAUL LOEB/ AFP

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد حسن مقلد، صراف لبنانی و کسب‌وکارهای تجاری او را به اتهام ارتباط مالی با گروه حزب‌الله در فهرست سیاه تحریم‌ها قرار می‌دهد.

در بیانیه این وزارتخانه که روز سه‌شنبه چهارم بهمن (۲۴ ژانویه)‌ منتشر شد، آمده است که مقلد مشاور مالی حزب‌الله بوده و از مراودات مالی که برای این گروه شبه‌نظامی انجام داده، صدهاهزار دلار سود کرده است. 

گروه شبه‌نظامی حزب‌الله متحد عمده و تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است و ایالات متحده آمریکا پیش‌تر آن را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا از قول برایان ای. نلسون، معاون این وزارتخانه در امور مقابله با تروریسم، آمده است: «امروز وزارت خزانه‌داری علیه یک صراف فاسد اقدام می‌کند که مهندسی مالی آن به ضرر مردم و اقتصاد لبنان و فعالانه در راستای تقویت و حمایت حزب‌الله و منافع آن گروه است.» 

براساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، حسن مقلد، دو فرزند او به نام‌های ریان و رانی، و همچنین یک صرافی و دو شرکت رسانه‌ای تحت مالکیت یا مدیریت او تحریم شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده که صرافی سی‌تکس (CTEX) متعلق به مقلد، دارای مجوز بانک مرکزی لبنان است و دو پسر مقلد در معاملات مالی مشکوک داخلی و خارجی به نفع حزب‌الله مشارکت داشته‌اند. 

حسن مقلد به‌طور مرتب در شبکه‌های تلویزیونی لبنان به‌عنوان کارشناس امور مالی حاضر می‌شود و بیش از ۵۳ هزار نفر حساب کاربری او را در توییتر دنبال می‌کنند. 

گروه حزب‌الله در سال ۱۹۸۲ با حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لبنان تاسیس شد. ایالات متحده آمریکا و شماری دیگر از کشورهای غربی این گروه مسلح و دارای نفوذ و قدرت سیاسی را به‌عنوان یک «سازمان تروریستی» طبقه‌بندی کرده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش از این نیز تحریم‌هایی بسیاری را علیه اعضای حزب‌الله و شبکه مالی آن اعمال کرده است. 

براساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، حسن مقلد، فعال اقتصادی مستقر در لبنان، در هماهنگی نزدیک با مقام‌های ارشد مالی حزب‌الله به این گروه کمک کرده است تا در نظام مالی کشور مستقر شوند. او مشاور مالی حزب‌الله است و برخی معاملات تجاری را از سوی این گروه در سراسر منطقه پیش می‌برد. حسن مقلد هماهنگی نزدیکی با محمد قصیر، مقام مالی ارشد و تحریم‌شده حزب‌الله، دارد و نماینده حزب‌الله در مذاکرات با سرمایه‌گذاران و شرکای بالقوه و حتی مقام‌های دولت‌های خارجی است. 

آن‌طور که وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده، مقلد همکاری گسترده‌ای با قصیر، ازجمله در معاملاتی با روسیه و همچنین کمک به حزب‌الله در به‌دست‌آوردن اسلحه، داشته است. مقلد علنا از نقش میانجی خود در مذاکرات میان بانک مرکزی لبنان و حزب‌الله در سال ۲۰۱۶ سخن گفته است. 

او که به‌دلیل کمک و حمایت مالی و فنی و همچنین ارائه خدمات به حزب‌الله تحریم شده است، از سال ۲۰۲۱ صرافی سی‌تکس را در بیروت تاسیس کرد و بنا به گزارش‌ها، محمد قصیر و معاون محمد قاسم البزال، در پشت صحنه این شرکت قرار داشته‌اند. مقلد سپس مجوز نقل‌وانتقال داخلی و خارجی پول را برای این شرکت از بانک مرکزی لبنان دریافت کرد. ظرف یک سال، این صرافی میلیون‌ها دلار برای بانک مرکزی لبنان جمع‌آوری کرد و درعین‌حال، هزاران دلار در اختیار موسسات حزب‌الله و صرافی‌های وفادار به آن قرار داد و در ازای این خدمات، هزاران دلار به‌عنوان کارمزد کسب کرد. 

«شرکت لبنانی رسانه و تحقیقات» و «شرکت لبنانی نشر، رسانه و تحقیقات و مطالعات»، دو شرکت رسانه‌ای تحت مالکیت و مدیریت مقلد و پسرانش‌اند که آن‌ها نیز تحریم شده‌اند. این شرکت‌ها چند وب‌سایت خبری و تحقیقاتی را زیر چتر خود دارند که حسن مقلد سردبیر یا دبیر اقتصادی آن‌ها محسوب می‌شود.