آمریکا در چگونگی تعامل با طالبان بازنگری می‌کند

ند پرایس: اقدام‌های اخیر طالبان برایشان گران تمام خواهد شد

ندپرایس گفت که آمریکا و متحدانش بررسی گام‌های بعدی برای تعامل با طالبان را آغاز کرده‌اندــ ANDREW HARNIK / POOL / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دوشنبه سوم بهمن (۲۳ ژانویه) در نشستی خبری در واشنگتن، گفت که پس از اقدام‌های اخیر طالبان در زمینه نقض حقوق بشر، آمریکا با متحدانش در مورد ادامه تعامل و ارتباط با طالبان گفت‌وگو کرده است. او گفت که این اقدام‌های طالبان برایشان «گران تمام خواهد شد».

ند پرایس در این بیانیه تاکید کرد که آمریکا و متحدانش اخیرا رویکرد و نحوه تعامل خود با طالبان را بررسی کرده‌اند. او گفت: «من در موقعیتی نیستم که با جزئیات بگویم در آن فرایند (بررسی تعامل با طالبان) در کجا قرار داریم اما می‌توانم بگویم که به‌طور قطعی با متحدانمان در حال ارزیابی گام‌های بعدی‌ایم.»

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که در بررسی‌های آمریکا و متحدانش مشخص شد اقدام‌های اخیر طالبان هزینه‌های زیادی روی دست این گروه خواهد گذاشت. پرایس تصریح کرد: «همه گزینه‌ها روی میزند. ما فقط در حال بررسی طیف وسیعی از گزینه‌هاییم که به ما اجازه می‌دهد جایگاه خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین اهداکننده کمک‌های بشردوستانه به افغانستان همچنان حفظ کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرایس در این نشست، ادعای حمایت آمریکا از طالبان را رد کرد و گفت که آمریکا فقط به عنوان ارائه‌دهنده کمک بشردوستانه به مردم افغانستان کمک می‌کند. او در مورد میلیون‌ها دلار پول نقدی که هفتگی یا ماهانه با هواپیماهای سازمان ملل به افغانستان می‌رسد گفت: این پول به کانال‌های دردسترس طالبان وارد نمی‌شوند بلکه از طریق سازمان‌های غیردولتی و غیرانتفاعی برای کمک‌های بشردوستانه به مصرف می‌رسند. 

با این حال، این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد پس از دستور طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی و بین‌المللی، فعالیت این سازمان‌ها مختل شده است. او گفت: «از اوایل ماه جاری، حدود ۸۳ درصد سازمان‌های فعال در عرصه امدادرسانی در افغانستان فعالیتشان را متوقف کرده یا به حالت تعلیق درآورده‌اند.» 

پرایس تاکید کرد آمریکا در هر وضعیتی همچنان به ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان متعهد است و طالبان نمی‌توانند مانع این امر باشند. او گفت که کشورش از اوت ۲۰۲۱ تاکنون ۱.۱ میلیارد دلار کمک بشردوستانه به افغانستان اهدا کرده است. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد پاسخگویی به همه جوانب بحران موجود در افغانستان زمان زیادی می‌طلبد و نیازمند هماهنگی قوی متحدان بین‌المللی و جامعه زنان افغانستان است. او گفت که آمریکا با هیئت سازمان ملل که اخیرا به کابل رفتند نیز در ارتباط بود و از آنان خواست که «نیرویی بازدارنده‌ای در مقابل طالبان باشند».

پرایس وضعیت در افغانستان و تعامل با طالبان در این مورد را «شدیدا دشوار» توصیف کرد و افزود: «گروه‌های بشردوستانه و حقوق بشر (در افغانستان) بدون تردید با گزینه‌های بسیار دشواری مواجه‌اند.»

این در حالی است که سفر هیئت سازمان ملل متحد به افغانستان که برای گفت‌وگو با رهبران طالبان در مورد لغو ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی صورت گرفت، بدون نتیجه‌ای ملموس پایان یافت. طالبان مانند همیشه وعده‌هایی لفظی و بدون پشتوانه به هیئت سازمان ملل تحویل دادند و با تکیه بر شریعت اسلامی همچنان بر مواضع خود در مورد زنان تاکید کردند.

بیشتر از جهان