پادشاه اردن در امان با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد

این نخستین دیدار بین رهبران اسرائیل و اردن طی بیش از چهار سال گذشته بود

ملک عبدالله دوم و بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه در امان دیدار کردند-Yousef ALLAN / POOL / Jordanian Royal Palace / AFP

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه برای نخستین بار از زمان روی کار آمدن نخست‌وزیر اسرائیل در ماه گذشته، در امان، پایتخت اردن دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سلطنتی اردن در بیانیه‌ای گفت که هر دو رهبر که روابط‌شان در دوره قبلی تصدی نتانیاهو، تیره و سرد شده بود، درباره وضعیت مسجدالاقصی و «اهمیت احترام به وضعیت تاریخی و قانونی آن» گفت‌وگو کردند. اردن همچنین بر حمایت از راه‌ حل دو کشوری با پایتختی بیت‌المقدس شرقی تاکید کرد.

به گزارش تایمز اسرائیل، رهبران دو کشور در این دیدار، درباره «همکاری استراتژیک، امنیتی و اقتصادی» و اهمیت اتحاد بین دو کشور گفت‌وگو کردند.  

این نخستین دیدار بین رهبران اسرائیل و اردن طی بیش از چهار سال گذشته بود. در آخرین دوره نخست‌وزیری نتانیاهو بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱، روابط بین اورشلیم و امان به‌طور قابل توجهی بدتر شد، به‌طوری که عبدالله در سال ۲۰۱۹ گفت که روابط دو کشور پس از مجموعه‌ای از حوادث که باعث شد اردن سفیر خود را از اسرائیل فرا بخواند، در «پایین‌ترین سطح خود» بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملک‌ عبدالله دوم، در سال ۲۰۲۰ و پس از اتخاذ تصمیم الحاق دره اردن به قلمرو اسرائیل، به احتمال وقوع «درگیری بزرگ» بین اردن و اسرائیل اشاره کرده بود.

پادشاه اردن آخرین‌بار در سال ۲۰۱۸، میزبان نتانیاهو بود، سفری که خبرش مخفی نگه داشته شده بود و تنها پس از پایان سفر فاش شد. پیش از این، یائیر لاپید، سلف نتانیاهو، با عبدالله در اردن و سازمان ملل متحد ملاقات کرده بود. نفتالی بنت، نخست وزیر پیشین اسرائیل، نیز در گذشته در امان با پادشاه اردن دیدار کرده بود.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، همواره بر طرح ‌«راه حل دو کشور» پافشاری کرده است و این طرح را نه تنها برای اسرائیل و فلسطین سودمند دانسته بلکه آن را همچنین به سود اردن می‌داند. به باور اردن، طرح راه‌ حل دو کشور به چالش آوارگی فلسطینیان پایان می‌دهد و می‌تواند به صلح دائمی و فراگیر در خاورمیانه منتهی شود.