دبیرکل سازمان ملل: طالبان به ممنوعیت مخرب آموزش دختران پایان دهند

یونسکو با اشاره به ممنوعیت تحصیل دختران در افغانستان: جنگ علیه زنان باید تمام شود

یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، روز سه‌شنبه ۲۴ ژانویه، نشست روز جهانی آموزش و پرورش را برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار ایندیپندنت فارسی در سازمان ملل، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در این اجلاس گفت: «اکنون زمان آن رسیده است که همه کشورها به تمام قوانین و شیوه‌های تبعیض‌آمیز که دسترسی جوانان را به آموزش و پرورش مسدود می‌کند، پایان دهند.» او از مقام‌های طالبان در افغانستان خواست تا ممنوعیت مخرب آموزش و پرورش برای دختران را بردارند. آنتونیو گوترش خواستار سرمایه‌گذاری‌های بهتر جامعه مدنی در امر آموزش باکیفیت شد. او تصریح کرد که آموزش و پرورش می‌تواند «جوامع برابر و اقتصادهای پویا» بسازد و رویاهای جوانان را محقق کند.

مدیر کل یونسکو، آدری آزولای، نیز در شروع سخنانش در روز جهانی آموزش و پرورش از زنان و دختران افغانستان یاد کرد. بر اساس داده‌های یونسکو، ۲۴۴ میلیون کودک در سراسر جهان هنوز به مدرسه نرفته‌اند و در کشورهای کم‌درآمد، به‌طور متوسط ۷۰ درصد کودکان نمی‌توانند متون ساده را بخوانند و بفهمند.

استفانیا جیانینی، دستیار مدیر کل یونسکو در بخش آموزش، نیز با اشاره به سخنرانی دبیرکل، بر پنج ستون یونسکو برای رسیدن به تعهدها و اهداف این سازمان تاکید کرد. او گفت ستون اول در مورد همکاری در سطح دولتی و ستون دوم در مورد تحول آموزش و پرورش و ستون سوم در مورد حمایت از ۵ ابتکار جهانی، «آموزش در بحران، یادگیری زندگی با هم و پایدار، آموزش سبز، گذار و تحول دیجیتال، برابری جنسیتی، و بحران یادگیری» است. او همچنین گفت ستون چهارم در مورد «بهبود تامین مالی برای آموزش و پرورش در زمینه صندوق‌های داخلی و بین‌المللی است». او تاکید کرد که یونسکو باید «وزرای آموزش و پرورش و وزرای دارایی» همه کشور‌ها را بر سر یک میز جمع کند. او ستون پنجم را در مورد «حفظ جنبش جهانی جوانان و گوش دادن به دید آن‌ها» دانست و گفت مهم این است که جوانان فعالانه در این روند شرکت کنند. استفانیا جیانینی تاکید کرد که یونسکو تلاش می‌کند تا آموزش و پرورش را در بالاترین سطح تصمیم‌گیری‌های سیاسی قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که یونسکو روز آموزش و پرورش را جشن می‌گیرد، حق اساسی آموزش و پرورش برای بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دختر و زن افغان دور از دسترس باقی مانده است. افغانستان تحت کنترل طالبان تنها کشوری در جهان است که زنان را از تحصیلات فراتر از سطح اولیه منع کرده است. افغانستان همچنین تنها کشوری است که زنان را از کار در سازمان‌های جامعه مدنی منع می‌کند، سازمان‌هایی که برای تحویل حمایت‌های اولیه بشردوستانه و فعالیت بشردوستانه از جمله در زمینه آموزش و پرورش بسیار حیاتی‌اند. یونسکو گفته است این تصمیم مقام‌های افغانستان را به‌دلیل «نقض عمیق کرامت انسانی و حق اساسی آموزش» به‌شدت محکوم می‌کند.

بر اساس داده‌های یونسکو، این سازمان از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱، در زمینه آموزش پرورش در افغانستان پیشرفت‌های زیادی کرده بود.

دستیار مدیر کل یونسکو گفت که در طول این ۲۰ سال، تعداد دانشجویان در افغانستان از یک میلیون به ۱۰ میلیون دانشجو رسیده بود. به گفته او، مشارکت زنان در آموزش عالی نیز تقریبا ۲۰ برابر افزایش یافته و تعداد دختران و زنان دانشجو از پنج هزار به ۱۰۰ هزار دانشجو افزایش پیدا کرده بود.

به گفته استفانیا جیانینی، افغانستان هم‌اکنون با خطری جدی مواجه است. او گفت: «هر نسلی که آموزش و پرورش ندارد، دستورالعمل فاجعه است.»

یونسکو تلاش می‌کند تا راه حل‌های مختلفی پیدا کند تا برای تداوم آموزش و پرورش برای زنان و دختران اطمینان پیدا کند. او گفت یونسکو همچنین آموزش را از طریق یادگیری رادیویی و دیجیتالی که برای همه دختران قابل دسترس‌تر است، فراهم می‌کند. او افزود: «جنگ علیه زنان باید تمام شود.»