ازبکستان: برق‌رسانی به افغانستان از سر گرفته می‌شود

اوائل هفته جاری، امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، از ازبکستان خواسته بود که بر اساس توافق‌نامه قبلی، جریان برق‌رسانی به افغانستان را تامین کند

وزارت انرژی ازبکستان اعلام کرد که ۲۵ ژانویه، برق‌رسانی به افغانستان را از سر می‌گیرد- SHAH MARAI / AFP

وزارت انرژی ازبکستان اعلام کرد که ۲۵ ژانویه برق‌رسانی به افغانستان را از سر می‌گیرد.

این وزارتخانه با انتشار بیانیه‌ای گفت که ازبکستان در تاریخ ۱۴ ژانویه، تصمیم به قطع جریان برق به افغانستان گرفته بود و این موضوع را به حکومت طالبان اطلاع داده بود.

انعام‌الله سمنگانی، رئیس مرکز رسانه‌های طالبان، روز سه‌شنبه ۴ بهمن (۲۴ ژانویه)، در توییتر خود نوشت که وزارت خارجه ازبکستان اطمینان داده است که بخشی از چالش‌های تکنیکی در قسمت تولید برق حل شده است.

او نوشت: «وزارت برق ازبکستان اقدام‌‌های لازم را انجام داده تا در ۲۴ ساعت آینده، ۲۵۰ مگاوات برق را دوباره وصل کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوائل هفته جاری، امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، از ازبکستان خواسته بود که بر اساس توافق‌نامه قبلی، جریان برق‌رسانی به افغانستان را تامین کند.

قطعی برق در شهر کابل، پایتخت افغانستان، در بالاترین سطح قرار دارد.

فرشاد محمدی ۲۵ سال دارد و ساکن منطقه «پل سرخ» شهر کابل است. او به ایندیپندنت فارسی گفت که قطعی برق در شبانه‌روز با سردشدن هوا افزایش پیدا کرده و حکومت طالبان باید این مشکل را بر طرف کنند.

او در ادامه افزود:‌ «ما در طول روز، بسیار کم برق داریم و همیشه در زمستان قطعی برق در کابل زیاد است. بدون برق زندگی کردن بسیار سخت است و ما از طالبان می‌خواهیم که برق را وصل کنند و به مشکلات برق رسیدگی کنند.»

با سردی هوا در ازبکستان، بسیاری از شهروندان این کشور با قطعی مداوم برق و نقص در سیستم گرمایش مرکزی مواجه شدند و این باعث شکایت شهروندان این کشور شده است.

رسانه‌های ازبکستانی گزارش دادند که با وجود نیازمندی شدید به انرژی برق و گاز، حکومت این کشور به فروش گاز به چین و برق به افغانستان ادامه می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران نیز با سرد شدن هوا میزان برق صادراتی به استان هرات در غرب افغانستان را کاهش داده است. به‌دلیل این اقدام، جریان برق در هرات نوبتی شده است و ساکنان هرات برای چندین ساعت در شبانه‌روز به انرژی برق دسترسی ندارند.

همه ساله در فصل‌های تابستان و زمستان، جمهوری اسلامی ایران صادرات برق به هرات را کاهش می‌دهد.

بخش زیادی از انرژی برقی افغانستان از طرف کشورهای همسایه تامین می‌شود. افغانستان ظرفیت لازم برای تولید برق از انرژی بادی، آفتابی و سدهای آب دارد؛ اما طی دو دهه نظام جمهوریت مورد حمایت غرب، توجه چندانی به تولید برق از منابع داخلی این کشور نشد.

در دوران حکومت طالبان هم دشوار به نظر می‌رسد که آن‌ها بتوانند بدون داشتن مشروعیت بین‌المللی،  ارز لازم را برای سرمایه‌گذاری روی منابع تولید برق تامین کنند.

بیشتر از اقتصاد