چگونه آب چغندر می‌تواند قدرت عضلانی را افزایش دهد؟

یافته‌های یک پژوهش جدید چگونگی تاثیرگذاری نیترات رژیم غذایی بر بهبود عملکرد ماهیچه‌های انسان را آشکار می‌کند

سطوح نیترات عضلانی احتمالا با ایفای نقش منبع نیتریک اکسید نیتریک برای عملکرد ورزشی مهم‌اند- Canva

پژوهشگران دریافته‌اند که مصرف نیترات رژیم غذایی – مولکلول فعال آب چغندر- قدرت عضلانی را هنگام ورزش افزایش می‌دهد، پیشرفتی که منجر به [تولید] مکمل‌های ورزشی بهتر می‌شود.

درحالی‌که مطالعه‌های پیشین نشان داده است نیترات رژیم غذایی موجب بهبود کیفیت ورزش می‌شود، هنوز مشخص نیست که بدن چگونه این مولکول را به نیتریک اکسید [مونوکسید نیتروژن] شیمیایی بدل می‌کند تا به مصرف سلول‌های ما برسد.

در مطالعه‌ای جدید که پیشتر در این ماه در نشریه اکتا سایکالوژیکا (Acta Psychologica) منتشر شد، دانشمندان توزیع نیترات دریافتی را در بزاق، خون، عضله و ادرار ده داوطلب سالم که تمرین پا انجام ‌دادند ردیابی کردند.

آنها برای درک بهتر سازوکار موجود، مکان‌های فعالیت مولکول‌های نیترات رژیم غذایی در بدن را بررسی کردند.

دانشمندان در طول این تمرین که شامل ۶۰ بار انقباض عضله ران با حداکثر شدت و بیش از پنج دقیقه بود افزایش چشمگیری در سطوح نیترات عضله چهارسرران مشاهده کردند.  

آنها می‌گویند افزایش نیترات در مقایسه با زمانی که شرکت‌کنندگان دارونما مصرف می‌کردند، به افزایش هفت درصدی قدرت عضلانی انجامید.

اندی جونز، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگان اکستر بریتانیا گفت:«اکنون پژوهش‌های ما درمورد خواص بهبوددهنده عملکرد نیترات رژیم غذایی که معمولا در آب چغندر یافت می‌شود شواهد زیادی ارائه کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر جونز گفت:«این جدیدترین مطالعه درمورد سازوکارهایی که چرا نیترات رژیم غذایی عملکرد عضلات را بهبود می‌بخشد، بهترین شواهد روزآمد را ارائه کرده است.»

مطالعه‌های پیشین افزایش نیترات را در بافت و مایع بدن بعد از مصرف نیترات رژیم غذایی نشان داده بود.

اما در پژوهش اخیر، دانشمندان توانستند ارزیابی کنند که نیترات در کجا افزایش یافته و فعال است.

آن‌ها درمورد چگونگی مصرف نیترات دریافتی بدن برای بهبود عملکرد ورزشی به یافته‌های جدیدی رسیدند.

پژوهشگران با استناد به محدودیت این مطالعه گفتند با اینکه افزودن نیترات در رژیم غذایی اغلب با مصرف آب چغندر رخ می‌دهد، مشخص نیست اگر شرکت‌کنندگان این نوشیدنی را مصرف کنند، این نتایج چقدر ممکن است تغییر کند.

از آنجا که این پژوهش روی جمعیت مردان جوان انجام شده است، دانشمندان می‌گویند برای تعیین چگونگی واکنش زنان و افراد مسن به این مکمل، لازم است مطالعه‌های بیشتری انجام شود.

باربورا پیکنووا، نویسنده دیگر این مطالعه از موسسه ملی سلامت ایالات متحده آمریکا گفت:«این مطالعه نخستین شواهد بی‌واسطه‌ را ارائه می‌دهد مبنی‌بر اینکه سطوح نیترات عضلانی احتمالا با ایفای نقش منبع نیتریک اکسید برای عملکرد ورزشی مهم‌اند.»

دکتر پیکنووا گفت:«این نتایج پیامدهای مهمی دارد نه تنها در میادین ورزشی، بلکه احتمالا در سایر حوزه‌های پزشکی مثل آنهایی که بیماری‌های عصبی عضلانی و متابولیک مرتبط با کمبود اکسید نیتریک را هدف قرار می‌دهد.»

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان