بازگشت کومن به هلند با وعده فوتبال هجومی

او در مرتبه اول مربیگری‌اش، تیم ملی را ترک کرد تا روی نیمکت بارسا بنشیند

کومن در نشست خبری وعده داد که رویه متفاوتی در پیش می‌گیرد و تیمش را با فوتبال تهاجمی به زمین می‌فرستد - OSCAR DEL POZO / AFP

فدراسیون فوتبال هلند جانشین لوئیز فان‌خال را انتخاب کرد و رونالد کومن برای دومین بار، به نیمکت تیم ملی این کشور بازگشت. کومن بعد از برکناری از بارسا در سال ۲۰۲۱ تیمی نداشت، ولی حالا ماموریت پیدا کرده است که هلند را به یورو ۲۰۲۴ برساند. کومن یکی از مدافعان بزرگ تاریخ فوتبال هلند است که ۷۸ بازی ملی و ۱۴ گل ملی دارد.

او درباره بازگشت به نیمکت تیم ملی گفت: «حس می‌کنم که به خانه برگشته‌ام. تیم ملی نسبت به دوره قبلی حضورم، کمی تغییر کرده است. این شغل برای من مایه افتخار است، این را در سال ۲۰۱۸ هم گفته بودم.»

اولین دوره مربیگری کومن در تیم ملی هلند بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ بود. او توانست تیم جوانی بسازد که به یورو ۲۰۲۰ صعود کرد و به فینال لیگ ملت‌های اروپا رسید که مغلوب پرتغال میزبان شد. البته او پیش از شروع جام ملت‌های اروپا به پیشنهاد بارسا پاسخ مثبت داد و از تیم ملی کنار رفت.

کومن در پاسخ به اینکه چه تضمینی وجود دارد که دوباره تیم ملی را ترک نکند، گفت: «در آن سال بند موجود در قراردادم به من اجازه جدایی می‌داد و فدراسیون هم با توجه به این بند نمی‌توانست ناراضی باشد.» اما این بار بند جدایی در قرارداد این مربی نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فان‌خال، سرمربی هلند در جام جهانی ۲۰۲۲، به‌دلیل بازی با پنج مدافع و فوتبال تدافعی با انتقادهای زیادی روبرو شد. او امید داشت با این سیستم موفقیت جام جهانی ۲۰۱۴ را تکرار کند و به نیمه‌نهایی برسد، ولی در یک‌چهارم نهایی مغلوب آرژانتین شد.

کومن در نشست خبری وعده داد که رویه متفاوتی در پیش می‌گیرد و تیمش را با فوتبال تهاجمی به زمین می‌فرستد: «ما به سیستمی برمی‌گردیم که با آن بازی می‌کردیم. گاهی ممکن است تغییر سیستم بدهیم، ولی سیستم پایه ما با چهار مدافع خواهد بود.»

او به خبرنگاران گفت که پیش از پذیرفتن این پست با فان‌خال صحبتی نداشته است: «اولین بار که می‌خواستم سرمربی تیم ملی شوم، هم با فان‌خال و هم با ادووکات تماس گرفتم. این بار چنین کاری نکردم. احساس کردم که نیازی به آن نیست. من با کادر فنی خودم بازی‌های قبلی را بررسی خواهم کرد. من نظرات و تجربه خودم را دارم. برنامه بازی من کمی متفاوت خواهد بود. نیازی به تماس با فان‌خال نبود.»

او اضافه کرد که با تعدادی از بازیکنان تیم صحبت کرده است: «من با تعدادی از بازیکنان صحبت کرده‌ام، ولی نه با همه آن‌ها. من با سفرای آن‌ها صحبت کرده‌ام. خودتان می‌توانید اسامی را حدس بزنید. ولی این بین من و بازیکنان است. من درباره سبک بازی و اهدافمان صحبت کردم، نه آنچه در گذشته اتفاق افتاده است.»

بیشتر از فوتبال