مفتی پاکستانی: جنگ علیه دولت پاکستان «شورش» و «حرام» است

حملات به نظامیان پاکستانی و تاسیسات نظامی این کشور افزایش یافته است

طی سه‌ ماه اخیر، تقریبا روزانه حمله‌هایی از طرف تحریک طالبان پاکستانی علیه نیروهای نظامی در ایالت‌های خیبرپختونخوا و بلوچستان انجام شده است- ABDUL BASIT / AFP

محمد تقی عثمانی، مفتی مشهور پاکستانی، روز دوشنبه ۳ بهمن (۲۳ ژانویه)، با صدور فتوایی، هر نوع فعالیت مسلحانه علیه دولت پاکستان را «شورش» و «حرام» و مخالف قوانین اسلامی عنوان کرد.

او در هنگام سخنرانی در کنفرانس مقابله با «افراط‌‌گرایی خشونت‌آمیز» گفت که تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) که علیه ارتش این کشور می‌جنگد و فعالیت‌های ضددولتی انجام می‌دهد، گروهی شورشی است. او گفت: «مبارزه با نهادهای امنیت ملی و انجام فعالیت‌های ضددولتی شورش است و ربطی به جهاد ندارد.»

شرکت‌کنندگان در این نشست، فتوای محمد تقی عثمانی را تصویب کردند.

این مفتی پاکستانی گفت که اسلام‌آباد با هماهنگی با علمای دینی و مشایخ، سیاست واحدی را برای پرکردن شکاف ارتباطی و رفع اختلاف‌های مذهبی در راستای تامین صلح و ثبات در این کشور، در دستور کار قرار خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با اشاره به سفرش در مردادماه سال‌ جاری به افغانستان و دیدار با مقام‌های طالبان، گفت که این گروه نیز از فعالیت‌های تی‌تی‌پی ابراز نارضایتی کرده بودند.

قبله ایاز، رئیس شورای عقیدتی اسلامی، در کنفرانس مقابله با «افراط‌‌گرایی خشونت‌آمیز» گفت حمله‌های خشونت‌آمیز، تمام ملت پاکستان را برای مقابله با تهدید تروریسم متحد کرده است.

فضل‌الرحمان خلیل، یکی از علمای دینی پاکستان، در این کنفرانس بر ضرورت هماهنگی و پر کردن شکاف بین علمای افغانستان و پاکستان تاکید کرده است.

به نظر می‌رسد که این روحانی پاکستانی خواستار صدور فتوای علمای افغانستان در ارتباط با فعالیت‌های مسلحانه تحریک طالبان پاکستانی شده است.

با پایان مهلت آتش‌بس میان حکومت پاکستان و تحریک طالبان این کشور در ماه نوامبر سال گذشته، حملات به نظامیان پاکستانی و تاسیسات آن افزایش یافته است.

تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) به نیروهایش دستور داده بود که عملیات علیه نظامیان و مقام‌های پاکستانی را آغاز کنند. رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که طی سه‌ ماه اخیر، تقریبا روزانه حمله‌هایی از طرف تحریک طالبان پاکستانی علیه نیروهای نظامی در ایالت‌های خیبرپختونخوا و بلوچستان انجام شده است.

بر اساس گزارش این رسانه‌ها، حکومت طالبان به مقام‌های پاکستانی گفته است که تحریک طالبان پاکستانی تهدیدی برای حکومتشان در مقطع کنونی نیست و اینک، تمرکز نیروهایشان صرف مبارزه با گروه داعش است. حکومت طالبان به پاکستان توصیه کرده است که با تحریک طالبان این کشور گفت‌وگو کند.

حکومت طالبان چندین دور میزبان گفت‌وگوهای صلح میان حکومت پاکستان و تحریک طالبان این کشور در شرق افغانستان بود.

طالبان ۱۵ ماه است که بر افغانستان حکومت می‌کنند و در این مدت، گروه داعش به حمله‌های مسلحانه‌، انفجاری و انتحاری خود ادامه داده است.

گفته می‌شود که بین تحریک طالبان پاکستانی و حکومت طالبان «روابط نزدیکی» برقرار است و حکومت طالبان نمی‌خواهد که با استفاده از گزینه نظامی علیه تی‌تی‌پی اقدام کند.

گزارش‌هایی مبنی بر حضور جنگجویان تی‌تی‌پی در جنگ افغانستان و نقش آن‌ها در سرنگونی نظام جمهوریت در این کشور وجود دارد.

بیشتر از جهان