ترامپ، اشرف غنی را به آمریکا دعوت کرد

این دعوت می تواند نقطه عطفی بر پایان جنجال انتخابات ریاست جمهوری باشد

دیدار محمد اشرف غنی و دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۷ - AFP

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا، از محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان، خواسته است تا برای یک دیدار رسمی به ایالات متحده امریکا سفر کند، و آقای غنی نیز آن دعوت را پذیرفته است.  

ارگ ریاست جمهوری افغانستان، با نشر بیانیه‌ای اعلام کرده است: «در حالی که محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان، در یک سفر رسمی در امارات متحده عربی به سر می‌برد، شامگاه روز پنچ‌شنبه، ۳۰ آبان، طی یک تماس تلفنی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا، با آقای غنی داشت، دو طرف در مورد پروسه صلح و پیشرفت‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان صحبت کردند و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا، از محمد اشرف غنی احمدزی دعوت کرد تا طی یک سفر رسمی، به ایالات متحده سفر کند.» در بیانیه «ارگ» آمده است که آقای غنی، دعوت آقای ترامپ را نیز پذیرفته است.

همچنین، اشاره شده است که اقای ترامپ در آن تماس تلفنی از همکاری‌های آقای غنی برای رهایی دو تن از استادان یک دانشگاه خصوصی آمریکایی در افغانستان که در سال ۲۰۱۶ توسط گروه طالبان در کابل ربوده شده بودند و تا چندی پیش در بند آن گروه (طالبان) بودند، تشکر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرفین همچنین از پیشرفت‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در عرصه‌های مختلف، به ویژه شکست گروه داعش در استان ننگرهار، تمجید کردند و آن را یک «دستاورد بزرگ» خواندند.

آقای غنی، در آن تماس تلفنی با دونالد ترامپ، در مورد طرح هفت ماده‌ای صلح حکومت افغانستان، سخن گفت و در مقابل، دونالد ترامپ، در پیوند با پروسه صلح، بر حتمی بودن آتش‌بس به‌عنوان پیش‌شرط مذاکرات صلح تاکید ورزید، و گفت: «مدیریت و شمول حکومت افغانستان برای به‌موفقیت رسیدن پروسه مذاکرات صلح حتمی است، و از همین حالا باید آغاز شود.»

نورالله نوید، تحلیل‌گر مسایل سیاسی، در گفت‌وگویی با ایندیپندنت فارسی در مورد تماس تلفنی ترامپ با غنی، گفت: «به نظر من این تماس تلفنی آقای ترامپ با غنی، هیچ تاثیر مثبتی روی اوضاع سیاسی افغانستان نخواهد داشت و شاید این‌بار هم این تماس با تشویق امارات متحده انجام گرفته باشد تا غنی، در این مرحله مهم سیاسی و جنجال‌های انتخاباتی، به رقبای انتخاباتی‌اش نشان دهد که از حمایت قوی آمریکا برخوردار است. اما به نظر من، این دیدار اگر پیش از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری انجام گیرد، که حتما چنین خواهد شد، هیچ تاثیر مهمی بر اوضاع سیاسی و نتایج انتخابات نخواهد داشت. اما نکته‌ای که می‌توان متصور شد، این است که ترامپ، بر مذاکرات صلح با طالبان تاکید کند و به غنی بفهماند که باید در این پروسه نیز مانند ماجرای رهایی انس حقانی و دو عضو برجسته دیگر آن گروه، قربانی سیاسی دهد تا مذاکرات صلح آغاز شود و به نتیجه برسد.»

این نخستین دعوت رسمی رئیس جمهوری امریکا از رئیس جمهوری افغانستان، در حالی صورت می‌گیرد که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، چندی بیش برای رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان که در بند گروه طالبان قرار داشتند، به کابل آمد و از آقای غنی خواست تا برای رهایی آن دو، تلاش کند. این دعوت می تواند نقطه عطفی در خاتمه جنجال انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و آمادگی ایالات متحده آمریکا برای بپذیرش نتیجه آن و اعلام پیروزی محمد اشرف غنی باشد.

بیشتر از