مقابله با گرسنگی در مدارس افغانستان؛ توزیع بیسکویت انرژی‌زا

برنامه جهانی غذا برای بیش از دو دهه است که برنامه غذا برای مدارس را در افغانستان اجرا می‌کند

یکی از دختران کلاس ششم می‌گوید بیشتر وقت‌ها گرسنه مدرسه می‌آید و گاهی برای صبحانه چای و مقداری نان می‌خورد- WFP/ Sadeq Naseri

همزمان با روز جهانی آموزش، برنامه جهانی غذا (WFP)، از  ادامه فعالیت خود در افغانستان و توزیع بیسکویت‌های انرژی‌زا برای دانش‌آموزان مدارس، به‌ویژه دختران، خبر داده است.

در گزارش برنامه جهانی غذا آمده است که یک بیسکویت ۱۰۰ گرمی، حاوی ۴۵۰ کالری انرژی همراه با چربی، پروتئین و مجموعه‌‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای رشد نوجوانان اهمیت دارند.

براساس این گزارش، بیسکویت‌های انرژی‌‌زا بخشی از برنامه تغذیه مدارس برنامه جهانی غذا است که از سال گذشته تاکنون بیش از ۹۰۰هزار دانش‌آموز در افغانستان را تحت پوشش قرار داده است.

حضره، یکی از دختران کلاس ششم، می‌گوید که بیشتر وقت‌ها گرسنه مدرسه می‌آید و بعضی اوقات برای صبحانه چای و مقداری نان می‌خورد.

او یکی از بسته‌های بیسکویت را در وقفه بین کلاس از معلم خود دریافت می‌کند و می‌گوید: «بیسکویت‌ها خوشمزه‌اند. خوردن آن‌ها مرا خوشحال و حالم را خوب می‌کند. بیسکویت‌ها به من انرژی می‌دهند و من خیلی بیشتر در درس‌ها شرکت می‌کنم.»

مونا شیخ، رئیس تغذیه برنامه جهانی غذا در افغانستان، می‌گوید که کودکان گرسنه با کاهش یادگیری درس مواجه‌اند:‌ «کودک گرسنه نمی‌تواند به‌خوبی درس را یاد بگیرد و از آنجایی که تغذیه در مدرسه والدین را قادر می‌سازد تا فرزندان خود را به مدرسه بفرستند، به‌ویژه درمورد دختران، برای ادامه تحصیل راه نجاتی فراهم می‌کند.»

برنامه جهانی غذا برای بیش از دو دهه است که برنامه غذا برای مدرسه را در افغانستان اجرا می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیش‌از چهار دهه است که در افغانستان جنگ و ناامنی جریان دارد. براساس آمار برنامه جهانی غذا، از هر ۱۰ شهروند افغان ۹ نفر به غذای کافی دسترسی ندارند.  پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری میلادی تقریبا دو سوم جمعیت افغانستان یعنی ۲۸.۳ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز داشته باشد. این آمار نسبت‌به سال گذشته میلادی، حدود چهار میلیون نفر بیشتر شده است.

حکومت افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ به‌دست طالبان سرنگون شد و به‌دنبال آن، میزان فقر و گرسنگی درمیان شهروندان این کشور افزایش یافت. با سلطه‌ حکومت طالبان بخش زیادی از کمک‌های خارجی به افغانستان متوقف شد.

حکومت طالبان را هیچ کشوری در سطح جهان به‌رسمیت نشناخته و این حکومت با بحران مشروعیت ملی و بین‌المللی مواجه است.

مقام‌های طالبان در ماه دسامبر تصمیم گرفتند تا زنان را از رفتن به دانشگاه و کار در نهادهای غیردولتی منع کنند و با این دستور طالبان، فعالیت نهادهای امدادرسان با مشکل مواجه شده است؛ زیرا بخشی از نیروی کاری این نهادها را زنان تشکیل می‌دهند و در نبود زنان، دوام فعالیت این نهادها دشوار می‌شود.

در واکنش به ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی، چندین نهاد امدادرسان فعالیتشان را در افغانستان به حالت تعلیق درآوردند و از حکومت طالبان خواستند که ممنوعیت بر کار زنان را لغو کنند، اما طالبان تاکنون این درخواست را نپذیرفته‌اند.

برنامه جهانی غذا از طالبان خواسته است که به زنان اجازه کار بدهند. در بیانیه برنامه جهانی غذا آمده است: «هیچ کشوری نمی‌تواند نیمی از جمعیت خود را از مشارکت در جامعه محروم کند.»

بیشتر از جهان