دولت بایدن از مخالفت با فرستادن تانک‌های آبرامز به اوکراین دست می‌کشد

این تصمیم دولت بایدن می‌تواند یک اقدام تشویقی برای آلمان باشد تا آن‌ها نیز تانک‌های زرهی لئوپارد-۲ را در اختیار کی‌يف قرار دهند

گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد دولت جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، در نهایت از مخالفت با ارسال تانک‌های رزمی ام۱ آبرامز دست کشیده است و احتمال دارد ظرف روزهای آینده به‌طور رسمی موافقت خود را با ارسال این تانک‌ها به اوکراین اعلام کند.

این تصمیم دولت بایدن می‌تواند یک اقدام تشویقی تعیین‌کننده برای دولت فدرال آلمان باشد تا آن‌ها هم اقدام مشابه‌ای را در دستورکار قرار دهد.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۲۴ ژانویه (چهارم بهمن‌ماه)، در گزارشی به‌نقل از دو مقام دولتی آمریکا، بدون ذکر نام، نوشت: «از تصمیم نهایی دولت بایدن به‌طور دقیق اطلاع ندارند، اما ممکن است در طول همین هفته اعلام شود.»

هم‌زمان، روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال در گزارشی نوشت این اقدام دولت بایدن می‌تواند به اختلاف‌های میان متحدان اوکراین برای ارسال تجهیزات مشخص نظامی به این کشور پایان دهد.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود دولت فدرال آلمان نیز به‌دنبال آمریکایی‌ها، شماری از تانک‌های پیشرفته لئوپارد-۲ خود را در اختیار اوکراینی‌ها قرار دهد.

PETRAS MALUKAS / AFP

به‌نظر می‌رسد این تغییر موضع ایالات متحده به‌دنبال تماس‌ تلفنی هفته پیش جو بایدن با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، و گفت‌وگوهای بعدی باشد.

وال‌استریت‌ ژورنال، به‌نقل از یک مقام ارشد دولت آلمان، نوشت موضوع ارسال تانک‌ها زرهی پیشرفته به اوکراین، برای بیش از یک هفته، محور گفت‌وگوهای فشرده مقام‌های آمریکایی و آلمانی بوده است.

هرچند مقام‌های اوکراینی اصرار دارند تانک‌های رزمی  ام۱ آبرامز را هرچه زودتر دریافت کنند، اما روزنامه وال‌استرتیت‌ ژورنال به‌نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت: «واقعیت این است که بهره‌گیری از این تانک‌ها، به‌طور قابل ملاحظه‌ای نیازمند آموزش‌‌های پیشینی و پشتیبانی‌های فنی-نظامی است. بنابراین در لحظه نمی‌توان از این تانک‌ها در میدان نبرد استفاده کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه وال‌استریت ژورنال در بخش دیگری از گزارش روز سه‌شنبه خود نوشت مقام‌های آلمانی اصرار دارند نخستین کشوری نباشند که تانک‌های زرهی پیشرفته در اختیار کی‌یف قرار می‌دهند.

پیش‌تر، مقام‌های نظامی بریتانیا هم وعده داده بودند ۱۴ تانک چلنجر-۲ در اختیار اوکراین می‌گذارند. با این حال، این وعده بریتانیایی‌ها برای دولت فدرال آلمان کافی نبود. برلین خواهان تصمیم‌گیری کاخ سفید برای ارسال تانک‌های ام۱ آبرامز بودند تا بعد از آمریکایی‌ها، شمار کمتری تانک لئوپارد-۲ در اختیار کی‌یف قرار دهند.

توافق‌های نهایی برای ارسال تانک‌های ام۱ آبرامز و لئوپارد-۲ به اوکراین در حالی صورت می‌گیرد کرد که کی‌يف در حال تدارک یک ضد‌حمله برای بازپس‌گیری بخش‌های بیشتری از خاک اوکراین است و مسکو هم در حال بسیج نیروها برای شروع عملیات‌های تازه است.

به‌گفته مقام‌های اوکراینی، تانک‌های زرهی و پیشرفته کشورهای غربی، به آن‌ها توان نظامی تحرک و محافظت بیشتر، در آستانه موج تازه حملات احتمالی روسیه، می‌دهد.

بیشتر از جهان